کد خبر: 268742
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۵:۰۵:۳۲
| |

سفیر ایران در کابل:

شکوه و عظمت انقلاب اسلامی ایران هرروز بیشتر می شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شکوه و عظمت جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی بیشتر احساس می شود که به یاد آوریم برخی دشمنان ما به صراحت اعلام کرده بودند که انقلاب ایران چهلمین سالگرد خود را نخواهد گرفت.

شکوه و عظمت انقلاب اسلامی ایران هرروز بیشتر می شود
کد خبر: 268742
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۵:۰۵:۳۲

اعتمادآنلاین| «محمدرضا بهرامی» روز پنجشنبه در مراسمی که با حضور «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ، شمار زیادی از علما، نمایندگان مجلس، وزیران کابینه، فرهنگیان و دیپلمات های خارجی مقیم کابل برگزار شد ، اظهار داشت: با استقرار نظام جمهوری اسلامی بعنوان ثمره انقلاب فصل جدیدی در تاریخ ملت ایران با محوریت مشارکت در سرنوشت آغاز شد.


وی گفت: علاوه بر استقرار مردم سالاری، کسب استقلال در عرصه سیاست خارجی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بوده است.


بهرامی اظهار داشت : الگویی که ایرانیان در زندگی با جامعه بین الملل برای خود انتخاب کردند، حفظ استقلال توأم با تعامل با جهان بوده است و ایرانیان همواره در متن تحولات جهانی بوده اند.


وی تصریح کرد: الگوی تعامل گرایانه که منافع و امنیت همه کشورها به ویژه همسایگان را دنبال می کند ، سرلوحه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است.


بهرامی گفت: کشور من طی این دوره در راستای همکاری های منطقه ای و بین المللی بویژه در منطقه پر تنش غرب آسیا همواره خواستار هم فکری و مشارکت جمعی همه کشورها برای حل معضلات این حوزه بوده است.


به گفته وی، معضل تروریسم و افراط گرایی طی سال های اخیر منطقه ما را دچار چالش جدی کرده است و از طرف دیگر آگاهیم که امنیت بویژه در منطقه ما مفهوم درون زا بوده و در سایه تعامل و همکاری های نزدیک با یکدیگر تولید می گردد.


وی تأکید کرد : با توجه به این دو واقعیت، جمهوری اسلامی ایران که خود آماج انواع توطئه های بین المللی و منطقه ای بوده، هم زمان با تلاش برای جلوگیری از ورود ناامنی به درون مرزهای خود، برای مبارزه قاطعانه با عوامل تندروی و خشونت که تمام ارزش های انسانی و اسلامی را زیر پا گذاشته و امنیت منطقه را مختل می نماید، دست تعامل و یاری به سوی همسایگان و کشورهای اسلامی دراز نموده و از هیچ اقدامی برای کمک به ایجاد سازوکاری داخلی امنیت منطقه ای فروگذار نکرده است.


بهرامی گفت که در همین راستا دولت ایران در برای مساعدت و استقرار صلح و ثبات در افغانستان از کلیه ابتکار ها ، مذاکرات و روند هایی که با مالکیت، رهبری و هماهنگی دولت این کشور صورت می پذیرد، حمایت می کند.


وی اضافه کرد : ساز و کار گفت وگو بین گروههای افغان طبیعی ترین و منطقی ترین مسیر دسترسی به صلح و امنیت در افغانستان است و بدیهی است که نقش کشورهای دوست افغانستان، فراهم کردن شرایط لازم برای این گفت و گوهاست.


وی گفت: علاوه بر رفع تهدیدات مشترک که عامل مهمی برای همکاری بین کشورها بویژه همسایگان است، روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و افغانستان براساس الگوی روابط دولت با دولت در حال گسترش بوده و در کنار تعاملات تاریخی و فرهنگی ملت های دو کشور اکنون شاهد بسط همکاری های تجاری و اقتصادی، سیاسی، امنیتی، علمی، فرهنگی و دانشگاهی فی مابین دو کشور هستیم.


بهرامی گفت که حجم حدود سه میلیارد دلاری تجارت بین ایران و افغانستان و تاسیس کمیته های پنجگانه با هدف تدوین سند جامع همکاری دو کشور شاهدی بر این مدعاست.


به گفته بهرامی، مزایا و منافع ناشی از ظرفیت ها و فرصت های موجود در روابط دو همسایه محدود به مناسبات دوجانبه نبوده بلکه هدف بسیار مهمتر برقرای اتصالات منطقه ای در راستای منافع مشترک متقابل و تولید ثروت برای مردم کشورهای منطقه است.


بهرامی گفت که چنین رویکردی در آینده نزدیک انتخاب های متنوعی را در اختیار قرار داده و مسیر افغانستان برای اتصال به شبکه اقتصادی و تجاری منطقه به جهان را هموارتر خواهد کرد.


سفیر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که نقطه اوج چنین تحولی، افتتاح فاز اول بندر چابهار بوده که در ادامه با افتتاح فاز سوم راه آهن «هرات- خواف» نوید بخش آینده بهتر برای منطقه خواهد بود.


وی گفت که مردم ایران همانگونه که دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی خود را با دوستان، همسایگان و هم فکران خود جشن می گیرند، مایل هستند خوشحالی خود را از این پیروزی با همه آنها بویژه مردم شریف افغانستان شریک شوند.


بهرامی در مراسم جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که بزودی شاهد برگزاری جشن صلح در افغانستان نیز باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها