کد خبر: 402164
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان/ روند بی‌پایان ناامنی و خشونت

هرچه به سوم نوامبر 2020 موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، تکاپوی کاخ سفید برای خارج کردن نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان شتاب بیشتری می‌گیرد.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان/ روند بی‌پایان ناامنی و خشونت
کد خبر: 402164
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- هرچه به سوم نوامبر 2020 موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، تکاپوی کاخ سفید برای خارج کردن نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان شتاب بیشتری می‌گیرد.

اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا واقعاً به دنبال خارج کردن تدریجی 13 هزار نظامی خود از افغانستان است یا خیر و آیا واقعاً قصد دارد پرونده طولانی‌ترین جنگی را که آمریکا در تاریخ حضور نظامی فرامرزی خود تجربه کرده ببندد پرسش‌هایی است که جواب‌شان طی دوره پیش رو روشن خواهد شد؛ اما آنچه که مردم عادی افغانستان در کوتاه‌مدت از این توافق دیدند فقط افزایش قربانیان غیرنظامی بود .

بر اساس آماری که سازمان ملل متحد اخیراً منتشر کرد، سطح خشونت علیه غیرنظامیان بعد از امضای توافقنامه صلح بین طالبان و واشینگتن به شدت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، با وجود اینکه شمار قربانیان در سه‌ماهه اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته، اما خشونت‌ها به شکل نگران‌کننده‌ای بالا گرفته است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در این گزارش، بیش از 533 غیرنظامی طی سه‌ماهه اول 2020 کشته و 760 غیرنظامی دیگر هم زخمی شدند که در میان آنها تعداد قابل توجهی زن و کودک به چشم می‌خورد.

آمارها نشان می‌دهند در جریان عملیات تروریستی سه ماه اول سال 2020 منتهی به 31 مارس، 152 کودک افغانستانی کشته و 265 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

همچنین با نگاهی به این آمار شاهد مرگ 60 زن افغانستانی و زخمی شدن 108 نفر دیگر از آنها هستیم.

به عقیده کارشناسان، گرچه آمریکا با توافق مزبور جان نظامیان خود را در مقابل حملات طالبان حفظ کرده، اما باعث گرایش موج خشونت‌ها به سوی مردم کوچه و بازار شده است.

بر اساس این توافق، قرار است با فرا رسیدن بهار سال 2021 یعنی حدود یک سال دیگر آمریکا تمام نظامیان خود را از افغانستان خارج کند، اما با توجه به رفتارهای دمدمی‌مزاجانه ترامپ این احتمال چندان باورپذیر نمی‌نماید.

امروز گرچه خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی یکی از دغدغه‌های مردم افغانستان به شمار می‌رود اما آنچه بیشتر آنها را نگران کرده نوع برنامه آمریکا و دیگر کشورهای صاحب نفوذ در کشورشان است، زیرا تجارب چهار دهه جنگ و خونریزی و جنگ با 2 ابرقدرت بزرگ جهانی به این مردم ثابت کرده است که همواره قربانیان شماره یک هر تعامل و تخاصمی بوده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها