کد خبر: 474487
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۵ ۱۱:۲۴:۳۶
| |

پلیس ترکیه قانون‌گذار سابق حزب دموکراتیک خلق‌ را دستگیر کرد

بنا بر اعلام «حزب دموکراتیک خلق‌ها» (HDP) طرفدار کردها، پلیس ترکیه روز جمعه قانون‌گذار سابق این حزب را به دنبال لغو وضعیت پارلمانی او در ماه گذشته به خاطر نهایی شدن محکومیت علیه وی به اتهامات تروریستی، دستگیر کرده است.

پلیس ترکیه قانون‌گذار سابق حزب دموکراتیک خلق‌ را دستگیر کرد
کد خبر: 474487
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۵ ۱۱:۲۴:۳۶

اعتمادآنلاین| به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «عمر فاروق گرگرلی‌اوغلو»، فعال حقوق بشری به خاطر تبلیغات تروریسم در حکمی که بعداً توسط دادگاه عالی تجدیدنظر تأیید شد، به دو و نیم سال حبس محکوم شد.

به گزارش ایسنا، این اتهامات مربوط به پیوند خبری هستند که وی در توییتر منتشر کرد و شامل نظرات حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بود. گرگرلی‌اوغلو انجام هرگونه عمل اشتباهی را رد می‌کند.

وی به شبکه آرتی تی‌وی گفت: این موضوع شرمی برای ترکیه و حزب حاکم محسوب می‌شود. من برای مخالفت با بی‌عدالتی مورد تنبیه قرار می‌گیرم.

حزب دموکراتیک خلق‌ها گفت انتظار این را داشته که گرگرلی‌اغلو به زندان فرستاده شود.

هزاران نفر از اعضای HDP که سومین حزب بزرگ ترکیه به شمار می‌آید، به عنوان بخشی از سرکوب چندساله این حزب به اتهام داشتن ارتباط با پ‌ک‌ک، محاکمه شده‌اند.

بسیاری اعضای برجسته این حزب، از جمله یکی از رهبران سابق آن به نام «صلاح‌الدین دمیرتاش» که از شناخته‌شده‌ترین سیاست‌مداران ترکیه است، زندانی شده‌اند.

ماه گذشته، یک دادستان عالی به دنبال ماه‌ها تماس متحدان MHP ملی‌گرای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، کیفرخواست تعطیلی حزب دموکراتیک خلق‌ها را صادر کرد که این کیفرخواست از سوی دیوان عالی ترکیه رد شد، اما پس از تغییرات ضروری می‌تواند مجدداً ارائه شود.

HDP ارتباط با تروریسم را رد می‌کند و کیفرخواست ممنوعیت فعالیت خود را به «کودتای سیاسی» تشبیه کرده است.

پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی تعیین شده است. این حزب از سال 1984 در جنوب شرقی ترکیه که عمدتاً کردنشین است، با دولت مبارزه می‌کند. بیش از 40 هزار نفر در این درگیری کشته شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها