کد خبر: 252501
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۰۹:۵۴:۰۰
| |

ابراز تمایل گوترش به استقرار ناظران بین‌المللی در حدیده یمن

دبیرکل سازمان ملل قصد دارد در اسرع وقت ناظرانی بین‌المللی را برای نظارت بر توافقنامه آتش‌بس در شهر حدیده یمن مستقر کند. او همچنین عدم مانع‌تراشی در انتقال کالاهای تجاری و کمک‌های انسانی به یمن و نیز تزریق پول به اقتصاد یمن در اسرع وقت را خواستار شد.

ابراز تمایل گوترش به استقرار ناظران بین‌المللی در حدیده یمن
کد خبر: 252501
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۰۹:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در شهر نیویورک در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پیش‌نویس طرحی که روز سه‌شنبه از سوی انگلیس به شورای امنیت ارائه شد، اظهار کرد: دبیرکل سازمان ملل قصد دارد در اسرع وقت ناظرانی بین‌المللی را برای نظارت بر توافقنامه آتش‌بس در شهر حدیده یمن مستقر کند.

در این پیش‌نویس پیشنهاد شده شورای امنیت ناظرانی بین‌المللی را بنا به درخواست دبیرکل سازمان ملل تا پیش از پیایان ماه جاری میلادی در شهر حدیده مستقر کند.

همچنین در این پیش‌نویس خواسته شده در انتقال کالاهای تجاری و کمک‌های انسانی به حدیده مانع‌تراشی نشود و از دولت (مستعفی) یمن نیز خواسته شده در اسرع وقت پول به اقتصاد این کشور تزریق کند.

در این پیش‌نویس که پیش‌بینی می‌شود هفته آینده تصویب شود، حملات بی‌هدف دو طرف علیه غیرنظامیان محکوم شده و از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده هر هفته گزارشی از وضعیت یمن به شورای امنیت ارائه کند.

دوجاریک در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره انتشار خبرهایی از نقض آتش‌بس از سوی نیروهای وابسته به انصارالله گفت: در چنین درگیری این مساله برای ما غافلگیرکننده نیست، اما بی‌تردید مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای حفظ آتش‌بس در یمن تلاش می‌کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه فاش کرد: ناظران بین‌المللی که در یمن مستقر خواهند شد، لباس فرم نظامی نخواهند داشت.

وی در ادامه اعلام کرد، ژنرال پاتریک کامرت، رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل برای استقرار دوباره تمامی نیروها در حدیده امروز (چهارشنبه) از طریق ویدئو کنفرانس در نشستی در نیویورک با حضور فرماندهان نظامی طرف‌های درگیر شرکت می‌کند.

دوجاریک افزود: قرار است تیمی به ریاست ژنرال کامرت در این هفته سفری به یمن داشته باشد.

سخنگوی گوترش از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تعداد ناظران بین‌المللی که قرار است در یمن مستقر شوند، خودداری کرد. توافق آتش‌بس میان دو طرف در حدیده از بامداد سه‌شنبه وارد فاز اجرایی شد.

پیش از این دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله پایبندی خود را به اجرای این توافق اعلام کردند.

مذاکرات طرف‌های یمنی در سوئد روز پنج‌شنبه با توافق دو طرف درباره پرونده‌های اسراء و حدیده و نیز دستیابی به نقاط اشتراکی در پرونده تعز به پایان رسید اما دو طرف نتوانستند در پرونده‌های اقتصاد، بانک مرکزی و فرودگاه صنعاء به توافق برسند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها