کد خبر: 403564
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

عراق صاحب دولت شد/ مجلس عراق الکاظمی را شبانه راهی کاخ نخست‌وزیری کرد

مصطفی الکاظمی با گرفتن رأی اعتماد برای برنامه‌های خود و 15 عضو کابینه‌اش رسماً نخست‌وزیر عراق شد.

عراق صاحب دولت شد/ مجلس عراق الکاظمی را شبانه راهی کاخ نخست‌وزیری کرد
کد خبر: 403564
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی الکاظمی با گرفتن رأی اعتماد برای برنامه‌های خود و 15 عضو کابینه‌اش رسماً نخست‌وزیر عراق شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، با سوگند الکاظمی و 15 عضو کابینه‌اش عملاً طومار دولت عادل عبدالمهدی با تمامی امیدها و آرزوها و پستی و بلندی‌هایش پیچیده شد و الکاظمی از ساعات اولیه سحرگاه پنجشنبه رسماً نخست‌وزیری دولت عراق را به دست گرفت.

با نگاهی به سخنان و اظهارنظر شخصیت‌های مختلف عراقی شاهد تکرار همان سخنانی هستیم که در زمان رأی اعتماد عادل عبدالمهدی در مورد او شنیده بودیم، آن هم در حالی که تاکید بر حمایت از دولت جدید به خاطر کمک به مبارزه علیه شیوع کرونا نیز به مقوله دلایل ارائه‌شده جهت حمایت از الکاظمی افزوده شده است.

نخست‌وزیر جدید عراق در سخنان خود از شرایط بسیار سختی که عراق در این مرحله با آن دست به گریبان است سخن گفت و آن را در چهار بخش اقتصادی، امنیتی، بهداشتی و اجتماعی تقسیم‌بندی کرد و قول داد توانمندی دولتش فراتر از این چالش‌ها باشد.

او در عین حال دولتش را حاصل پاسخ به بحرانی اجتماعی، اقتصادی و بعد از آن سیاسی توصیف کرد و کابینه‌اش را کابینه راه‌حل و نه بحران دانست و ادعا کرد به دنبال انداختن بار تقصیرها بر دوش هیچ طرفی نبوده، بلکه به دنبال همسویی و هم‌افزایی در کشور است.

این‌گونه بود که 266 عضو حاضر در مجلس عراق با اکثریت آرا به نخست‌وزیر و 15 عضو کابینه‌اش رأی اعتماد دادند تا او بتواند رسماً نخست‌وزیری عراق را به دست بگیرد.

همچنین وزرای بازگانی، دادگستری، فرهنگ، کشاورزی و مهاجرت عراق نیز موفق به گرفتن رأی اعتماد نشدند و رأی‌گیری برای وزرای خارجه و نفت نیز به موعد دیگری موکول شد.

نخست‌وزیر جدید عراق لحظاتی بعد از گرفتن رأی اعتماد در توییتر خود قول داد به همراه اعضای کابینه تمام تلاش خود را برای کسب اعتماد و حمایت مردم به کار ببندد.

او در عین حال از تمامی جریان‌های سیاسی عراق هم خواست تا با همسویی با یکدیگر عراق را از چالش سختی که در پیش دارد خارج کنند.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق؛ عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور؛ ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق؛ سفیر کانادا در بغداد؛ نماینده سازمان ملل متحد در عراق و عمار حکیم تشکیل دولت الکاظمی را لحظاتی بعد از رسمیت نخست‌وزیری‌اش تبریک گفتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها