کد خبر: 425228
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۰۹:۰۶:۵۸
| |

بازداشت ناشر برجسته هنگ‌کنگی تحت قانون امنیت ملی

پلیس هنگ‌کنگ امروز (دوشنبه) به مقر میلیونر و ناشر برجسته هنگ‌کنگی حمله کرده و وی را بازداشت کرد؛ اقدامی که بالاترین نمایه از استفاده از قانون امنیتی جدیدی محسوب می‌شود که پکن پس از اعتراضات سال گذشته آن را بر این دولت‌شهر اعمال کرد.

بازداشت ناشر برجسته هنگ‌کنگی تحت قانون امنیت ملی
کد خبر: 425228
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۰۹:۰۶:۵۸

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک سایمون، دست راست جیمی لای، میلیونر و ناشر برجسته و یکی از حامیان مالی جنبش حامی دموکراسی هنگ کنگ در صفحه توییتر خود نوشت: جیمی لای این بار به اتهام "تبانی با قدرت‌های خارجی" بازداشت شده است.

پلیس هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای اعلام کرد، هفت تن بین سنین 39 تا 72 سال به اتهام نقض قانون امنیتی جدید بازداشت شده‌اند اما در این بیانیه نام بازداشت‌شدگان ذکر نشده است.

لای 71 ساله، مالک روزنامه مشهور "اپل دیلی"، یکی از حامیان برجسته جنبش حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ و یکی از منتقدان صریح حکومت چین است.

این قانون امنیتی در تاریخ 30 ژوئن به اجرا درآمد و شدیدا به عنوان وسیله‌ای برای سرکوب مخالفان پس از اعتراضات ضد دولتی سال گذشته در هنگ‌کنگ تلقی می‌شود.

سایمون گفت: پلیس منزل لای و پسرش را مورد تفتیش و بازرسی قرار داد و چندین تن دیگر از اعضای گروه رسانه‌ای "نکست دیجیتال" را که لای بنیان‌گذار آن است، بازداشت کرد.

بیش از صد افسر پلیس نیز به مقر "نکست دیجیتال" در هنگ‌کنگ حمله کرده، وارد دفتر تحریریه شده و میزها را نیز گشتند. سایمون در توییتی گفت که پلیس حکم تفتیش داشت.

"نکست دیجیتال"، شرکت رسانه‌ای است که روزنامه "اپل دیلی" را اداره می‌کند که در سال 1995 میلادی در آستانه اینکه بریتانیا، هنگ‌کنگ را به چین بازگرداند توسط لای تاسیس شد. روزنامه "اپل دیلی" نیز همانند لای یک موضع جدی و محکم حامی دموکراسی دارد و اغلب از خوانندگام خود می‌خواهد تا در اعتراضات حامی دموکراسی شرکت کنند.

قانون امنیتی جدید، جدایی‌طلبی، خرابکاری، اقدامات تروریستی و تبانی با نیروهای خارجی در امور داخلی هنگ‌کنگ را غیرقانونی می‌داند. حداکثر مجازات برای نقض این قانون حبس ابد است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها