کد خبر: 486995
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۸:۲۵:۱۶
| |

اروپا در دوراهی انتخاب؛ حمایت از جنایات اسرائیل یا حقوق فلسطینی ها؟

آلمان، اتریش و اسلوونی تاکنون با نادیده گرفتن کشتار مردم بی گناه غزه و جنایات تاریخی اسرائیل آشکارا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده‌اند. در چک هم رئیس جمهوری این کشور دستور داده تا پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان رئیس جمهوری برافراشته شود.

اروپا در دوراهی انتخاب؛ حمایت از جنایات اسرائیل یا حقوق فلسطینی ها؟
کد خبر: 486995
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۸:۲۵:۱۶

اعتمادآنلاین| وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا درحالی قرار است امروز (سه‌شنبه) درباره اوضاع فلسطین تشکیل جلسه دهند و راه‌های توقف درگیری‌ها میان رژیم‌صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی را بررسی کنند که براساس تجربه‌های گذشته،عملا امیدی به اتخاذ یک رویکرد منصفانه و غیر تبعیض‌آمیز بین اعضا وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، آلمان، اتریش و اسلوونی تاکنون با نادیده گرفتن کشتار مردم بی گناه غزه و جنایات تاریخی رژیم صهیونیستی آشکارا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده‌اند. در «چک» هم رئیس جمهوری این کشور دستور داده تا پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان رئیس جمهوری برافراشته شود.

همچنین الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش گفته که «وین پشت اسرائیل است» و هرگز نباید نسبت به «حملات تروریستی (حماس) بی تفاوت بود. » وی بدون اشاره به آمار بالای شهدای فلسطینی ادعا کرده است: وقتی برای ما مثل روز روشن است که حماس بیش از 2 هزار راکت را به سوی اهداف غیرنظامی در اسرائیل شلیک می کند نمی توانیم ساکت بمانیم. بر اساس آمار منابع فلسطینی تاکنون 218 نفر بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند که در میان آنها 47 کودک و 29 زن به چشم می خورد.

برخی تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که موضع‌گیری اتریش در حمایت صریح از رژیم جنایت‌کار و کودک کش اسرائیل می‌تواند به جایگاه بی‌طرفانه این کشور آسیب جدی وارد کند. چنان‌که برافراشته شدن پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان های دولتی اتریش سبب شد تا سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به این کشور که مذاکرات مهم برجام جریان دارد، لغو شود. او قرار بود که در ادامه سفرهای اروپایی، شنبه گذشته اسپانیا را به مقصد اتریش ترک کند. اما سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: آقای ظریف، سفر در این شرایط را به مصلحت ندانست و لذا ترتیبات سفر نهایی نشد.

پیشتر سید عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان هم که این روزها برای مذاکره بر سر چگونگی احیای برجام در وین، پایتخت اتریش به سر می برد جمعه شب با انتقاد از این اقدام اتریش در برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی بر سر ساختمان های دولتی خود نوشته بود: «وین مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دفتر سازمان ملل متحد می‌باشد، و اتریش تاکنون میزبان خوبی برای مذاکرات بوده است. مشاهده پرچم رژیم اشغالگری که در همین چند روز ده‌ها غیرنظامی از جمله کودکان بسیاری را وحشیانه کشتار نموده است، بر فراز ساختمان‌های دولتی در وین، بهت آور و دردناک است. ما در کنار فلسطین ایستاده‌ایم.»

آلمان و فرانسه هم برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطینیان را طی روزهای گذشته منع کردند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر کشور فرانسه به بهانه ترس از احتمال درگیری بین هواداران رژیم صهیونیستی و فلسطین در پاریس با برگزاری تظاهرات مخالفت کرد. با این حال روز شنبه بنابر آمار رسمی بین 2500 تا 3500 نفر (به گفته برگزارکنندگان این تظاهرات بین 4500 تا 5000 نفر) در پاریس برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین به خیابان ها آمده و شعار مرگ بر اسرائیل سردادند. در این تظاهرات همچنین 4200 نیروی پلیس برای پراکنده کردن حامیان مردم فلسطین در محل راهپیمایی مستقر شده بودند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز در موضع‌گیری اخیرش گفته است: گزارش های مربوط به خشونت مداوم ، ترس و ناامیدی مردم مرا رها نمی کند. این شرایط پیچیده می تواند عواقب غیر قابل پیش بینی را برای کل منطقه نیز به همراه داشته باشد و ضروری است که ما از وقوع این امر جلوگیری کنیم.»

وی در توئیتی بدون اشاره به جنایات تروریستی رژیم اسرائیل، حملات راکتی گروه های مقاومت را که برای دفاع دربرابر حملات رژیم صهیونیستی انجام می شود، "ترور راکتی" خواند و افزود: «شرایط کنونی به این موارد نیاز دارد: 1. توقف ترور راکتی، 2. پایان دادن به خشونت و 3. بازگشت به گفت‌وگوهای اعتماد سازی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان و رسیدن به راه حل تشکیل دو کشور»

دو روز پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی در توئیتر از حمایت 25 کشور جهان برای شناسایی آنچه حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات تروریستی خواند قدردانی کرد.

این در حالیست که ارتش رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته حملات وحشیانه‌ای را به نوار غزه آغاز کرده و شنبه گذشته نیز با حمله به برج الجلاء در غزه که محل استقرار خبرنگاران خارجی بود، سعی کرد تا با هدف قراردادن دفاتر خبری رسانه‌های بین المللی که اخبار غزه را پوشش می دادند، صدای رسانه ها را خاموش کند و مانع انتشار اخبار مربوط به جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم فلسطین شود.

با این اوصاف اتحادیه اروپا معتقد است که «چرخه خشونت ها در منطقه» باید به روش مذاکره حل و فصل شود. این اتحادیه شنبه گذشته پس از تخریب ساختمان الجلاء با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به صورت دیپلماتیک و فعالانه در تلاش است تا «خشونت های جاری در اسرائیل و سرزمین های اشغالی فلسطین را کاهش دهد. به همین خاطر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته به حمایت از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها نسبت به اوضاع به شدت نگران کننده در منطقه، به ویژه در غزه و اطراف آن ادامه داده است.»

این بیانیه با نادیده گرفتن کشتار مردم بی گناه غزه و جنایات تاریخی رژیم اشغال‌گر قدس می افزاید که بورل در جریان تمام تماس‌ها، حملات «بی رویه» حماس و سایرگروه‌ها علیه اهداف غیر نظامی در اسرائیل را محکوم کرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال تاکید کرده که هرچند «اسرائیل حق دارد تا از مردمش دربرابر این گونه حملات دفاع کند، باید متناسب رفتار کرده و از زخمی شدن غیر نظامیان خودداری کند»

بیانیه یادشده می‌افزاید که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس با طرف‌های مقابل، «به طور پیوسته ضرورت پایان تنش ها، جلوگیری از تشدید درگیری‌ها و اطمینان از محافظت غیرنظامیان را مورد تاکید قرار داده است. او همچنین خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی حقوق بشر و دسترسی ساکنین غزه به اقلام بشر دوستانه شده است»

اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه یادشده می‌افزاید که بورل در تماس‌های خود، پرداختن به ریشه اصلی اختلافات، احترام به وضع موجود در اماکن مقدس و پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌امیزی را مورد تاکید قرار داده است.

بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مدت با رئیس تشکلات خودگردان فلسطین، وزرای امور خارجه رژیم صهیونیستی، مصر، اردن و ترکیه رایزنی کرده است. او همچنین با وزرای امور خارجه سایر کشورهای اروپایی برای هماهنگی و گفت‌وگو درباره اینکه اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند در توقف خشونت‌ها به بهترین نحو ایفای نقش کند در تماس بوده است.

در این بیانیه آمده است که اولویت اتحادیه اروپا توقف فوری خشونت هاست. «باید سریعا به ریشه درگیری‌ها پرداخت و یک راه حل سیاسی که در آن مذاکرات معنادار در راستای تشکیل دو کشور نهفته باشد پیدا کرد» بیانیه یادشده تاکید می‌کند که چرخه دائم خشونت‌ها باید به پایان برسد.

دیروز جوسپ بورل در توئیتی اعلام کرد: با توجه به چشم انداز شدت گرفتن درگیری بین اسرائیل و طرف فلسطینی و با توجه به شمار غیر قابل قبول قربانیان این منازعه، اتحادیه اروپا قصد برگزاری یک نشست اضطراری در روز سه شنبه هفته جاری با حضور وبیناری وزرای خارجه کشورهای عضو را دارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه توئیت خود نوشت: ما در این نشست بررسی خواهیم که اتحادیه اروپا چگونه می تواند برای پایان دادن به درگیری های جاری ایفای نقش کند.

برخی تحلیل‌گران معتقدند که مذاکره و مدارا کردن با رژیم آپارتاید اسرائیل نتیجه‌ای ندارد، زیرا وحشی‌گری در ژن صهیونیست‌ها ریشه دارد. رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس می‌گوید اشغالگران قدس وحشی‌گری و جنایت‌ها در غزه را به حد اعلی رسانده‌اند. مسعود شجره در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: رفتارهای صهیونیست‌ها در روزهای اخیر و حتی قبل از آن مطلب تازه‌ای نیست و نباید از اقدامات وحشی‌گرانه و عمدی آن‌ها متعجب شویم. اینکه گاهی اوقات از اقدامات آن‌ها شوکه می‌شویم به خاطر این است که این‌طور القا شده که آن‌ها با تروریسم مواجه هستند و سرکوب می‌شوند. اما واقعیت این است که آن ها یک قدرت آپارتاید و اشغالگر هستند که وحشی‌گری را به حد اعلی رسانده‌اند.

وی افزود: صهیونیست‌ها طی نزدیک به 70 سال گذشته، درحالی این جنایت‌ها را صورت داده‌اند که خود را یک نظام متمدن جا زده‌اند. اما آن‌ها یک نظام آپارتاید هستند که این جنایت‌ها طبیعت و بخشی از ژن آن‌هاست. «مسعود شجره» تصریح کرد که جنایت‌های صهیونیست‌ها را نمی‌توان با مذاکره حل کرد. «مذاکره کنیم که سطح جنایت‌هایشان را تعدیل دهند؟ این مساله‌ای است که جامعه جهانی از درک آن عاجز است و باید واقعیت را درک کند.»

دیروز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سومین بار در یک هفته نتوانست به صدای واحدی برای محکومیت جنایات صهیونیست‌ها دست یابد و اینک باید منتظر ماند و دید آیا دیپلمات‌های اروپایی می‌توانند برای توقف نا آرامی‌ها در منطقه نسخه‌ای جدیدی صادر کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها