کد خبر: 443155
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۵ ۱۱:۴۵:۰۵
| |

انتقاد نتانیاهو از سران اتحادیه اروپا

نخست وزیر اسرائیل در دیدار با نخست وزیر رومانی از سران اتحادیه اروپا بابت درک نادرست‌شان از شرایط تغییر یافته خاورمیانه انتقاد کرد.

انتقاد نتانیاهو از سران اتحادیه اروپا
کد خبر: 443155
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۵ ۱۱:۴۵:۰۵

اعتمادآنلاین| به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در استقبال از لودویک اوربان، نخست وزیر رومانی از ناتوانی سران اتحادیه اروپا در درک شرایط تغییر یافته خاورمیانه در پی توافق‌های عادی‌سازی با امارات، بحرین و سودان انتقاد کرد.

نتانیاهو گفت: سیاست اتحادیه اروپا متکی به برخی بروکراسی‌های سنتی و قدیمی است.

نخست وزیر اسرائیل در این دیدار از رومانی بابت کمک‌هایش به این رژیم در طول این سال‌ها برای ارائه دلایل منطقی به اتحادیه اروپا تشکر کرد.

نخست وزیر رومانی عصر چهارشنبه به همراه بوگدان اوریسکو، وزیر خارجه و نیکولای سیوکا، وزیر دفاع این کشور وارد تل‌آویو شد و با روون ریولین، رئیس اسرائیل و گابی اشکنازی، وزیر خارجه و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم دیدار کرده و توافق‌های امنیتی، اقتصادی و علمی را به امضا رساند.

نتانیاهو گفت: این سفر نشان‌دهنده دوستی بزرگی است که بر روابط دو طرف حاکم است، به شکلی که شما در سال اول مسؤولیت خود تصمیم گرفتید به اسرائیل سفر کنید و همچنین تصمیم گرفتید این کار را در دوره کرونا انجام دهید.

اوربان نیز درباره این دیدار گفت: با نتانیاهو درباره اهمیت جدی ایجاد یک محیط امنیتی باثبات در منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کردم، رومانی برای رسیدن به هدف خود در تقویت روابط با اتحادیه اروپا، متعهد به ادامه حمایت‌های خود از اسرائیل است.

نخست وزیر رومانی در ادامه از شراکت‌های جدیدی که با میانجیگری آمریکا میان اسرائیل، ابوظبی، منامه و خارطوم حاصل شد، استقبال کرد و این گونه ادامه داد: این توافق‌ها به منزله نقطه عطفی است که می‌تواند حرکت جدیدی را برای روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز ایجاد کند.

اوربان در این دیدار صراحتا به موضعگیری کشور خود درباره شرایط قدس نپرداخت، این در حالی است که رومانی یکی از کشورهایی است که در گذشته ویوریکا دانسیلا، نخست وزیر سابق آن اعلام کرده بود که مساله انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس را مورد بررسی قرار خواهد داد. گفتنی است حدود نیم میلیون یهودی اصالتا رومانیایی در اراضی اشغالی سکونت دارند و به گفته نتانیاهو، آنها پل ارتباطی اسرائیل و رومانی هستند.

نخست وزیر رومانی همراه با وزرای خارجه و دفاع این کشور از مناطق تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بازدید کرد و در رام‌الله کنفرانس مطبوعاتی با محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین داشت.

اشتیه گفت: نقش رومانی را در اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار دادیم، از موضعگیری رومانی و اتحادیه اروپا در حمایت از قوانین بین‌المللی و دعوت به راه‌حل دو کشوری بر اساس مرزهای سال 1967 و تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس تشکر می‌کنیم، اروپا تضمین کننده و حامی قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است و رومانی نیز نقش مهم و حساسی در استمرار این قوانین دارد.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: در این دیدار به درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای یک برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی با استناد به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل و نیز حمایت رومانی از موضعگیری فلسطین در اتحادیه اروپا به ویژه در مورد توافق‌های همکاری با اروپا پرداخته شد.

نخست وزیر رومانی نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که در دیدار با اشتیه درباره آینده صلح در خاورمیانه و تحولات منطقه بحث و گفت‌وگو کرده است.

اوربان در ادامه تاکید کرد که رومانی تمام تلاش خود را برای حل اختلاف میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و نظارت بر مذاکراتی که به راه‌حل دو کشوری مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل برسد، انجام خواهد داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها