کد خبر: 291301
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۰:۳۰:۱۶
| |

«پنداروفسکی» نخستین رئیس‌جمهوری مقدونیه‌شمالی شد

نامزد هوادار غرب مقدونیه شمالی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

«پنداروفسکی» نخستین رئیس‌جمهوری مقدونیه‌شمالی شد
کد خبر: 291301
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۰:۳۰:۱۶

اعتمادآنلاین| «استوو پنداروفسکی» نامزد هوادار غرب انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی پس از کمپینی که سر تغییر نام این کشور برای فرونشاندن خشم یونان و هموار کردن راه برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو دچار شکاف شده بود، توانست در انتخابات این کشور پیروز شود.

نتایج اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخاباتی مقدونیه شمالی که بر مبنای شمارش 99.5 درصد آرا اعلام‌شده، نشان می‌دهند که 51.7 درصد از رای‌دهندگان در این انتخابات از پنداروفسکی، نامزد ائتلاف حاکم حمایت کرده‌اند که سابقه‌ای طولانی در پست‌های ارشد دولتی دارد و همچنین یک مقام دانشگاهی است.

گوردانا سیلیانوسکا داوکوا، نامزد حزب ملی‌گرای مقدونیه شمالی و رقیب اصلی پنداروفسکی نیز توانست 44.7 درصد آرا را از آن خود کند.

این دو نامزد در دور نخست انتخابات که دو هفته پیش برگزار شد، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند. پیروزی پنداروفسکی راه را برای ائتلاف حاکم که پیش‌بینی می‌شود تاریخی را برای آغاز مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا در ماه ژوئن تعیین کند، هموار می‌کند تا مقدونیه شمالی را سال آینده به سی‌امین کشور عضو ناتو تبدیل کند.

پس از اعلام نتایج این انتخابات، پنداروفسکی به خبرنگاران گفت: پیروزی این رویکرد، آینده‌ای را برای جمهوری مقدونیه شمالی به ارمغان می‌آورد و بلیت ما برای پیوستن به اتحادیه اروپا است.

«یوهانس هان» کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا نیز پس از اعلام نتایج انتخابات مقدونیه شمالی در توییتر خود نوشت: مقدونیه شمالی می‌تواند در نتیجه تمایلات قوی اروپایی مردمش روی حمایت پیوسته اتحادیه اروپا برای چشم‌انداز پیوستن به این اتحادیه حساب کند.

ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی عموماً یک مقام تشریفاتی است اما فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، فرمانده عالی نیروهای مسلح است و مصوبات پارلمانی را امضا می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها