کد خبر: 488256
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۰۸:۳۶:۵۰
| |

به‌رغم تلاش چندین باره

ناکامی رئیس پنتاگون در تماس با رهبران نظامی چین

روابط میان چین و ایالات متحده تیره شده است و این دو اقتصاد برتر جهان بر سر مسائلی نظیر تایوان، وضعیت حقوق بشری چین و فعالیت ارتش آن در دریای چین جنوبی اختلاف نظر دارند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با وجود تلاش چندین باره تاکنون موفق نشده است با ژنرالهای نظامی چین صحبت کند.

ناکامی رئیس پنتاگون در تماس با رهبران نظامی چین
کد خبر: 488256
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۰۸:۳۶:۵۰

اعتمادآنلاین| مقام‌های دفاعی آمریکا گفتند، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با وجود تلاش چندین باره تاکنون موفق نشده است با ژنرالهای نظامی چین صحبت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان چین و ایالات متحده تیره شده است و این دو اقتصاد برتر جهان بر سر مسائلی نظیر تایوان، وضعیت حقوق بشری چین و فعالیت ارتش آن در دریای چین جنوبی اختلاف نظر دارند.

با وجود این تنش‌ها و لفاظی‌های تند و تیز، مقامهای ارتش آمریکا مدتهاست برای گشایش خطوط ارتباطی با همتایان چینی خودشان تلاش میکنند تا از این طریق تنشهای بالقوه را محدود کرده و هرگونه حادثه ای را مدیریت کنند.

یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: روابط نظامی تیره است و هیچ تردیدی درباره آن وجود ندارد.

تشخیص اینکه چه میزان از این منعکس‌کننده این تیرگی است، دشوار است با وجود اینکه این فقط سختگیری در سیاست چین است. اما ما قطعا خواستار گفتگو هستیم. ما فقط میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که یک گفتگو در سطح مناسب داریم.

سفارت چین در واشنگتن در این رابطه اظهارنظر نکرده است.

یک مقام آمریکایی دیگر هم گفت، بحثی در دولت جو بایدن وجود دارد درباره اینکه آیا لوید آستین باید با شو کیلیانگ، معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین یا وی فنگهی، وزیر دفاع چین صحبت کند. به نظر میرسد قدرت و نفوذ شو کیلیانگ به نسبت شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین بیشتر باشد.

لوید آستین این فرصت را داشت که اواخر همین ماه در کنفرانس سنگاپور با حضور وزرای دفاع این منطقه با وزیر دفاع چین دیدار کند اما این نشست به علت پاندمی کرونا لغو شد. تلاشهای ناموفق پنتاگون برای تماس با مقامهای چینی اولین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد.

اواخر سال گذشته مقامهای دفاعی چین و آمریکا درباره بحران ارتباطات مذاکراتی برگزار کردند. در حالیکه از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه هیچ مذاکره نظامی سطح بالایی انجام نشده، دیپلماتهای ارشد از دو کشور ماه مارس در آلاسکا دیدار کردند. آن مذاکرات هم هیچ پیشرفت دیپلماتیکی ایجاد نکرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها