کد خبر: 480891
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۰۹:۳۴:۰۰
| |

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب:

جهان مقابل اسرائیل بایستد/ هنوز درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب توافق نشده است

دبیرکل اتحادیه عرب درباره پرونده فلسطین گفت: اسرائیل دست به اقدامات تحریک‌آمیز در قدس می‌زند. جامعه جهانی و شورای امنیت باید مقابل آن بایستند. جامعه جهانی نه تنها باید مقابل این اقدامات تحریک‌آمیز بایستد بلکه باید بر راهکار تشکیل دو کشور و حل و فصل اوضاع فلسطین متمرکز شود.

جهان مقابل اسرائیل بایستد/ هنوز درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب توافق نشده است
کد خبر: 480891
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۰۹:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد جامعه جهانی باید مقابل اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در قدس بایستد و بر راهکار "دو کشوری" متمرکز شود.

به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با شبکه خبری روسیا الیوم گفت: پاسخ اتیوپی درباره پیش‌نویس قانونی که اتحادیه عرب درباره سد النهضه با آن موافقت کرد، با خشم بود. آدیس آبابا فکر می‌کرد اتحادیه عرب نمی‌تواند یا نباید در این موضوع دخالت کند.

مصر خواهان نشست فوق العاده اتحادیه عرب در سال 2020 برای مطرح کردن پرونده سد النهضه شد. قانونی که مطرح شد همگان با آن توافق کردند. این قانون مواضع مصر و سودان را تأیید می‌کند و از اتیوپی می‌خواهد به قوانین بین المللی و سهم مصر و سودان پایبند باشد. اتحادیه عرب حق کامل برای مداخله دارد چراکه دو عضو از اعضای آن با موضع اتیوپی مخالفند.

وی گفت: اتحادیه عرب مواضع واضحی درباره این پرونده دارد. ما بر حق اعراب درباره آب‌های منطقه‌ای تأکید می‌کنیم.

ابوالغیط درباره پرونده فلسطین گفت: اسرائیل دست به اقدامات تحریک‌آمیز در قدس می‌زند. جامعه جهانی و شورای امنیت باید مقابل آن بایستند. جامعه جهانی نه تنها باید مقابل این اقدامات تحریک‌آمیز بایستد بلکه باید بر راهکار تشکیل دو کشور و حل و فصل اوضاع فلسطین متمرکز شود.

جامعه جهانی به مسئله فلسطین اهمیت نمی‌دهد این درحالی است که بر مسائل دیگری متمرکز است. اگر به راهکار ریشه‌ای دست نیابیم اوضاع فلسطین هر لحظه درحال انفجار خواهد بود. تمام کشورهایی که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل پرداختند بر طرح عربی درباره مسئله فلسطین تأکید کردند.

ابوالغیط درباره بحران سوریه نیز گفت: باید مقامات سوری و مخالفان به توافق برسند. در نبود این توافق مسئله سوریه همیشه بدون حل باقی می‌ماند.

وی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: زمانی که این موضوع مطرح می‌شود ما همواره کسانی را می‌بینیم که می‌گویند اوضاع از اوایل بحران در سال 2011 تاکنون تغییر زیادی نکرده است. مقامات سوریه اکنون کنترل مساحت‌های زیادی از کشور را در دست دارند و دیگر مثل سال‌های 2014 و 2015 به حاشیه رفتن آن‌ها را تهدید نمی‌کند. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باید از طریق توافق حاصل شود و هنوز چنین توافقی وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها