کد خبر: 311125
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۵:۱۲:۳۲
| |

برهم صالح:

به رسمیت شناختن منافع متقابل تنها راه دور کردن درگیری‌هاست

رئیس‌جمهور عراق در دیدار با وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: به رسمیت شناختن منافع متقابل تنها راه برای دور کردن منطقه از شبح درگیری‌هاست.

به رسمیت شناختن منافع متقابل تنها راه دور کردن درگیری‌هاست
کد خبر: 311125
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۵:۱۲:۳۲

اعتمادآنلاین| «برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق در کاخ السلام در بغداد میزبان «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و هیئت همراه او بود.

طبق بیانیه منتشرشده از سوی دفتر صالح، او در این دیدار ضمن تاکید بر موضعگیری ثابت عراق درباره بحران‌های منطقه اعلام کرد: به رسمیت شناختن منافع متقابل تنها راه دور کردن کشور و منطقه از درگیری‌هاست.

صالح همچنین بر اهمیت تقویت روابط میان دو کشور و سرمایه‌گذاری فرصت‌های موجود برای تقویت همکاری‌های دوجانبه جهت تحقق منافع مشترک به ویژه در بخش‌های اقتصادی و صنعتی تاکید کرده و از تلاش‌های ائتلاف ضد داعش در حمایت از عراق در تمامی زمینه‌ها و کمک آلمان به مردم این کشور به ویژه در زمینه بازگشت آوارگان و حمایت از آنها تقدیر کرد.

رئیس‌جمهوری عراق در ادامه بر قصد جدی کشورش برای هماهنگ‌سازی موضعگیری‌ها با کشورهای اروپایی درباره برخی مسایل مهم و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

او افزود: ایجاد یک ساختار منطقه‌ای پایدار و تقویت همکاری‌های بین‌المللی مثبت و به رسمیت شناختن منافع متقابل تنها راه برای دور کردن کشور و منطقه از درگیری‌هاست.

برهم صالح ادامه داد: عراق بخشی مهمی در منظومه کشورهای عربی و اسلامی است و بر اساس اصل منافع متقابل و مشترک برای برقراری امنیت و صلح در منطقه، نمی‌توان از مسؤولیت‌های این نقش صرف‌نظر کرد.

رئیس جمهوری عراق بر اهمیت نقش آلمان در حمایت از تلاش‌ها برای برقراری صلح و کاهش شدت تنش‌ها در منطقه و ایجاد آینده‌ای بهتر و شکوفا برای مردم منطقه تاکید کرده و گفت: ما به همسوسازی تلاش‌ها برای ایجاد زبان گفت‌وگوی سازنده و دوری از تفکر دخالت در امور سایر کشورها ادامه خواهیم داد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز در دیدار با این وزیر آلمانی ضمن اشاره به لزوم اجرای توافقنامه‌های دو جانبه عراق و آلمان و به مرحله اجرا رساندن آنها، تاکید کرد: عراق از هر گونه تلاشی برای برقراری ثبات در منطقه و جهان حمایت می‌کند.

طبق بیانیه منتشرشده از سوی دفتر عبدالمهدی، او در دیدار با هایکو ماس و هیئت همراهش، تحولات بحران منطقه‌ای را بررسی کرده و درباره آن و موضعگیری عراق و کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به آن به تبادل نظر پرداخته و بر لزوم تداوم گفت‌وگوها میان دو کشور و همکاری‌های دوجانبه جهت ایجاد توافق‌هایی برای دور کردن مردم منطقه و جهان از پیامدهای این بحران تاکید کردند.

عبدالمهدی همچنین تاکید کرد: ما برای برقراری ثبات در منطقه و جهان تلاش کرده و با کشورهای اتحادیه اروپا رایزنی می‌کنیم و در این راستا هیئت‌ها و پیام‌هایی را به تهران و واشنگتن و اروپا می‌فرستیم.

نخست‌وزیر عراق در این دیدار از خرسندی خود نسبت به روابط دو کشور و توافقنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و یادداشت‌های منطقه‌ای امضا شده در سفر اخیرش به برلین و نیز توافق‌ها برای ادامه مبارزه با تروریسم و رفع پیامدها آنها خبر داد.

او گفت: مردم عراق از همکاری‌های شکل گرفته میان دو کشور خرسند بوده و به آلمان و صنایع و تولیدات آن به عنوان یک کشور دوست اعتماد دارند.

هایکو ماس نیز در این دیدار بار دیگر بر پایبندی دولت آلمان به حمایت از عراق در تمامی زمینه‌ها و تلاش برای گسترش افق‌های همکاری‌های دوجانبه تاکید و از نقش محوری عراق در تقویت اصول صلح، امنیت و ثبات در منطقه تقدیر کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها