کد خبر: 464593
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۰۹:۴۸:۴۴
| |

مدیر مسئول لوبلاگ:

تحریم در شرایط کرونا، نقض حقوق بشر و احمقانه است

مدیر مسئول لوبلاگ با تاکید بر احتمال تغییر سیاست خارجی آمریکا گفت که رئیس جمهور جدید ایالات متحده برای تغییر سیاست با فشارهای کنگره مواجه خواهد شد.

تحریم در شرایط کرونا، نقض حقوق بشر و احمقانه است
کد خبر: 464593
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۰۹:۴۸:۴۴

اعتمادآنلاین| جیم لوب (Jim Lobe) روزنامه‌نگار حوزه سیاست خارجی و مدیر مسئول نشریه لوبلاگ است و به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجی آمریکا و نیروی نظامی کار کرده است.

وی در گفت‌وگو با ما به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

تحریم در چنین شرایطی نقض حقوق بشر است

وی در ابتدا با اشاره به پاندمی در سراسر دنیا، در خصوص تحریم های اعمال شده بر ایران، گفت: تحریم در چنین شرایطی نقض حقوق بشر است در حالی که میثاق حقوق اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد حق درمان و بهداشت را به رسمیت می شناسد. مهمتر از همه، فکر می کنم مسدود کردن سرمایه‌ای که می‌تواند برای اهداف بشردوستانه استفاده شود یا مسدود کردن کمک‌های بشردوستانه در دوره‌های بحران بهداشتی از نظر سیاسی احمقانه است زیرا کل جمعیت جهان را با دولتی که مانع تأمین بودجه یا کمک شده، بیگانه می‌کند.

وی افزود: اگر دولت ایالات متحده بخواهد توسط مردم ایران به عنوان یک نیروی خوش نیت در جهان دیده شود باید تحریم‌هایی را که کاملاً غیرانسانی و بیرحمانه بوده و همچنین از نظر سیاسی مخرب است را تعلیق کند.

امیدوارم به زودی تحریم‌ها برطرف شود

این روزنامه‌نگار برجسته هم‌چنین در مورد لغو تحریم‌ها گفت: این یک روش آسان و انسانی برای حمایت از مردم ایران خواهد بود. امیدوارم که بایدن خیلی زود دستوراتی را برای تخفیف در تحریم‌ها و تسریع در ارائه کمک‌های بهداشتی و بشردوستانه یا در مورد صندوق بین‌المللی پول، وامی که ایران برای مبارزه با کووید درخواست کرده صادر کند.

لوب در مورد استقلال کشورها برای کمک به ایران در شرایط فعلی گفت: کشورها مستقل هستند و کشورها باید بتوانند تصمیمات حاکمیتی خود را بگیرند اما روابط بین‌الملل بسیار پیچیده است و شامل بسیاری از مبادلات بین ملت‌هاست؛ این واقعیت روابط بین‌الملل است.

بایدن با محدودیت‌هایی در سیاست خارجی مواجه است

وی در مورد سیاست خارجی آمریکا در دوران جو بایدن گفت: سیاست خارجی آمریکا با بایدن عوض می‌شود؛ او قبلاً گامهایی را برداشته است تا تعدادی از سیاست‌های اصلی ترامپ مانند خارج کردن انصارالله از لیست تروریسم، تعلیق حمل اسلحه به عربستان سعودی، رفع منع ورود مسلمانان و پیوستن مجدد به سازمان جهانی بهداشت را تغییر دهد.

وی در مورد آنچه می‌تواند انجام دهد محدودیت‌هایی خواهد داشت زیرا جمهوری‌خواهان نفوذ قابل توجهی در کنگره دارند و بازیگران قدرتمند خارجی مانند اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از روابط قوی با بخش‌های قدرتمند در واشنگتن دی سی برخوردارند.

این روزنامه‌نگار هم چنین در مورد روابط آمریکا و اروپا در دوران دولت جدید کاخ سفید گفت: این روابط تا حدی بهبود می‌یابد؛، ترامپ آسیب‌های بسیار جدی به تصویر ایالات متحده در خارج از کشور وارد کرده است به طوری جدی که من خیلی شک دارم که بایدن بتواند انواع روابطی را که ایالات متحده در زمان اوباما داشت را به طور کامل ترمیم کند. و البته آنچه می‌تواند انجام دهد محدود است.

چالش ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات این است که که چه کسی نخست برگردد

وی در مورد احتمال بازگشت آمریکا به برجام نیز گفت: من فکر می کنم که او قطعاً تلاشی برای بازگشت به برجام انجام خواهد داد اما چالش ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات این است که که چه کسی نخست برگردد؛ آیا ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های آمریکا برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود را تعلیق می‌کند؟ یا اینکه آیا ایالات متحده برخی تحریم‌ها را لغو خواهد کرد؟ آیا اراده سیاسی در هر دو کشور برای انجام این امتیازات وجود دارد؟

ترامپ نشان داد آمریکا غیرقابل اعتماد است

وی افزود: در ایجاد اعتماد بین ایران و ایالات متحده به طور عمده هیچ چیز آسان نخواهد بود زیرا ترامپ نشان داد که آمریکا نمی‌تواند به توافق نامه‌های بین‌المللی پایبند باشد.

فکر می‌کنم بایدن بتواند برخی از تحریم‌های نسبتاً بی اهمیت (خصوصاً تحریم‌هایی را که دریافت کمک‌های بشردوستانه برای ایران دشوارتر می‌کند) به راحتی لغو کند اما واقعیت این است که طیف وسیعی از تحریم‌ها توسط واشنگتن اعمال شده است که برخی از آنها فقط با موافقت کنگره قابل لغو است و به دلیل مخالفت های سیاسی، کاهش یا رفع آنها بسیار دشوارتر است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها