کد خبر: 496496
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۷ ۱۴:۳۴:۰۰
| |

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان:

دیدار پوتین و بایدن نقطه آغاز سازش است

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت غرب و شرق جهان اظهار داشت که این ملاقات نقطه آغاز سازش میان دو طرف بر سر مسائل مورد اختلاف و چالش‌های بین‌المللی است.

دیدار پوتین و بایدن نقطه آغاز سازش است
کد خبر: 496496
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۷ ۱۴:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| هایکو ماس در اظهارنظری که در حساب توئیتری وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد گفت: ملاقات میان رهبران امریکا و روسیه نقطه آغاز است؛ دو طرف در کنار مسائلی چون خلع سلاح و کنترل تسلیحات، برسر مذاکره در اشکال مختلف توافق کردند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این (توافق) پیش‌شرط سازش و دست‌یابی به راه حل، در مقطعی در آینده است. روز گذشته جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه در اولین ملاقات خود از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن در ژنو (سوئیس) توافق کردند تا درباره مسائل امنیت سایبری و کنترل سلاح های هسته ای گفت و گو کنند.

در این ملاقات « آنتونی بلینکن » و «سرگئی لاوروف » وزرای خارجه دو کشور نیز حضور داشتند.

اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هنوز تا شروع فرایند دستیابی به فرایند ثبات استراتژیک، راه درازی در پیش است اما می‌خواهند نقطه آغازین حرکت خود را اقدامات کنترل تسلیحات در نظر بگیرند و سپس آن را توسعه دهند.

بایدن و پوتین در بیانیه مشترک پس از این دیدار، تصریح کردند: ما توجه می‌دهیم که ایالات متحده و روسیه حتی در دوره تنش، قادر به ایجاد پیشرفت درباره اهداف مشترک اطمینان‌بخشی پیش‌بینی‌پذیر در حوزه استراتژیک، کاهش خطر درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ اتمی هستیم.

آنها افزودند: تمدید اخیر پیمان "استارت جدید" نمونه‌ای از تعهد ما در کنترل تسلیحات اتمی است. امروز، ما این اصل را مورد تایید قرار می‌دهیم که در یک جنگ اتمی نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید مورد مناقشه قرار گیرد.

در بیانیه مشترکی که رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه منتشر کردند، آمده است: مطابق این اهداف، آمریکا و روسیه در آینده نزدیک با قدرت و مصمم، گفت‌وگوی ثبات استراتژیک جامع دو جانبه را شروع خواهند کرد. از طریق این گفت‌وگو، ما به دنبال زمینه‌سازی کنترل تسلیحاتی و انجام اقدامات برای کاهش خطر در آینده هستیم.

آمریکا و روسیه که در چند ماه گذشته شاهد افزایش تنش بودند و سفیران آنها به کشورشان بازگشته بودند، در این دیدار پذیرفتند که روابط دیپلماتیک خود را در سطح سفیر از سر بگیرند و به این ترتیب سالیوان به مسکو و آنتونوف به واشنگتن باز خواهند گشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها