کد خبر: 483650
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چرا طرح صلح یمن به شکست انجامید؟

مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن از شکست آخرین دور از مذاکرات صلح این کشور خبر داد. این شکست در حالی اعلام شد که عربستان سعودی ادعا می‌کند تمام تلاش خود را برای برون‌رفت از باتلاق این کشور به کار بسته است.

چرا طرح صلح یمن به شکست انجامید؟
کد خبر: 483650
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن از شکست آخرین دور از مذاکرات صلح این کشور خبر داد.

این شکست در حالی اعلام شد که عربستان سعودی ادعا می‌کند تمام تلاش خود را برای برون‌رفت از باتلاق این کشور به کار بسته است.

حال در سایه اعلام آمادگی انصارالله برای خروج از بحران انسانی‌ای که این جنگ کشورشان را دچارش کرده و تاکید- حداقل- رسانه‌ای دولت سعودی برای پایان دادن به این جنگ، در شرایطی که آمریکا هم خبر داده است دیگر حاضر نیست در روند نظامی این جنگ مشارکت داشته باشد، چرا ابتکار عمل‌های ارائه‌شده برای این بحران همواره به بن‌بست می‌‌رسند؟

به نوشته رسانه‌ها، تمامی تلاش‌های دیپلماتیکی که طی چند هفته گذشته در مسقط پایتخت عمان به انجام رسید نتیجه‌ای جز شکست پیدا نکرد و نه حضور محمدجواد ظریف در عمان و نه وزیر خارجه سعودی در این کشور نتوانست به اقدامات انجام‌گرفته در این زمینه کمکی بکند، این در حالی است که گفته می‌‌شود نمایندگان سازمان ملل و دولت آمریکا در امور یمن نیز در مسقط حضور داشته‌اند.

به گفته صاحب‌نظران، گرچه عربستان اعلام آمادگی کرده تا برای حل بحران یمن روند سیاسی پیشه کند، اما درخواست‌های ارائه‌شده از سوی ریاض و متحدان یمنی‌اش در واقع همان خواسته‌های قبلی ائتلاف است که با رویکرد نظامی قادر به تحقق آنها نشده است.

رسانه‌های عربی به نقل از منابع آگاه حاضر در این مذاکرات خبر داده‌اند طرف سعودی همچنان به دنبال تجزیه پروسه حل‌وفصل بحران یمن است و ابتدا خواهان توقف جنگ در منطقه مارب شده که بیشترین تلفات و فشار را در آن متحمل می‌‌شود، و حاضر نیست به بحران یمن به چشم یک بسته کامل نگاه کند، از همین رو بود که انصارالله از پذیرش این طرح امتناع کرد.

به نوشته رسانه‌های عربی، در صورتی که 2 طرف به میز مذاکرات بازنگردند، اولین شکست دیپلماسی آمریکایی در منطقه به ثبت خواهد رسید، گرچه برخی از تحلیلگران این روند را بازی ائتلاف سعودی برای بازگرداندن انصارالله به لیست تحریم‌های آمریکا نیز تلقی می‌‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها