چاووش اوغلو: آماده هرگونه حمایت از ایران هستیم / ظریف: منطق این است کسی که خارج شده به توافق برگردد

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با محمدجواد ظریف که امروز (10 بهمن ماه) در استانبول برگزار شد، گفت: امروز به برادرم ظریف یکبار دیگر تاکید کردم که آماده هرگونه حمایت از ایران هستیم.

چاووش اوغلو: آماده هرگونه حمایت از ایران هستیم / ظریف: منطق این است کسی که خارج شده به توافق برگردد
کد خبر: 461674
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ۱۱:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه ترکیه از نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و نیز نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه در آینده نزدیک خبر داد.


مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که امروز در استانبول برگزار شد، گفت: ترکیه، ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین ایران، ترکیه و روسیه نشستی در سطح بالا خواهند داشت.

وی افزود: با حمایت اردوغان، علی اف و پوتین مکانیسم همکاری در قفقاز جنوبی را پیش می بریم. آتش‌بس در این منطقه باید پایدار باشد. ظریف نیز پیش از این به گرجستان، ارمنستان، روسیه و ‌آذربایجان رفت که در آن این پلتفرم 3+3 را دنبال کرده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: صلح و ثبات در منطقه قفقاز به نفع همه بخصوص ارمنستان است و از ارمنستان انتظار داریم که گام‌های سازنده‌ای در این خصوص بردارد. توافق هسته‌ای بین ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا را حمایت می کنیم. اما متاسفانه ترامپ از این قرار داد خارج شد و امیدواریم که بایدن به این توافق بازگردد و همکاری بین کشورها دوباره شکل بگیرد. امروز به برادرم ظریف یکبار دیگر تاکید کردم که آماده هرگونه حمایت از ایران هستیم.

چاووش اوغلو گفت: امروز بعد از نماز جمعه، اردوغان پذیرای ما و برادرم ظریف خواهد بود.

ظریف نیز در این نشست گفت: خوشحالم که طی چند ماه گذشته برای دومین بار با برادرم چاووش اوغلو دیدار می کنم. برای ما روابط با ترکیه بسیار با اهمیت و دارای منافع مشترک برای مردم 2 کشور و منطقه است. ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم بوده اند و ما قدر این رفاقت در روزهای سخت را به خوبی میدانیم. امیدواریم که روزهای بهتری در مقابل مردم دو کشور و منطقه باشد با رفتن دولت تروریستی آمریکا.

وی افزود: امروز درباره همکاری‌های دوجانبه صحبت کردیم. متاسفانه به دلیل ویروس کرونا و تحریمهای آمریکا همکاری‌ها کاهش یافته اما با توجه به اراده رهبران دو کشور این روابط قطعاً بیشتر خواهد شد. همکاری‌های ترانزیتی، تجاری و انرژی از جمله گفتگوهای خوب ما بود. حضور شرکتهای ترکیه در ایران بسیار مهم است و امیدواریم آنها بدون مشکل بتوانند در ایران فعالیت داشته باشند. ما منتظر اردوغان در ایران هستیم و بزودی تاریخ را قطعی خواهیم کرد هم برای نشست همکاری‌های راهبردی و هم نشست سران آستانه.

وزیر خارجه ترکیه گفت: همکاری ما باعث شده که آلام مردم سوریه کاهش یابد. ترکیه، ایران و روسیه تلاشهای خود در چارچوب تدوین قانون اساسی سوریه را نیز دنبال می کنند. در آینده نزدیک اجلاس سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان را خواهیم داشت.

ظریف گفت: پیرو پیشنهاد مقامات روسیه و ترکیه درباره پلتفرم همکاری 6 جانبه، با مشورت دوستانم در ترکیه سفری به 5 کشور را داشتم و امروز خوشحالم که در ترکیه هستیم. در سفرم به دوستان گفتم که گذشته باید به عنوان یک مسیر برای آینده مورد استفاده قرار بگیرد و به شکل مثبت مورد توجه باشد و همکاری و روابط تجاری کشورها فراهم شود. الان فرصت فراهم است که بتوانیم در مسیر سازندگی و اتصالات زمینی و ریلی همکاری کنیم و امیدوارم این همکاریها علیرغم ملاحظاتی که برخی کشورها دارند شدنی باشد.

وی افزود: اطلاعات کامل را از گفتگوهایم را در اختیار برادرم مولود قرار دادم و اطلاعات این دیدار را نیز به آنها خواهم داد.

چاووش اوغلو در خصوص کشتی دزدیده شده در نیجریه نیز گفت: دزدان تماس گرفته اند، همه آنهایی که ربوده شده اند، در صحت و سلامت هستند و به زودی اخبار خوبی منتشر خواهد شد. یکی از ملوانان که از جمهوری آذربایجان بود وفات یافته است و دیروز به آذربایجان رسید. این اولین حمله دزدان دریایی نبوده و آخرین آنها نیز نخواهد بود. هیئتی به گابن خواهد رفت تا در این خصوص و همچنین جلوگیری از حمله مجدد بررسی‌های لازم را خواهد داشت.

ظریف در این نشست در خصوص روابط دو کشور گفت: ایران و ترکیه در شرایط دشوار روابط خوبی داشته و در هر شرایطی این روابط را با جدیت دنبال خواهند کرد. امروز فرصتهای ویژه‌ای داریم برای همکاری دو جانبه در سوریه و قفقاز. همینطور به درخواست دوستان افغانستانی تلاش داریم نشست سه جانبه ایران، ترکیه و افغانستان را داشته باشیم.

چاووش اوغلو نیز گفت: ما برای توسعه روابط همواره تلاش می کنیم. در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز موضع ما مشخص است. برای ایجاد ثبات در سوریه و عراق نیز تلاش می کنیم. امروز در دنیا سختی‌هایی داریم و به همین دلیل باید روابطمان رو تحکیم بخشیم و برای ایجاد ثبات در منطقه نیز همکاری کنیم. همکاری مشترک سه جانبه ای بین ایران، ترکیه و آذربایجان و نیز ایران، ترکیه و گرجستان داشتیم و امروز نیز ایران، ترکیه و افغانستان را خواهیم داشت. در منطقه قفقاز نیز با فرمت 3+3 تلاش می کنیم پیش برویم.

ظریف درخصوص تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران و ترکیه و نیز برنامه هسته ای ایران گفت: ما با صراحت تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را محکوم کرده و برای آن هیچ اهمیتی قائل نیستیم. باعث تاسف است که دولت آمریکا معتاد به تحریم شده و این سیاست به ضرر دنیا و آمریکا خواهد بود. برجام توافقی بود که دولت آمریکا و ایران و 5 کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی این توافق به تایید شورای امنیت نیز رسید. آنچه در توافق نیست مورد توافق قرار گرفته که در توافق نباشد و امروز ماده‌های جدید به آن اضافه نخواهد شد. این اقدام نمونه بارز قانون شکنی است. اقدامات ایران بر اساس توافق برای جبران اقدامات آمریکا بود و به معنای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست. ما از نظر اعتقادی و استراتژیک سلاح هسته‌ای را دنبال نمی‌کنیم. آمریکا کشوری بوده که از برجام خارج شده و تعهدات را نقض کرده و الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام بازگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه تعهداتش را اجرا کند و ما نفع آن را ببینیم، ما نیز اجرا خواهیم کرد. ادعاهای مقامات جدید آمریکا مبنی بر بازگشت ایران به تعهدات، نه منطقی است و نه هیچگاه اجرا نمی شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها