کد خبر: 434604
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۴ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عربستان| چرا عربستان برای سوار شدن به قطار سازش همچنان دچار شک است؟

گرچه شواهد و قرائن نشان می‌دهد سعودی‌ها مدت زیادی در آن سوی کرانه سازش منتظر نخواهند ماند، اما برخی از رسانه‌ها، چه کاملاً حرفه‌ای بر اساس داده‌های موجود چه در قالب مطالب سفارشی، می‌کوشند تا شرایط را طور دیگری جلوه دهند.

عربستان| چرا عربستان برای سوار شدن به قطار سازش همچنان دچار شک است؟
کد خبر: 434604
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۴ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- روز چهارشنبه نودمین سالگرد تشکیل دولت عربستان سعودی و روی کار آمدن خاندان عبدالعزیز بن سعود در سرزمینی بود که بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در خود جای داده است.

گرچه امسال نیز همانند سال‌های گذشته جنگ بر سر قدرت، مشکلات سرکوب شاهزاده‌های سعودی در کنار مردم عادی، مشکلات اقتصادی و شرایط اجتماعی محورهای بررسی تحلیلگران بی‌طرف مسائل عربستان بود، اما شاخصه اصلی این تحلیل‌ها امسال حول محور زمان علنی شدن روابط ریاض و تل‌آویو می‌چرخید، روابطی که گفته می‌شود سال‌ها پشت پرده و به صورت پنهانی در حال گسترش بوده و نماد آن سامانه گنبد آهنین است که در حال حاضر از آسمان ریاض و آرامکو همانند تل‌آویو و حیفا محافظت می‌کنند.

در همین راستا، برخی از صفحات اجتماعی از ارسال بخشنامه به تمامی روحانیون و مبلغان سعودی برای تاکید بر ضرورت اطاعت از ولی امر، وحدت ملی و توجه ویژه به گفت‌وگو و همکاری بین‌المللی با غیرمسلمانان به خصوص یهودیان پرده برداشتند.

با این حال تلاش می‌شود این تلقی هم به وجود آید که این روند مخالف‌هایی هم دارد و گزارش‌هایی راجع به مخالفت ملک سلمان با این رویکرد پسرش منتشر می‌شود.

شکی نیست که سعودی‌ها در جنگ‌های زرگری ید طولایی دارند، همچنین با بررسی تاریخچه این ساختار بسیار ثروتمند می‌توان به لیست بلندبالایی از نشریات و رسانه‌هایی رسید که برای اهداف ریاض اقدام به چاپ مقالات سفارشی می‌کنند.

در این میان، گرچه شواهد و قرائن نشان می‌دهد سعودی‌ها مدت زیادی در آن سوی کرانه سازش منتظر نخواهند ماند، اما برخی از رسانه‌ها، چه کاملاً حرفه‌ای بر اساس داده‌های موجود چه در قالب مطالب سفارشی، می‌کوشند تا شرایط را طور دیگری جلوه دهند.

وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به نقل از منابع نزدیک به دولت دونالد ترامپ، از اختلاف بین پادشاه عربستان و ولیعهدش محمد بر سر عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد.

وال‌استریت ژورنال یکی از روزنامه‌های مهم و محبوب محمد بن سلمان است و بارها گفت‌وگوهای اختصاصی با او ترتیب داده، در حالی که چندان هم از مواضع دونالد ترامپ و حاکمان فعلی کاخ سفید دور نیست.

برخی از تحلیلگران نزدیک به عربستان سعودی نیز چهار شاخص تاییدکننده یا همان توجیه‌کننده وجود این اختلاف و حقیقی بودن این سناریو را برشمرده‌اند:

اولین دلیلی که به آن استناد می‌شود تماس تلفنی دونالد ترامپ با پادشاه عربستان است که گویا به منظور قانع کردن او نسبت به ضرورت امضای توافقنامه سازش بین عربستان و اسرائیل- همانند کاری که امارات متحده عربی و بحرین انجام دادند- برقرار شد.

در اینجا دونالد ترامپ برخلاف عادتش در تفصیل و پرداختن به جزئیات در شبکه اجتماعی توییتر، حتی تقریباً محرمانه، تنها به یک جمله‌ی این گفت‌وگو اکتفا کرد و نوشت: پادشاهی عربستان در زمان مناسب گام‌های عادی‌سازی روابط را برخواهد داشت.

دومین دلیل ارائه‌شده از سوی تحلیلگران واکنش سرد جلسه کابینه عربستان که به ریاست ملک سلمان برگزار شده بود، نسبت به امضای توافقنامه توسط امارات و بحرین است.

این کابینه در بیانیه خود اصولاً هیچ اشاره‌ای به این توافقنامه نکرد در حالی که عنوان کرد، پادشاه عربستان بر وحدت و تمامیت ارضی کشورهای عربی تاکید دارد و عربستان خود را در کنار ملت فلسطین می‌داند و از راه‌حل عادلانه و فراگیر برای مساله فلسطین پشتیبانی می‌کند.

سومین دلیل به رویکرد سنتی عربستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ استناد می‌کند که حاضر نیست تابع و دنباله‌رو کشورهای دیگر باشد؛ بدین معنا که روند سازش هم از این امر مستثنی نیست و ریاض حاضر نیست اقداماتش زیر سایه رفتار و اقدام کشور دیگری قرار گیرد.

چهارمین دلیل هم به غیبت سفیر عربستان در مراسم امضای توافقنامه در کاخ سفید برمی‌گردد.

به نوشته رسانه‌ها، شاهدخت ریما بنت بندر بن عبدالعزیز در مراسم امضای توافقنامه‌های سازش در کاخ سفید حاضر نشد، در حالی که هیچ نماینده‌ای هم از سفارت در این مراسم حضور پیدا نکرد.

با این حال، شماری از تحلیلگران تمامی این اقدامات را یک سناریوی از پیش طراحی‌شده برای تاثیرگذاری حداکثری در زمان اعلام علنی شدن روابط عربستان با اسرائیل می‌دانند.

به زعم تحلیلگران، شکی نیست که این نوع نگاه و تفسیر نه تنها به زیان محمد بن سلمان نبوده بلکه برای آینده او بسیار هم حائز اهمیت است، اما این نوع رویکرد بیش از محمد بن سلمان به نفع دونالد ترامپ است زیرا می‌تواند چنین نشان دهد که حتی با وجود مخالفت شخصیتی همچون پادشاه عربستان که یک وزنه بزرگ در جهان عرب محسوب می‌شود، باز هم خواسته خود را به کرسی نشانده و قدرت و توانمندی‌اش را پیش از رفتن مردم آمریکا به پای صندوق‌های رأی به رخ رقیب دموکراتش خواهد کشید.

از سویی محمد بن سلمان هم با این توافق، پیروزی رویکرد نوین عربستان در چارچوب دکترینش را بر رویکرد سنتی‌ای که 90 سال بر عربستان حاکم بود اعلام می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها