روسیه سازمان ملل را به همکاری قانونی با دمشق برای ارسال کمک‌های پزشکی فراخواند

مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در جلسه شورای امنیت اظهار کرد: بعد از وتوی تمدید ماموریت ارسال کمک‌ها از طریق مرزها از سوی روسیه و چین، کامیون‌های حامل کمک‌های پزشکی به غیر نظامیان در شمال شرق سوریه در عراق گرفتار شده‌اند.

روسیه سازمان ملل را به همکاری قانونی با دمشق برای ارسال کمک‌های پزشکی فراخواند
کد خبر: 380998
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ ۱۲:۴۷:۰۵

اعتمادآنلاین| مسئول کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل گفت: حدود 400 هزار بسته پزشکی که قرار است تحویل سوریه شود در عراق مانده و امکان عبور کامیون‌های حامل این تجهیزات وجود ندارد. روسیه اما می‌گوید سازمان ملل باید با دمشق برای ارسال این کمک‌ها هماهنگ شود.

به گزارش سایت روسیا الیوم، مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در جلسه شورای امنیت اظهار کرد: بعد از وتوی تمدید ماموریت ارسال کمک‌ها از طریق مرزها از سوی روسیه و چین، کامیون‌های حامل کمک‌های پزشکی به غیر نظامیان در شمال شرق سوریه در عراق گرفتار شده‌اند.

وی افزود، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواستار حمایت اعضای شورا از توافق بر سر وارد نمودن کمک‌های پزشکی شده است.

واسلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نگرانی‌ها بابت بسته شدن گذرگاه مرزی عراق را رد کرد. زیرا به گفته وی اوضاع تغییر کرده است و کمک‌های انسانی از داخل سوریه به شمال شرق تحویل می‌شود. وی افزود: به جای برانگیختن احساسات، توصیه می‌کنیم که دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اسرع وقت همکاری موثری با مقامات قانونی در دمشق صورت دهد.

پیشتر، شورای امنیت به تداوم کمک‌های شش ساله از طریق مرزهای دو مکان در ترکیه مجوز داد. اما به دلیل مخالفت روسیه و چین امکان عبور از عراق و اردن ملغی شد. در دسامبر نیز این کشورها از حق وتو علیه تمدید موافقت با عبور از ترکیه و عراق استفاده کردند.

لوکوک گفت، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که حذف گذرگاه عراق از عملیات انتقال کمک‌ها از طریق مرزها موجب کاهش خدمات پزشکی خواهد شد.

در همین راستا، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، بستن گذرگاه مرزی عراق 40 درصد از تجهیزات و کمک‌های پزشکی این سازمان به شمال شرق سوریه را مسدود کرد. روسیه از بیش از هشت سال با ارائه کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند در همه نقاط سوریه مخالفت ورزید. اکنون چین با پیروی از رویکرد مسکو با تلاش اشتباه و سیاسی‌کاری ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه را محدود می‌کند.

سفیر چین در سازمان ملل این اتهام آمریکا را رد کرد و بی اساس خواند. وی گفت، هرکشوری حق دارد برای رویکرد خود رای دهد . آیا فکر می‌کنید ما هنوز دردوره استعمارگری هستیم و جهان باید در کنار انگلیس و آمریکا بایستد؟ این عصر مدتهاست پایان یافته است .

لوکوک گفت، سازمان ملل با همه گروهها از جمله دولت سوریه مذاکراتی را انجام می‌دهد تا خطوط امدادرسانی مورد اطمینان و کافی را تضمین کند. وی خواستار بازگشایی بزرگراه اصلی مهم شد.

لوکوک گفت، در ماه جاری میلادی هیچ کاروان وابسته به سازمان ملل که حامل کمک‌های پزشکی از دمشق به شمال شرق باشد عبور نکرده است. سه عملیات حمل ونقل هوایی در دسامبر بوده اما در ژانویه هیچ کاروانی عبور نکرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها