درخواست برای توقف اعدام زندانی نوجوان در عربستان

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از حکومت عربستان خواست تا از اعدام یک زندانی سیاسی که در سن 13 سالگی دستگیر شده بود، خودداری کند.

درخواست برای توقف اعدام زندانی نوجوان در عربستان
کد خبر: 311022
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتجی قریریص در سپتامبر سال 2014 دستگیر شده و هم‌اکنون 18 سال دارد. عفو بین‌الملل می‌گوید که دادستان عمومی عربستان خواستار حکم اعدام برای این زندانی شده است.

به گفته این سازمان، مرتجی قریریص در ابتدای دوران بازداشتش در زندان مخصوص نوجوانان در شهر الدمام محبوس بود و در آن مدت، دست‌کم یک ماه را در سلول انفرادی گذراند.

عفو بین‌الملل می‌افزاید که مرتجی قریریص در زندان و در جریان بازجویی، شکنجه شده است و بازجوها به او وعده داده‌اند که اگر اعتراف کند، آزاد خواهد شد.

سپس او در زمانی که به سن 16 سالگی رسیده، به زندان بزرگسالان منتقل شده است.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان اعلام کرد به ویدئویی دست یافته که در آن، مرتجی قریریص در حال برگزاری تظاهراتی که به خاطرش زندانی شده دیده می‌شود.

در این ویدئو گروهی کودک دوچرخه‌سوار دیده می‌شوند که ظاهراً شعارهایی سر می‌دهند.

بی‌بی‌سی گزارش داد، این نخستین بار نیست که عربستان متهم است که معترضین کودک و نوجوان را دستگیر و بعد از 18 سالگی اعدامشان کرده است. در ماه آوریل سال جاری میلادی، وقتی که 37 تن به شکل دسته جمعی در یک روز اعدام شدند، عفو بین‌الملل اعلام کرد که دست‌کم سه نفر از اعدام‌شدگان، در سن‌های 16 تا 17 سالگی دستگیر شده بودند.

به گفته عفو بین‌الملل، هر سه این نوجوانان شیعیانی بودند که به دلیل شرکت در اعتراض‌های ضدحکومتی دستگیر شده بودند.

این سازمان می‌گوید که در پنج سال اخیر بیش از یک‌صدتن از شیعیان عربستانی به دلایل سیاسی اعدام شده‌اند. این سازمان این اعدام‌ها را محکوم کرده و می‌گوید، محاکماتی بسیار غیرمنصفانه به این احکام اعدام انجامید و برخی از اعدام شدگان جز بیان مسالمت‌آمیز نظرشان در نقد حکومت، اقدام دیگری انجام نداده بودند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها