کد خبر: 489458
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۱:۱۰:۵۵
| |

رئیس کمیسیون اروپا:

برگزیت عامل اصلی تنش با اتحادیه اروپا است

اورزولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که تنش های اتحادیه اروپا با انگلیس عضو پیشین، نه بر سر پروتکل ایرلند شمالی بلکه نشات گرفته از خود برگزیت است.

برگزیت عامل اصلی تنش با اتحادیه اروپا است
کد خبر: 489458
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۱:۱۰:۵۵

اعتمادآنلاین| "اورزولا فن درلاین" رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به مشکلاتی که برای اجرای پروتکل ایرلند شمالی به وجود آمده، برگزیت را عامل اصلی تنش میان اتحادیه اروپا و انگلیس خواند.

به گزارش ایرنا، «اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا امروز سه‌شنبه در نشستی خبری اعلام کرد که تنش های اتحادیه اروپا با انگلیس، عضو پیشین، نه بر سر "پروتکل ایرلند شمالی" بلکه نشات گرفته از خود برگزیت است. طبق توافق‌نامه‌ای که به پروتکل ایرلند شمالی معروف است، با شروع روابط جدید بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از توافق بر سر برگزیت از روز نخست ژانویه 2021 (11 دی99)، کالاها نیازی به بررسی در امتداد مرز ایرلند نخواهند داشت.

پس از نزدیک به یک سال فراز و فرود، انگلیس و اتحادیه اروپا سرانجام در تاریخ 24 دسامبر سال 2020 (4 دی 1399) به توافقی تاریخی درباره مقررات حاکم بر روابط میان خود پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه موسوم به برگزیت دست یافتند.

توافق یاد شده به دو طرف امکان تجارت بدون تعرفه کالا را می‌دهد و همچنین همکاری‌های نزدیک پلیس و نهادهای قضائی را امکان پذیر می کند.

انگلیس با سپری کردن دوره انتقالی 11 ماهه، سرانجام از روز یکم ژانویه 2021 از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی خارج شد. اما اتحادیه اروپا 25 اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که اقدام حقوقی علیه بریتانیا به دلیل عدم رعایت مفاد توافق «برگزیت» را آغاز کرده است.

کمیسیون اروپا در حالی از به جریان افتادن دو فرآیند حقوقی علیه بریتانیا خبر داد که لندن اعلام کرده بود به طور یکجانبه آغاز برخی بازرسی‌های گمرکی در ایرلند شمالی را به تعویق انداخته است.

بروکسل بر این باور است که انگلیس به این ترتیب توافق دوجانبه برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا که اواخر سال 2019 به امضا رسید را نقض کرده است. هرچند بریتانیا هدف از تعویق آغاز روند بازرسی‌های گمرکی در ایرلند شمالی را فرصت دادن بیشتر به شرکت‌ها برای هماهنگی با مقررات جدید در دوره پسابرگزیت اعلام کرده است.

بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از برگزیت در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند هم مرز شده‌اند. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا و جمهوری ایرلند عضوی از اتحادیه اروپا است و بخش مهمی از کشمکش‌های لندن و بروکسل در مذاکرات برگزیت بر سر وضعیت این مرز مشترک بود.

براساس توافق برگزیت، ایرلند شمالی همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا بشمار می رود تا از بازرسی‌های مرزی با جمهوری ایرلند جلوگیری شود.

"فون درلاین" در یک نشست خبری پس از نخستین روز نشست اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که همه 27 کشور عضو این اتحادیه توافق کردند که هیچ گزینه دیگری برای اجرای کامل و صحیح پروتکل وجود ندارد. وی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از شرایط کنونی اجرای کامل پروتکل ایرلند شمالی است افزود: ما از لندن خواسته بودیم که در تعویق بازرسی های گمرکی تجدیدنظر کند.

فون درلاین خاطرنشان کرد: تکرار این نکته مهم است که پروتکل ایرلند شمالی تنها راه حل ممکن برای اطمینان از صلح و ثبات در ایرلند شمالی و در ضمن حفظ یکپارچگی بازار واحد اتحادیه اروپا است.

وی همچنین ادامه داد: اگر امروز شاهد مشکلاتی هستیم، نباید فراموش کنیم که این مشکلات از پروتکل ناشی نمی شوند بلکه نشات گرفته از برگزیت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها