کد خبر: 371195
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۱۱:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» آخرین تحولات لبنان را بررسی می‌کند:

انتخاب حسان دیاب، پایانِ آغاز راه است

به اعتقاد کارشناسان، هرچند نام «حسان دیاب» به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان اعلام شده، اما این کشور فاصله زیادی با نقطه آرامش دارد.

انتخاب حسان دیاب، پایانِ آغاز راه است
کد خبر: 371195
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۱۱:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- ساعاتی بعد از اعلام نام حسان دیاب به عنوان نخست‌وزیر و مامور تشکیل کابینه، تظاهرات گسترده‌ای علیه او در شهرهای مختلف لبنان به راه افتاد.


به گزارش اعتمادآنلاین ، درباره این مساله که تظاهرات‌کنندگان همان معترضان بوده‌اند یا طرفداران جریان‌های مخالف انتصاب دیاب دست به این کار زده‌اند، اختلاف نظر قابل توجهی بین رسانه‌های لبنانی وجود دارد.


به بیانی دیگر، گرچه نخست‌وزیر جدید لبنان موفق شد 69 رأی از 128 رأی پارلمان لبنان را به دست آورد، با وجود این، جریان‌هایی که 59 کرسی در مجلس لبنان دارند نیز از قدرت قابل توجهی در کشور برخوردارند و همین امر می‌تواند کار او را برای تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات یا تکنوسیاسی بسیار دشوار سازد.


دیاب در واکنش به این اعتراضات به خبرنگاران گفت: «هر کسی حق اعتراض و اعلام نظر خویش را دارد، اما آنانی که هم‌اکنون به مکلف شدن من اعتراض دارند بیش از 60 روز است که در واکنش به اوضاع بد معیشتی در خیابان‌ها هستند.»


با این حال، به اعتقاد کارشناسان حتی این سخنان دیاب هم نمی‌تواند چالش‌های بزرگ مقابل را برایش آسان کند.


این کارشناسان بر این باورند که چالش‌های بزرگی حتی پیش از تشکیل کابینه در برابر او صف‌آرایی کرده‌اند و عبور از آنها به مثابه نقطه آغازین تشکیل کابینه‌اش قلمداد می‌شود.


شنیده‌های رسانه‌های لبنانی حکایت از آن دارند که مطرح شدن و تایید نام حسان دیاب بعد از آن صورت گرفته که به جریان 8 مارس (به رهبری حزب‌الله و میشل عون) خبر رسید دیوید هیل، دستیار امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، در سفر خود به لبنان در پی فراهم کردن زمینه نخست‌وزیر شدن نواف سلام سفیر سابق لبنان در سازمان ملل است تا همزمان با حضورش در بیروت این کار عملی شود.


این مساله سبب شد جریان هشتم مارس در مقابل دوراهی عقب انداختن موعد مشاوره‌های پارلمانی که از سوی رئیس‌جمهور میشل عون تاکنون 2 بار تعویق شده بود، یا انجام مشاوره‌ها و مامور کردن یکی از شخصیت‌های اهل تسنن برای نخست‌وزیری، یکی را برگزیند که راه دوم را انتخاب کرد و این کار هم صورت پذیرفت.


به اعتقاد صاحب‌نظران امور لبنان، گرچه انتخاب دیاب کاملاً دقیق و هوشمندانه انجام گرفته و او با توجه به کارنامه و پیشینه‌اش در زمره تکنوکرات‌ها دسته‌بندی می‌شود، اما 2 چالش مهم واکنش بدنه جامعه لبنان (بخوانید معترضان لبنانی حاضر در خیابان) و نوع موضع‌گیری جامعه جهانی، طی ساعات آینده سرنوشت او را پیش از مشخص شدن توانمندی‌هایش در تشکیل کابینه نشان خواهد داد.


بی‌تردید چالش دوم ارتباط تنگاتنگی با چالش اول دارد، از همین رو باید دید در سایه درخواست حریری از هوادارانش برای عدم حضور در خیابان‌ها و موضع سابق جریان هشتم مارس در مخالفت با این نوع اعتراضات، چه طرف‌هایی به دنبال دمیدن بر آتش بی‌ثباتی در لبنان هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها