«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

6 اتفاق مهم درباره استیضاح ترامپ

احضاریه‌های بیشتر، یک پیروزی دادگاهی برای دموکرات‌ها و یک اعتراض از سوی جمهوری‌خواهان از جمله اتفاقات مهمی به شمار می‌رود که طی هفته اخیر تحقیقات استیضاح ترامپ را وارد مرحله‌ حساسی کرده‌ است.

6 اتفاق مهم درباره استیضاح ترامپ
کد خبر: 355113
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب غدیری - تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده در این هفته به مرحله حساسی رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که یکی از مقامات ارشد آمریکا در اوکراین، رئیس‌جمهور را به کمپین فشاری مرتبط کرد که هدف آن تحت فشار گذاشتن ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین، برای انجام تحقیقات درباره انتخابات 2016 و 2020 بود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به نقل از الجزیره، در نتیجه این اتفاق تنش‌هایی میان اعضای حزب دموکرات مجلس با جمهوری‌خواهان در گرفت. دموکرات‌ها هدایت تحقیقات را برعهده داشتند و جمهوری‌خواهان سعی می‌کردند از ترامپ دفاع کنند. همچنین تلاش اعضای جمهوری‌خواه برای مخالفت با آدام شیف، مسئول تحقیقات استیضاح حزب دموکرات، با شکست مواجه شد.

پس از مخالفت مجلس با اقدام جمهوری‌خواهان برای «اعلام محکومیت» (Censure motion) که طی یک رأی‌گیری و با 218 به 185 به نفع دموکرات‌ها تمام شد، نانسی پلوسی سخنگوی مجلس سنا گفت: «جمهوری‌خواهان بیشتر از حقیقت هراس دارند.» او ادامه داد: «رئیس‌جمهور به سوگند ریاست جمهوری، به امنیت ملی و امانت انتخابات ما خیانت کرده است و حزب جمهوری‌خواه حتی سعی نمی‌کند واقعیت‌ها را تکذیب کند.»

در همین حال، دموکرات‌ها روز جمعه گذشته پیروزی دیگری کسب کردند. روز جمعه، یک قاضی فدرال به دیوان عدالت دستور داد تا اسنادی را که بازرس پیشین، رابرت مولر، در دادگاه عالی ارائه کرده بود تحویل دهد.

مجلس سنا از 24 سپتامبر که دموکرات‌ها اکثریت آن را تشکیل دادند، انجام تحقیقات استیضاح را دنبال می‌کرد. این تحقیقات از زمانی شروع شد که یک افسر اطلاعاتی ایالات متحده طی گزارشی افشاگرانه ترامپ و وکیل شخصی او، رودی جولیانی، را متهم کرد که برای کمک به کمپین انتخاباتی 2020 اوکراین را تحت فشار قرار داده است.

در ادامه 6 اتفاق مهم این هفته را مرور می‌کنیم که به تحقیقات استیضاح ترامپ مربوط است.

1. دیپلماتی که ترامپ را به کمپین اعمال فشار مرتبط کرد

ویلیام تیلور، یک دیپلمات ارشد آمریکایی در کی‌یف، به بازرسان استیضاح گفت ترامپ کمک نظامی به اوکراین را مشروط به این کرد که اوکراین انجام تحقیقات درباره رقبای دموکرات رئیس‌جمهور را به طور رسمی اعلام کند.

تیلور، طی شهادت‌نامه‌ای 15 صفحه‌ای که سه‌شنبه و پشت درهای بسته نوشته شد، شرحی از تلاش‌های «نامنظم» رودی جولیانی برای مجبور کردن زلنسکی به انجام تحقیقاتی درباره جو بایدن و پسرش، هانتر، ارائه کرد. این تحقیقات به هیات مدیره شرکت گاز بوریسما مربوط بود.

همچنین، بر پایه اطلاعاتی که تیلور در اختیار رسانه‌های آمریکا گذاشته، ترامپ از مقامات اوکراینی خواسته بود تحقیقاتی را درباره ادعاهای بی‌اساس مداخله سایبری اوکراین (و نه روسیه) در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آغاز کند.

ویلیام تیلور

سفیر، ویلیام تیلور، در حال ورود به مجلس برای شهادت در مقابل کمیته مجلس. این اقدام بخشی از فرایند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهور است که از سوی دموکرات‌ها انجام می‌شود

تیلور با اشاره به یک تماس تلفنی که اول سپتامبر با گوردن سوندلند سفیر ایالات متحده به اتحادیه اروپا برقرار کرد، به بازرسان گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به او [سوندلند] گفته بود که می‌خواهد رئیس‌جمهور زلنسکی رسماً اعلام کند اوکراین روی «بوریسما» و اتهام مداخله اوکراین در انتخابات 2016 آمریکا تحقیقات انجام می‌دهد.»

به گفته تیلور، سوندلند به او گفته بود «همه چیز»، از جمله کمک‌های امنیتی، به چنین اعلامی از سوی اوکراین وابسته است. تیلور به بازرسان گفت ترامپ قصد داشت رئیس‌جمهور زلنسکی با صدور دستور انجام این تحقیقات به کانون توجه تبدیل شود.

ترامپ، روز جمعه تیلور را با برچسب «هیچ وقت ترامپی» خطاب کرد، اصطلاحی که درباره جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ به کار برده می‌شود.

ترامپ، خارج از کاخ سفید و در پاسخ پرسش خبرنگاران درباره اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه مسئول استخدام تیلور بوده است، گفت: «هر کسی اشتباه می‌کند.»

ترامپ بارها وجود هرگونه رویکرد «لطف در برابر لطف» را تکذیب کرده است. اما میک مالونی، سرپرست ستاد کارکنان کاخ سفید، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «کمک‌های نظامی در عمل تعلیق شدند، زیرا ترامپ می‌خواست دولت جدید اوکراین یک تحقیقات علنی را آغاز کند.» مالونی از آن زمان تلاش کرده است اظهارات خود را پس بگیرد.

طبق لیست تماس‌های ثبت‌شده کاخ سفید، در 25 جولای، ترامپ طی تماس تلفنی با زلنسکی خواستار تحقیقات شده و زلنسکی نیز وعده انجامش را داده بود.

2. یک قاضی که به دیوان عدالت دستور داد اسناد دادگاه عالی مولر را تحویل دهد

روز جمعه، یک قاضی فدرال حکم داد که دیوان عدالت باید اسناد دادگاه عالی را که از تحقیقات بازرس ویژه سابق، رابرت مولر، در پرونده مداخله روسیه در انتخابات 2016 به دست آمده بود تحویل دهد.

مولر ادعا نکرده بود کمپین ترامپ با عاملان روسیه دسیسه‌‌چینی کرده است، اما بر اساس بررسی‌های او: «تعدادی از فعالیت‌های رئیس‌جمهور می‌توانستند روی تحقیق و تفحص مجلس به شدت تاثیر بگذارند.»

کمیسیون ویژه به این نتیجه نرسید که ترامپ مرتکب ممانعت از اجرای عدالت» شده است، اما در عین حال او را از این اتهام مبرا اعلام نکرد.

3. یک مقام رسمی در پنتاگون درباره تاخیر ارسال کمک به اوکراین شهادت داد

روز چهارشنبه، لورا کوپر، یکی از مقامات ارشد پنتاگون در امور روسیه و اوکراین، با نقض دستور عدم همکاری از سوی وزارت دفاع، به مدت سه ساعت در مقابل بازرسان استیضاح شهادت داد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا از اعضای مجلس حاضر در جلسه استماع غیرعلنی، کوپر شرح مبسوطی از نحوه تحویل کمک‌های نظامی آمریکا به شکل متعارف و تفاوت آن با نحوه ارسال کمک‌ها به اوکراین در ماه جولای، آگوست و سپتامبر ارائه کرد.

در این گزارش آمده است که ترامپ در ماه جولای به کارکنان کاخ سفید دستور داده بود که تمام کمک‌های امنیتی به اوکراین را تعلیق کنند. بنا بر گزارشی که چهارشنبه در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، خبر توقف ارسال کمک‌ها اوایل آگوست به مقامات ارشد اوکراینی رسید.

خبر تعلیق، همچنین سیاستمداران ارشدی نظیر میچ مک‌کانل، سناتور جمهوری‌خواه و رهبر اکثریت مجلس، را نیز نگران کرد. او از مقامات ارشد دولت ترامپ درباره کمک‌های تابستانی پرسش‌هایی کرده بود.

ماه سپتامبر، در پی علنی شدن شکایت فردی که این خبر را منتشر کرده بود، مک‌کانل در مصاحبه‌ای گفت: «هیچ ایده‌ای ندارم که چه چیز باعث این تاخیر شده، اما من از جمله افرادی بودم که از کمک به دوستان اوکراینی طرفداری‌مان می‌کردم.»

4. اعتراض هماهنگ‌شده جمهوری‌خواهان و اختلال در جلسه استماع

چند سناتور جمهوری‌خواه، که عضو هیچ یک از سه کمیته مربوط به تحقیقات استیضاح نیستند، روز چهارشنبه بدون هماهنگی وارد جلسه استماع در ساختمان کنگره شدند و از ادامه جلسه جلوگیری کردند.

جمهوری‌خواهان به دنبال درخواست ترامپ مواضع سخت‌تری در مقابل استیضاح می‌گیرند. به گفته معترضان، آنها به نحوه مدیریت مسائل از سوی آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات، اعتراض می‌کردند.

جیم جردن، جمهوری‌خواه ارشد عضو کمیته نظارت، یکی از سه کمیته تحقیقات استیضاح، می‌گوید: «تمام حرف ما این است که رویه منصفانه‌ای داشته باشیم.»

او روز چهاشنبه، طی مصاحبه‌ای در مقابل ساختمان کنگره، گفت: «اجازه دهید بنشینیم و درباره نحوه پیشرفت مسائل مذاکره کنیم. به ما هم حقی بدهید. آن‌قدر تعداد صندلی‌ها را کم نکنید که کارکنان امکان نشستن نداشته باشند. به ما نگویید که نمی‌توانیم رونوشت را ببینیم.»

لارا کوپر

لارا کوپر یک مقام وزارت دفاع در حال مصاحبه با خبرنگاران پیش از جلسه استماع که بخشی از فرایند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهور آمریکاست

گروهی از جمهوری‌خواهان از رفتن سر باز زدند و پیش از رسیدن مقامات اجرایی داخل جلسه اجتماع نشستند و پیتزا و ساندویچ مرغ سفارش دادند. این اقدام شروع جلسه شهادت کوپر را پنج ساعت به تاخیر انداخت.

5. لیندسی گراهام با انتقاد از «درز انتخابی» خواستار تصویب قطعنامه شد

سناتور لیندسی گراهام، متحد جهوری‌خواه ترامپ، قطعنامه‌ای را در سنا پیشنهاد کرد که قصد دارد فرایند غیرعلنی جمع‌آوری اسناد در مجلس را غیرمنصفانه توصیف کند.

او با انتقاد از دموکرات‌های حاضر در جلسه استماع گفت: «آنها اطلاعات را به صورت انتخابی درز می‌کنند تا رئیس‌جمهور در نظرسنجی افت کند و بحث استیضاح تقویت شود. هر چیزی را که از این اتاق بسته خارج می‌شود دموکرات‌ها درز می‌دهند.»

گراهام روز پنجشنبه، پس از شرکت در جلسه‌ای با ترامپ و گروهی هشت‌نفره از جمهوری‌خواهان در کاخ سفید، درباره استراتژی دفاع از رئیس‌جمهور این قطعنامه را معرفی کرد.

با این حال، به گفته دیک دربین، رهبر شماره 2 حزب دموکرات‌ در سنا، دموکرات‌های سنا معتقدند جلسه استماع غیرعلنی در مجلس منصفانه است. آنها انتظار دارند بازرسان مجلس متن این جلسات را منتشر کنند و خیلی زود وارد فرایند استماع علنی شوند.

دربین در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «یقین دارم سرانجام تمام مدارکی که مورد استفاده قرار خواهند گرفت به صورت علنی منتشر خواهد شد.»

6. شاهدان و اسناد بیشتری درخواست شد

فیلیپ ریکر، دستیار معاون وزیر خارجه، قرار است روز شنبه به طور خصوصی در تحقیقات استیضاح شهادت دهد.

2 شاهد کلیدی دیگر نیز قرار است هفته آینده افزوده شوند. دستیار معاون سابق چارلز کوپرمن، رئیس امنیت ملی، قرار است روز دوشنبه و تیم موریسون، رئیس ارشد شورای امنیت ملی، نیز روز سه‌شنبه برای ارائه شهادت حاضر خواهند شد.

شیف و رؤسای 2 کمیته دیگر، الیوت انِگل از کمیته روابط خارجی و کرولین ملونی از کمیته نظارت با ارسال نامه‌ای خواستار اطاعت از احضاریه قبلی برای ارائه اسناد شدند.

بازرسان به طور خاص به دنبال اسناد مکتوب از قبیل مکالمات ایمیلی، کابل‌های دیپلماتیک و پیام‌های متنی‌ هستند که به «تلاش رئیس‌جمهور برای اعمال فشار بر اوکراین به منظور آغاز تحقیقاتی که به نفع منافع شخصی و سیاسی او و نه منافع ملی است» مربوط باشد.

روز جمعه گذشته ، احضاریه‌ها به 2 مقام در اداره مدیریت و بودجه، و دپارتمان مشاوره دولتی «تی اولریش برشبول» ارسال شدند و از آنها خواسته شد که در پنجم و ششم نوامبر برای ارائه اسناد حاضر شوند.

شیف، اگنیل و مالونی طی نامه‌ای به این مقامات نوشتند: «هرگونه ناتوانی یا تمرد از ارائه مدارک، حتی با هدایت یا به نیابت از رئیس‌جمهور کاخ سفید، به عنوان مدرکی مبنی بر اخلال در تحقیقات استیضاح مجلس تلقی خواهد شد و می‌تواند علیه رئیس‌جمهور استفاده شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها