کد خبر: 342089
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۷:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتخابات در اسرائیل؛ وقتی جامعه افراطی‌تر می‌شود

برای دومین بار طی کمتر از 6 ماه اسرائیلی‌ها برای انتخاب نمایندگان خود در کنست پای صندوق‌های رأی رفتند تا شاید این بار بتوانند خروج پایان بحران سیاسی و سردرگمی حزبی‌ رژیم‌شان را به چشم ببینند.

انتخابات در اسرائیل؛ وقتی جامعه افراطی‌تر می‌شود
کد خبر: 342089
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- برای دومین بار طی کمتر از 6 ماه اسرائیلی‌ها برای انتخاب نمایندگان خود در کنست پای صندوق‌های رأی رفتند تا شاید این بار بتوانند خروج پایان بحران سیاسی و سردرگمی حزبی رژیم‌شان را به چشم ببینند.

گرچه بلوک راست‌گرای صهیونیست پنج ماه پیش نتوانست حد نصاب لازم را برای تشکیل کابینه به دست آورد، با این حال بدون هیچ اغراقی تمام شخصیت‌ها و احزاب اسرائیلی به نوعی خود را به جریان‌های راست‌گرا متصل و تلاش کردند نظر آنها را به خود جلب کنند.

مثلاً لائیر لاپید رهبر حزب «یش عاتید» که در منتهی‌الیه احزاب سکولار اسرائیل قرار دارد، در روز رأی‌گیری تصاویری از خود منتشر کرد که مادرش در حال خواندن دعاهای مختلف و وردهای تلمودی بر سر او بود، جالب‌تر اینکه مادر لاپید هم خود یکی از شاعران سکولار و دین‌ستیز معروف در رژیم صهیونیستی است.

به اعتقاد کارشناسان، هرچند راست‌گرایان مذهب‌گرا در اسرائیل به دلیل چنددستگی دچار ریزش آرای قابل توجهی شده‌اند، اما به اعتراف اکثر تحلیلگران این دوره از کابینه نیز بدون حضور پررنگ دین‌گرایان یا همان صهیونیست‌های افراطی تشکیل‌پذیر نیست.

این در حالی است که نتایج آخرین نظرسنجی‌ها از رأی‌دهندگان هنگام خروج از حوزه‌های رأی‌گیری، از سقوط قهقرایی حزب کار خبر می‌دهند؛ امری که در صورت تحقق به معنای افول و حتی از بین رفتن کامل بلوک چپ سنتی در اسرائیل است.

بنی گانتس نیز شب قبل از انتخابات خود را به دیوار ندبه (دیوار براق در مسجدالاقصی) رساند و با انتشار تصویرش در توییتر خود نوشت: امروز و هر روز برای گسترش صلح دعا و نماز می‌خوانم.

شنیدن این جمله از فردی که سال‌ها رهبری ماشین جنگی و کشتار اسرائیل را بر عهده داشت و دست‌کم چند دهه به کار کشتار مشغول بود نیز در حد خود تعجب‌برانگیز است.

آنچه مشخص است اینکه حتی افراطی‌ترین چپ‌گرایان اسرائیلی هم باور ندارند دوباره بتوانند به ساختار قدرت بازگردند در حالی که کارشناسان امور اسرائیل تاکید می‌ورزند این بار نیز کابینه همانند چند کابینه سابق راست‌گرای افراطی خواهد بود. البته به شرط آنکه بتوانند کرسی‌های خود را از رقم 61 عبور دهند، مساله‌ای که تحقق آن به همان اندازه تحقق نیافتن آن محتمل است؛ تا آنجا که حتی رئیس رژیم صهیونیستی هم به آن اذعان و خود را برای این مرحله آماده می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها