کد خبر: 315771
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ۱۱:۱۷:۰۰
| |

کوشنر:

عدم مشارکت تشکیلات خودگردان در نشست منامه اهمیتی ندارد

جارد کوشنر در آستانه برگزاری کارگاه اقتصادی منامه اعلام کرد، معتقد است کارگاه منامه موفقیت‌آمیز خواهد بود و تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در آن شرکت خواهند کرد.

عدم مشارکت تشکیلات خودگردان در نشست منامه اهمیتی ندارد
کد خبر: 315771
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ۱۱:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با الجزیره در کاخ سفید گفت: کارگاه عملا موفقیت را به همراه داشته چراکه کشورهای منطقه در آن حاضر خواهند شد همانطور که شماری از کشورهای جهان نیز به رغم اینکه از آنها خواسته شده بود در این کارگاه شرکت نکنند در آن حضور می‌یابند.

کوشنر در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا راه حل دو کشوری همچنان در سایه اظهارات دیوید فریدمن،‌ سفیر آمریکا در اسرائیل که گفته بود، اسرائیل حق حفظ بخش‌هایی از کرانه باختری را دارد، به قوت خود باقی است؟ تاکید کرد: طرح صلح عربی اقدامی شایسته بود اما نتوانست به صلح مورد نظر بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ختم شود.

مشاور کاخ سفید در این گفت‌وگو که امروز به طور کامل منتشر می‌شود، گفت:‌ دستیابی به توافق اسرائیلی و فلسطینی نظیر طرح صلح عربی هرگز عملی و ممکن نخواهد بود و امضای توافقنامه مستلزم موضعی میانه بین طرح عربی و موضع اسرائیلی است.

طرح صلح عربی به رهبری عربستان خواستار تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی و حق بازگشت آوارگان است.

او به واکنش‌هایی که نسبت به تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل وجود دارد، پاسخ ود داد و گفت، این حق آمریکاست و کنگره این قانون را از سال‌ها پیش مصوب کرده است.

داماد ترامپ در اظهاراتی وقیحانه مدعی شد: اسرائیل کشوری دارای حاکمیت مستقل است و حق دارد که پایتخت خود را تعیین کند.

او تاکید کرد: ترامپ زمانی که انتقال سفارت به قدس را اعلام کرد، گفت این امر نباید بر مذاکرات وضعیت نهایی تاثیر بگذارد.

مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما بر تلاش‌هایمان روی طرحی مفصل که تصور می‌کنیم به پایان درگیری‌های مداوم کمک خواهد کرد، تمرکز می‌کنیم و امیدواریم به زودی آن را اعلام کنیم و این طرح با مشارکت طرف‌های دیگر باشد تا آن را پیش ببریم.

او در گفت‌وگویی با الشرق الاوسط نیز مدعی شد: ما از بازتاب‌های این طرح از زمان اعلامش خوشحالیم و تلاش کردیم زمانی که وارد این پرونده شدیم راه حل سیاسی را که مورد قبول دو طرف باشد تعیین کنیم اما خیلی زود دریافتیم بدون آینده اقتصادی امکان تقویت راه‌حل سیاسی نیست ما احساس می‌کنیم اقتصاد عنصر اساسی برای هر راه حلی است. وضعیت کنونی قابل ادامه یافتن نیست و فلسطینی‌ها مدت‌هاست در این وضعیت هستند و ما آنچه را می‌خواهیم که ملت فلسطین و نیز رهبران‌شان می‌خواهند! راهی به جلو وجود دارد ما طرح اقتصادی مورد نظر را با بسیاری از اقتصاددانان جهان در میان گذاشتیم.

او تصریح کرد: هدف از کارگاه منامه بررسی یک طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاران بزرگ و بانک‌های توسعه‌ای است تا به یک طرح اجرایی در صورت دستیابی به توافق صلح برسیم. امکان اجرای این بعد اقتصادی بدون توافق صلح وجود ندارد طرح اقتصادی امکانات لازم را برای دستیابی به توافق صلح فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران اگر اوضاع امنیتی باثباتی وجود نداشته باشد احساس رضایت خاطر نخواهند داشت.

کوشنر تاکید کرد: فلسطینی‌ها با نپیوستن به این طرح فرصت را از دست می‌دهند فلسطینی‌ها همیشه با هر پیشنهادی که به آنها می‌دهیم مخالفت می‌کنند اما مردم از این طرح مطلع هستند و من می‌دانم اگر توافق سیاسی حاصل شود ساکنان غزه و کرانه باختری از این طرح به وجد خواهند آمد.

داماد ترامپ درباره انتقادات از طرح که به منزله رشوه به کشورهای عربی برای دادن اقامت دائمی دادن به آوارگان فلسطینی است، گفت: ما وارد بعد سیاسی طرح صلح زمانی که به بخش سیاسی برسیم، خواهیم شد. این نزاع به مرحله رکود رسیده و بسیاری از مسائل از 20 سال پیش بررسی شده اما راه به جایی نبرده است. ما نگاهی دیگر داریم و امیدواریم راهکاری حاصل شود که اجازه بررسی وضعیت آینده را از طریق دیدگاه تعامل با برخی مسائل سخت بدهد، اعتراف می‌کنیم وضعیت دشوار است اما ما تلاش می‌کنیم چیز خوبی برای همه طرف‌ها ارائه دهیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها