کد خبر: 464496
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۸:۱۶
| |

رفراندوم قانون اساسی قرقیزستان آوریل برگزار می‌شود

رئیس جمهوری قرقیزستان گفته، این کشور قصد دارد تا یک رفراندوم را برای قانون اساسی جدید به منظور بازگشت به سیستم ریاست جمهوری در 11 آوریل سال جاری میلادی برگزار کند.

رفراندوم قانون اساسی قرقیزستان آوریل برگزار می‌شود
کد خبر: 464496
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۸:۱۶

اعتمادآنلاین| سادیر جاپاروف، رئیس جمهوری قرقیزستان در مصاحبه‌ای با رسانه دولتی این کشور گفت: اگر قانونگذاران از این پیش‌نویس حمایت کنند، ما 11 آوریل سار جاری میلادی درباره قانون اساسی جدید تصمیم می‌گیریم.

پیش نویس قانون اساسی جدید قرقیزستان روز سه شنبه در وبسایت پارلمان این کشور منتشر شد. این پیش نویس ایجاد یک نهاد مشورتی را پیشنهاد می‌دهد که درباره اولویت‌های توسعه اجتماعی نظرات و پیشنهادهایی را مطرح می‌کند.

این اصلاح، ریاست جمهوری و نهاد دولت در قرقیزستان را تغییر می‌دهد و بر اساس آن رئیس جمهور مسئول تشکیل و عملکرد کابینه خواهد بود.

این ابتکارعمل همچنین به دنبال کاهش تعداد اعضای پارلمان از 120 نفر به 90 تن است. این پیشنهادها راه را به سوی بازگشت از یک سیستم پارلمانی-ریاست جمهوری موجود به یک سیستم ریاست جمهوری هموار می‌سازد که در رفراندوم 10 ژانویه 2021 مورد حمایت 80 درصد مردم بود.

مردم قرقیزستان در ژانویه سال جاری میلادی پس از ناآرامی‌های پسا انتخابات اکتبر 2020 که به برکناری رئیس جمهوری سابق منجر شد، برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و رفراندوم پای صندوق‌های رای رفتند.

این انتخابات به پیروزی سادیر جاپاروف منجر شد که در بحبوحه ناآرامی‌های اکتبر، قدرت را در دست گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها