کد خبر: 447064
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۵:۱۰
| |

استقرار بمب‌افکن‌های بی 52 در خاورمیانه

به فاصله کوتاهی پس از اعلام خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق با فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا ارتش آن کشور بمب افکن‌های بی - 52 را در خاورمیانه مستقر ساخته است‌.

استقرار بمب‌افکن‌های بی 52 در خاورمیانه
کد خبر: 447064
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۵:۱۰

اعتمادآنلاین| اکنون «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا «اردکی لنگ» است و برخلاف هر رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا در شرایط بدی به سر می برد. در نتیجه، احتمال شگفتی‌سازشدن او و ایجاد درگیری نظامی با ایران بالا خواهد بود.

نشریه «فارین پالسی» در گزارش خود از وضعیت ترامپ به عنوان «اردک لنگ» یاد می‌کند اصطلاحی که در آمریکا برای نمایندگان شکست خورده و سرانی که با مشکلات زیادی روبرو هستند استفاده می‌شود.

این نشریه با اشاره به نگران‌کننده‌بودن برکناری «مارک اسپر» وزیر دفاع و برخی دیگر از مقام‌های ارشد امنیت ملی توسط ترامپ از احتمال حمله نظامی امریکا علیه ایران خبر می‌دهد.

این نشریه مدعی شده است: «فارغ از اینکه چه کسی پست‌های خالی‌مانده را پر خواهد کرد، ممکن است تغییری بزرگ در خاورمیانه روی دهد و به دولت بایدن به ارث رسد.

ترامپ ممکن است پیش از 20 ژانویه نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج ساخته و ایران را بمباران کند. این رویداد می‌تواند فصلی تازه و شلوغ را برای کارشناسان امنیت ملی رقم زند. علیرغم آنکه ترامپ در انتخابات 2016 میلادی شعار ضد جنگ داده بود اما از بهار 2017 میلادی نشان داد که با قدرت سخت امریکا مشکلی ندارد.

او وعده ایجاد زرادخانه هسته‌ای را داد و علیه حکومت «بشار اسد» در سوریه به دلیل آنچه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مردم آن کشور خوانده بود حمله محدود نظامی را صورت داد».

این نشریه در ادامه می‌افزاید: «خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اشتباهی فاحش خواهد بود و افغانستان را به دست طالبان خواهد انداخت. پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان ارتباطی به حضور نیروهای امریکایی ندارد.

آمریکا هنوز در آلمان و ژاپن نیروی نظامی دارد. در مورد صدور فرمان حمله به ایران ترامپ محدودیت زیادی نخواهد داشت.

شرایط جنگی به رئیس‌جمهوری امریکا اجازه قانونی را می‌دهد تا نیروهای امریکایی را تا 60 روز بدون تایید کنگره در منازعه نگه دارد.

واقعیت آن است که صدور فرمان حمله نظامی علیه ایران علیرغم آنکه بد است اما غیرقانونی نیست و از نظر قانونی پنتاگون موظف به اجرای فرمان رئیس‌جمهوری است. روحیات روسای جمهور نیز در این‌باره باید مورد توجه قرار گیرند.

برای مثال، «رونالد ریگان» زمانی که «جیمی کارتر» در اواخر دوره ریاست جمهوری یک‌دوره‌ای خود بود، تلاش می‌کرد تا در پشت پرده مذاکرات با طرف ایرانی را دنبال کند تا از طریق چانه‌زنی دیپلماتیک گروگان‌های امریکایی در سفارت امریکا در تهران آزاد شوند. اکنون اما ترامپ با تشدید تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ایران قصد دارد تا مانع بر سر راه بایدن ایجاد کند. این بدترین کاری است که او انجام می‌دهد».

استقرار بمب‌افکن‌های بی - 52 در خاورمیانه؛ پیامی به ایران

همچنین به فاصله کوتاهی پس از اعلام خروج بخشی از نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق با فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا ارتش آن کشور بمب افکن‌های بی - 52 را در خاورمیانه مستقر ساخته است‌.

فرماندهی مرکزی امریکا روز شنبه با اعلام این خبر افزوده که این نوع از بمب‌افکن‌ها برای شناسایی هرگونه احتمال و خطر تهاجم علیه نیروهای امریکایی، شرکا و متحدان آن استقرار یافته‌اند تا در صورت مواجهه با تهدیدات توان واکنش سریع را داشته باشند.

شبکه خبری «فاکس‌نیوز» با انتشار این خبر، می‌افزاید: «این تحرکات پس از آن صورت می‌گیرند که نام «کریستوفر میلر» به عنوان سرپرست تازه وزارت دفاع امریکا اعلام شده است.

ترامپ وزیر دفاع پیشین امریکا را به تازگی از مقام‌اش برکنار کرد. طبق برنامه ترامپ، قرار است 2500 نیروی امریکایی مستقر در افعانستان و 2500 نیروی امریکایی مستقر در عراق در تاریخ 15 ژانویه سال آینده میلادی از آن دو کشور خارج شوند. اکنون در حدود 4500 نیروی امریکایی در افعانستان و 3 هزار نیروی امریکایی در عراق مستقر هستند. هنوز مشخص نیست که بمب‌افکن‌های بی - 52 دقیقا به کدام قسمت از خاورمیانه اعزام شده‌اند اما مشخص است که از پایگاه نیروی هوایی در داکوتای شمالی در امریکا پرواز کرده اند».

بی-52 توانایی پرواز با سرعت‌ نزدیک به سرعت صوت تا ارتفاع 15 هزار متری را دارد. این هواپیما قادر به حمل بمب اتمی یا متعارف ‌شونده و قابلیت ناوبری دقیق جهانی است. از بی-52 در جنگ‌های متعارف برای مأموریت‌های تهاجمی استراتژیک، پشتیبانی نزدیک هوایی و عملیات دریایی استفاده می‌شود.

بی-52 در مأموریت‌های پایش اقیانوس هم کارآمد است و می‌تواند به نیروی دریایی امریکا در عملیات‌های ضدکشتی و مین‌گذاری کمک کند. این هواپیما می‌تواند در طول دو ساعت 364 هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس را دیده‌‌بانی کند.

برد عملیاتی بی-52 با سوخت کامل به بیش از 14 هزار کیلومتر می‌رسد در حالی‌که با سوخت‌گیری هوایی می‌تواند تا جایی که توانایی جسمی خدمه پروازی آن اجازه دهد به پرواز خود ادامه دهد. این بمب‌افکن می‌تواند به مدت 35 ساعت بیش از 14 هزار کیلومتر را بدون سوخت‌گیری مجدد پرواز کند.

حمله به نیروگاه برق و مراکز مخابراتی بغداد در سال 1996 با برد 29 هزار و 600 کیلومتر در طول 34 ساعت طولانی‌ترین مسافتی بود که تاکنون با این هواپیما در یک مأموریت جنگی پیموده شده‌است.

منبع: آفتاب‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها