کد خبر: 496028
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۷:۳۹:۰۰
| |

واشنگتن تحکیم رابطه با تل‌آویو را آغاز کرد:

پرونده ایران در اولویت همکاری بایدن- بنت

تل‌آویو و واشنگتن تلاش برای تطبیق هرچه سریع‌تر سیاست‌ها در نتیجه کنار گذاشته شدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل از قدرت پس از 12 سال را آغاز کرده‌اند.

پرونده ایران در اولویت همکاری بایدن- بنت
کد خبر: 496028
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۷:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که خیابان‌های تل‌آویو شامگاه یکشنبه شاهد رقص و شادی مخالفان بی‌بی بود، ائتلافی که نفتالی بنت، جانشین نتانیاهو ریاست آن را برعهده گرفته ماهیت شکننده‌ای دارد که نیاز به اقدام‌های جدید در حوزه سیاست داخلی و خارجی را بیش از پیش ضروری می‌کند. با این همه به نظر می‌رسد که در میانه پرونده‌های سیاست خارجی روی میز دو طرف برای حفظ یا توسعه همکاری‌های مشترک، ایران بیش از همه به چشم آمده و در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه اعتماد، هنوز دو ساعت از شکست بی‌بی و اختصاص عنوان نخست‌وزیر به نفتالی بنت نگذشته بود که جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا و دوست 40 ساله نتانیاهو در میانه دیدار با رهبران کشورهای عضو گروه هفت و پس از آن رایزنی‌ با سران عضو ناتو تماس تلفنی با تل‌آویو برقرار کرد. بنابر اعلامیه‌های تل‌آویو و واشنگتن، ایران یکی از محورهای اصلی در نخستین تماس تلفنی بایدن با بنت بوده است. ساعتی پس از این تماس نیز رسانه‌ها از از گفت‌وگوی تلفنی میان «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسراییل با «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا خبر دادند. بنی گانتز از چهره‌هایی است که در کابینه بنت نیز جایگاه خود را حفظ کرده و آستین در این تماس تلفنی به او برای ادامه حضور در کابینه جدید به عنوان وزیر دفاع تبریک گفته است. گانتز که از این پس عضوی از کابینه بنت به حساب می‌آید در این گفت‌وگو با همتای امریکایی بر لزوم تقویت امنیت رژیم اسراییل تاکید کرد. برنامه هسته‌ای ایران و فرصت‌های تقویت صلح در منطقه از طریق توافق‌های عادی‌سازی روابط کشورها با رژیم اسراییل از جمله محورهای رایزنی‌ها گانتز با آستین بوده است.


همزمان با خانه تکانی سیاسی در تل‌آویو «آویو کوخاوی» رییس ستاد کل ارتش این رژیم قصد دارد هفته آینده برای بحث با مقام‌های امریکا درباره طیفی از موضوعات از جمله ایران عازم واشنگتن شود. به گزارش روزنامه اسراییلی «جروزالم پست»، او در این سفر قرار است با همتایان امریکایی در تلاش برای متقاعد کردن آنها به عدم بازگشت به برجام گفت‌وگو کند. براساس ترجمه خبرگزاری فارس از این گزارش، در برنامه‌ریزی سفر اولیه که به تعویق افتاد او قرار بود با «لوید آستین» وزیر دفاع آوریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی امریکا، «مارک میلی» رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، «کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های امریکایی در غرب آسیا (سنتکام) و «ریچارد کلارک» فرمانده ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده دیدار داشته باشد. «اوضاع رو به وخامت» لبنان، حضور ایران در سوریه و عملیات موسوم به عملیات «محافظ دیوارها» که به تاخیر سفر او در ماه مه منجر شد، محورهای گفت‌وگو در این سفر خواهند بود.


بایدن به دنبال جلب همراهی بنت در پرونده ایران


24 ساعت پس از پایان دولت 12 ساله نتانیاهو، دولت بایدن که قریب به 6 ماه عمر دارد به دنبال رابطه‌ای جدید و متفاوت میان امریکا و اسراییل است. وال استریت ژورنال در گزارشی در این باره می‌نویسد: دولت بایدن برای کاهش تنش با تل‌آویو بر سر پرونده ایران و همچنین مدیریت سایر اختلاف‌ها به سرعت با دولت ائتلافی و شکننده نفتالی بنت تماس گرفت. جو بایدن در حالی که برای نخستین‌بار از زمان حضور در کاخ سفید در ژانویه 2016 راهی اروپا شده، کمتر از دو ساعت پس از پیروزی نفتالی بنت با او تماس گرفته و به او تبریک گفت. بیانیه استقبال کاخ سفید از تحولات سیاسی رخ داده در تل‌آویو تنها چند دقیقه پس از اجرای سوگند بنت منتشر شد و مجموع این تحولات نشان می‌دهد که دولت بایدن به دنبال آغازی درست و به‌موقع با دولت جدید در تل‌آویو است. در بیانیه کاخ سفید هیچ اشاره‌ای به بنیامین نتانیاهو که دوست قدیمی جو بایدن است نشده بود. در حالی که بایدن بلافاصله پس از پیروزی بنت با او تماس گرفت، بی‌‌بی تا یک ماه پس از جابه‌جایی قدرت در انتظار این تماس بود.


بایدن به دنبال تعریف فصل جدیدی در رابطه با دولت نوپای بنت است. نفتالی بنت در روزهایی قدرت را در دست گرفته که تنش داخلی در اسراییل بیداد می‌کند و فشار بسیاری بر رییس‌جمهور امریکا ازسوی دموکرات‌ها برای به چالش کشیدن سیاست‌های توسعه‌طلبانه اسراییل در کرانه باختری وجود دارد. به نظر می‌رسد که دوستی چهار دهه‌ای بایدن با نتانیاهو در متوقف کردن تبادل آتش میان اسراییل و حماس در ماه گذشته میلادی نقش مهمی ایفا کرد.


وال‌استریت ژورنال به نقل از چند منبع امریکایی و اسراییلی می‌نویسد: بایدن تصور می‌کند با بنت می‌تواند اتحاد میان امریکا و اسراییل را مستحکم‌تر کند، هر چند که این دو تاکنون با هم دیدار مستقیمی نداشته‌اند. به گفته مقام‌های امریکایی، دولت بایدن منتظر است ببنید چگونه بنت 49 ساله نقش جدید خود به عنوان نخست‌وزیر را ایفا می‌کند و چه سیاست‌هایی احتمالا تغییر خواهد کرد. بنت سیاستمداری متعلق به جناح راست است که از توسعه شهرک‌سازی حمایت و مخالف تشکیل کشور فلسطین است. او همچنین مخالف موافقت امریکا با برجام بود و همزمان با سوگند به عنوان نخست‌وزیر هم تاکید کرد که احیای برجام اشتباه است.


وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: دولت بایدن معتقد است که بنت از پتانسیل لازم برای میانه‌روی برخوردار است و البته برخی اطرافیان بنت هم این میانه‌روی را یک ضرورت می‌دانند. مقام‌های امریکایی می‌گویند که دولت بایدن به منظور کنترل اوضاع در ساختار سیاسی اسراییل پیرامون تلاش‌ها برای احیای برجام به سرعت تعامل با دولت بنت را آغاز کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها