کد خبر: 381405
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۱۲:۱۹:۲۶
| |

بازرس ویژه آمریکا: حملات طالبان در افغانستان رکورد زد

یک نهاد ناظر وابسته به دولت آمریکا برای جنگ افغانستان در گزارشی اعلام کرد، در ماه‌های پایانی سال 2019 که با بن‌بست در مذاکرات میان آمریکا و طالبان همراه بود، حملات این گروه شبه‌نظامی در این کشور به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

بازرس ویژه آمریکا: حملات طالبان در افغانستان رکورد زد
کد خبر: 381405
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۱۲:۱۹:۲۶

اعتمادآنلاین| نهاد موسوم به «بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان» (سیگار) وابسته به دولت آمریکا در گزارش سه‌ماه یکبار خود که درباره سه ماهه آخر سال 2019 است عنوان کرد، طی این سه ماه، طالبان و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر بیش از 8200 مورد حمله را علیه نظامیان ارتش افغانستان، نیروهای آمریکایی و غیرنظامیان در این کشور صورت دادند در حالی که از سال 2010 تا کنون در سه ماهه چهارم هیچ سالی این سطح بالا از حملات در این کشور رخ نداده است.

این در حالی است که بر اساس داده هایی که چند روز پیش از سوی نیروی هوایی آمریکا اعلام شد، سال گذشته میلادی نیروی هوایی آمریکا بالغ بر 7423 عدد بمب و مهمات را به روی اهداف در افغانستان فروریخته که بالاترین عدد ثبت شده در این زمینه از سال 2013 تا کنون محسوب می شود.

نهاد ناظر مذکور در ادامه گزارش خود دریافته که کلیت حملات طالبان و دیگر شبه‌نظامیان در افغانستان در سال 2019 نسبت به سال قبل از آن افزایش شش درصدی نشان داده است.

نهاد سیگار در عین حال مشخص کرد که در طی همین مدت نیروهای ویژه افغانستان که رهبری جنگ علیه طالبان در این کشور را بر عهده دارند، کمتر از هر زمان دیگری در سال 2019 عملیات زمینی انجام داده اند.

از سال 2018 و در پی به جریان افتادن تلاش‌های صلح افغانستان خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته چرا که دو طرف درگیری یعنی طالبان و دولت افغانستان به دنبال تقویت اهرمشان در مذاکرات از طریف کسب فتوحات جنگی بوده‌اند. این افزایش خشونت‌ها متعاقبا موجب افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان شده است.

بر اساس گزارش جدید سیگار، تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در طی سه ماهه آخر سال 2019 روند افزایشی خود را ادامه داده است.

طبق این گزارش طالبان و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر در سه ماهه پایانی 2019، تعداد 8204 مورد حمله را در افغانستان اجرا کرده‌اند که 37 درصد از آنها تلفات به بار آورده‌اند.

جان اف. ساپکو که بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان محسوب می‌شود، گفت: کمتر موضوعی در بین مسائلی که شما به صورت علنی درباره آنها حرف می‌زنید اهمیت پیدا می‌کند.

طبق گزارش مذکور، ماه سپتامبر 2019 بیشتر از هر ماه دیگری از ژوئن سال 2012 تا کنون شاهد حملات آغاز شده از سوی نیروهای دشمن (شبه‌نظامیان) و همچنین بیشترین میزان حملات موثر آغاز شده از سوی نیروهای دشمن از زمان ثبت آمارهای این نهاد در ژانویه 2010 تا کنون بوده است.

در همین حال افزایش میزان عملیات‌های نظامی آمریکا، دولت افغانستان و طالبان بدون هزینه نبوده است. بر اساس داده‌های سازمان ملل، بیش از 8000 مورد تلفات غیرنظامیان در سال 2019 در افغانستان ثبت شده است.

همچنین بیش از 50 هزار نفر از نیروهای امنیتی افغانستان از سال 2014 تاکنون در جنگ در این کشور کشته شده‌اند. بر اساس سوابق ناقص دولتی که توسط نشریه نیویورک تایمز گردآوری شدند، تنها در یک هفته گذشته دست کم 87 تن از نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده‌اند.

همچنین به گفته مقام‌های افغانستان، در طی همین هفته در عملیات‌های نیروهای افغان که عمدتا با تکیه بر پشتیبانی هوایی صورت گرفتند، روزانه 30 تن از شبه نظامیان طالبان کشته‌ شده‌اند.

از سوی دیگر طبق گزارش نیویورک تایمز، 20 سرباز آمریکایی نیز در سال 2019 طی عملیات‌های رزمی در افغانستان کشته شده‌اند که بالاترین رقم ثبت شده از سال 2014 تا کنون محسوب می شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها