آمریکا بار دیگر به ترکیه درباره عواقب خرید اس‌400 هشدار داد

یک ژنرال ارشد آمریکایی اعلام کرد: اگر ترکیه سامانه ضدموشکی اس‌400 روسیه را خریداری کند، آمریکا نباید جنگنده F-35 به این کشور بفروشد.

آمریکا بار دیگر به ترکیه درباره عواقب خرید اس‌400 هشدار داد
کد خبر: 276394
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ۱۰:۲۸:۵۳

اعتمادآنلاین| «ژنرال کورتیس اسکاپاروتی» رئیس فرماندهی نیروهای ناتو در اروپا گفت‌: ترکیه باید به عنوان یک عضو ناتو در خرید سامانه اس‌400 از روسیه تجدیدنظر کرده یا از خرید سیستم‌ها یا جنگنده‌های نظامی آمریکایی صرف نظر کند.

وی ادامه‌ داد: استفاده ترکیه از سامانه اس‌400 باید با جلوگیری از روند فروش F - 35 تهدید شود.

این اظهارات در حالی بیان‌ شد که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که توافق اس‌400 یک توافق نهایی است و تغییری در این توافق انجام نمی‌گیرد. با این حال آمریکا و کشورهای ناتو بارها اعتراض خود را نسبت به این خرید اعلام کرده‌ و گفته‌اند که این سیستم مطابق با سیستم‌های ناتو نبوده و یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود.

این ژنرال آمریکایی افزود: در حال‌ حاضر مقامات آمریکا برای گفت‌وگو درباره عواقب احتمالی خرید اس-400 در ترکیه به سر می‌برند.

وی افزود: بهترین توصیه نظامی من این است که آمریکا فروش جنگنده F-35 را متوقف کند و به این شکل می‌توان ترکیه را درباره خرید اس‌400 تحت فشار قرار داد.

همچنین در این جلسه استماع کمیته‌ سرویس‌های نظامی سناتورها اعتراض خود را نسبت به فروش جنگنده‌های F-35 به ترکیه اعلام کردند. این‌ در حالی است که ترکیه یکی از مشارکت کنندگان در تولید مشترک جنگنده‌های F-35 بوده و برخی از قطعات این جنگنده در ترکیه ساخته شده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، واشنگتن به ترکیه درباره خرید سامانه‌های اس‌400 روسیه که عواقبی خواهد داشت، هشدار داده است.

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: ما به ترکیه صراحتا درباره خرید احتمالی اس 400 و اینکه منجر به بازنگری در شراکت ترکیه در تولید برنامه اف 35 می‌شود و ممکن است شامل بازنگری در فروش‌های احتمالی تسلیحاتی دیگر در آینده شود، هشدار داده‌ایم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها