کد خبر: 407873
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۰۰:۰۰:۰۰
| |

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات| شکست احتمالی ترامپ تاثیری بر انتخابات 1400 نخواهد گذاشت

فریدون مجلسی گفت‌: مشاهدات این چند سال ما را به این نتیجه می‌رساند که  در انتخابات 1400، رییس‌جمهوری با حداقل آراء خواهیم داشت. در نتیجه شکست احتمالی ترامپ تاثیری بر انتخابات 1400 نخواهد گذاشت.

انتخابات| شکست احتمالی ترامپ تاثیری بر انتخابات 1400 نخواهد گذاشت
کد خبر: 407873
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۰۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا چه تاثیری بر فضای انتخابات ریاست جمهوری 1400 در ایران خواهد گذاشت؟ اینکه در این انتخابات دونالد ترامپ شکست بخورد یا تا سال 2024 همچنان در کاخ سفید بماند،‌ می‌تواند در میزان رأی‌های انتخابات خرداد 1400 نقشی داشته باشد؟

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: به دلیل فضایی که بین ایران و آمریکا برقرار است‌ این شائبه به وجود آمده که اگر دونالد ترامپ در انتخابات 2020 ایالات متحده شکست بخورد و کاخ سفید را تحویل جو بایدنِ‌ دموکرات بدهد، شاید آنهایی که رأی‌شان را به سبد اصلاح‌طلبی می‌ریزند انگیزه بیشتری برای مشارکت در انتخابات 1400 پیدا کنند تا شاید با روی کار آمدنِ دولت اصلاح‌طلب، فضای بین‌المللی مثل چند سال قبل به سمت و سوی تعامل برود. باید گفت این ذهنیت در فضای سیاسی ذهنیت غلطی تلقی نمی‌شود که البته با شرایط سیاسی ایران همخوان نیست.

او در ادامه سخنانش گفت: باید این را در نظر داشت که‌ مساله اصلاح‌طلبی از 2 طرف از بین رفته است؛ یعنی هم رأی‌دهنده‌ها دیگر نمی‌توانند امیدی به موثر بودن رأی‌هایشان داشته باشند و هم سیستم اصلاحات را طرد کرده است تا بتواند حاکمیت را یکدست کند. به نظر من این تصمیم، تصمیمی قاطع برای از بین بردن دوگانگی و چندصدایی در اداره امور است.

مجلسی توضیح داد: همچنین آنهایی که به اصلاح‌طلبان رأی می‌دادند و حتی رأی 24 میلیونی‌شان هم شمرده شد غالباً مردم عادی بودند که آنها هم دلیلی برای رأی دادن نمی‌بینند. یعنی به نوعی به شرایط عادت کرده‌اند و دلیلی برای شرکت در انتخابات ندارند. به همین دلیل انتخابات اسفند 98 با میزان رأی بسیار کمتری نسبت به انتخابات 96 برگزار شد.

فریدون مجلسی در پایان گفت: مشاهدات این چند سال ما را به این نتیجه می‌رساند که در انتخابات 1400،رییس جمهوری با حداقل آراء خواهیم داشت. در نتیجه شکست احتمالی ترامپ تاثیری بر انتخابات 1400 نخواهد گذاشت.

چکیده گفت‌وگو با فریدون مجلسی

- هم رأی‌دهنده‌ها دیگر نمی‌توانند امیدی به موثر بودن رأی‌هایشان داشته باشند و هم سیستم اصلاحات را طرد کرده است

- شکست ترامپ در انتخابات امریکا باعث مشارکت بالای مردم در انتخابات ایران نخواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها