«العربی الجدید»:

جنجال در ایران سر گزارشی که دور زدن تحریم‌ها را لو می‌دهد

تحلیلگران ایرانی بر این عقیده‌اند که توجیه شبکه سه درست نیست؛ چرا که نباید به آنچه رسانه‌های دشمن منتشر می‌کنند، بدون هیچ تحقیقی، بی‌آنکه صدق و کذب آن را بدانند، تکیه کنند؛ به‌ویژه آنکه پخش دوباره این اطلاعات می‌تواند به نفع آمریکایی‌ها باشد و از این مساله به‌عنوان بهانه‌ای برای تشدید تحریم‌ها استفاده کنند.

جنجال در ایران سر گزارشی که دور زدن تحریم‌ها را لو می‌دهد
کد خبر: 318430
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۰۸:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| العربی الجدید نوشت: طی اقدامی که خطرناک خوانده شد، شبکه سه تلویزیون رسمی ایران برای اولین بار تصاویری را پخش کرد که یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا در مورد فروش نفت را نشان می‌داد؛ این مساله باعث ایجاد سروصدای زیادی شد که معترضان آن را مخالف منافع امنیت ملی ایران دانستند.

در ادامه این مطلب آمده است: در این تصاویر، نفت‌کش سارینا حامل یک میلیون بشکه نفت خام ایران بود که در بندر جینزوهی چین لنگر می‌اندازد؛ در حالی که به‌وضوح راهی که این نفت کش از سواحل ایران پیمود تا به سواحل چین برسد در این تصاویر نشان داده شد.

با اینکه ایران متعهد شده است از راه‌هایی که آمریکا آن را غیرقانونی می‌داند، تحریم‌ها را دور بزند، مسئولان ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که در این باره لازم است سیاست پیچیده‌ای اتخاذ شود، تا آمریکایی‌ها مانعی سر راه آن ایجاد نکنند.

به دنبال پخش این برنامه تلویزیونی، انتقادات شدیدی متوجه صداوسیمای ایران شد و برخی آن را متهم به انتشار اطلاعاتی کردند که به امنیت ملی اسیب می‌رساند. اما شبکه سه در بیانیه‌ای با رد این اتهام مدعی شد اطلاعات مذکور پیش از این در سایت روزنامه فاینشنال‌تایمز آمریکا منتشر شده است.

با این حال، تحلیلگران ایرانی بر این عقیده اند که توجیه این شبکه درست نیست؛ چرا که نباید به آنچه رسانه‌های دشمن منتشر می‌کنند، بدون هیچ تحقیقی، بی‌آنکه صدق و کذب آن را بدانند، تکیه کنند؛ به‌ویژه آنکه پخش دوباره این اطلاعات می‌تواند به نفع آمریکایی‌ها باشد و از این مساله به‌عنوان بهانه‌ای برای تشدید تحری‌مها استفاده کنند.

در همین رابطه، بیژن زنگنه، وزیر نفت تاکید کرد که این برنامه تمام تلاش وزارت نفت را بی‌اثر می‌کند و بازپخش گزارش‌های رسانه های غربی، کاری ناشایست است.

در این میان، یکی از اعضای فراکسیون امید در مجلس ایران، ضمن تاکید بر ضرورت بررسی برنامه‌های صداوسیما از سوی هیئت نظارت، خواستار تحقیق در این باره شد. این در حالی است که محمد کاظمی، رئیس کمیسیون مسائل قانونی و قضایی در مجلس ایران، تلویزیون این کشور را متهم به عمل برخلاف منافع ملی کرده و در مورد اینکه پخش برنامه با قصد و نیت قبلی نبوده باشد، اظهار امیدواری کرد. علاوه بر اینکه تاکید کرد اینگونه برنامه‌ها ضررهای جبران‌ناپذیری به کشور وارد می کند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب این موضوع متفاوت بود؛ برخی آن را یک موضوع عادی می دانستند و بعضی دیگر معتقد بودند که پخش این برنامه در چارچوب یک نقشه از پیش تعیین‌شده، برای اشاره به شکست دولت روحانی در دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها