کد خبر: 249165
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۲:۵۲:۰۰
| |

وئام وهاب افشا کرد:

نقش عربستان در بحران داخلی لبنان

وزیر سابق لبنان با اشاره به اتفاقات اخیر در کشورش و اینکه او هدف ترور بوده است، فاش کرد، در فراکسیون 8 مارس (وابسته به حزب‌الله لبنان) اختلاف‌نظرهایی درباره ادامه فعالیت‌های سعد حریری به عنوان نخست وزیر جدید این کشور وجود دارد.

نقش عربستان در بحران داخلی لبنان
کد خبر: 249165
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۲:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| به گزارش ایسنا، وئام وهاب، وزیر سابق لبنانی‌ و چهره سیاسی نزدیک به حزب الله لبنان فاش کرد، گلوله‌ای که روز شنبه به محمد ابو دیاب، همراه او اصابت کرده و ابو دیاب کشته شد، از فاصله 300 متری شلیک شده بود و ما اطمینان یافتیم که هدف از این ترور شخص بنده بوده است.

وهاب در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اظهار کرد: خون ابودیاب بر گردن سعد حریری است.

این وزیر سابق لبنان در ادامه حریری را شخصیتی ضعیف از نظر سیاسی و پولی توصیف کرده و گفت: از نظر ما حریری یک مجرم است و ما خواهان انتقام خون محمد ابودیاب هستیم.

وی همچنین از وجود اختلاف‌نظرهایی در داخل فراکسیون 8 مارس درباره مفید بودن با نبودن ادامه حضور سعد حریری در سمت نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه خبر داد.

وهاب گفت: من این احساس را دارم که حریری هرگز نخست وزیر نخواهد بود.

او در ادامه موضعگیری حزب الله را موضعگیری ملی بزرگی توصیف کرده و در ادامه گفت: ما از طرف حزب الله اطمینان یافتیم که این حزب در کنار ما، دروزی‌ها و منطقه جبل بوده و مخالف هرگونه تعرض به هر یک از هم‌پیمانانش است، اکنون کار به شکل کامل در دست سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله لبنان) است.

این چهره سیاسی نزدیک به حزب الله درباره دروزی‌ها نیز از موضعگیری‌ها در حمایت از آنها تقدیر و از واکنش ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان و رهبر دروزی‌های این کشور انتقاد کرد و گفت که جنبلاط منشور چند صد ساله دروزی‌ها را نقض کرده و اکنون در کنار سعد حریری منتظر شنیدن خبر حذف شدن من است.

وهاب موضعگیری طلال ارسلان، رئیس حزب دموکرات لبنان را مهم خوانده و گفت: به این موضعگیری او پاسخ خواهیم داد، اختلاف ما در انتخابات با او مساله ساده‌ای بود و پایان یافت، ما اشتراکات بسیاری داریم.

وی افزود: اکنون معادله دولت درباره سومین وزیر دروزی تغییر کرده است و این وزیر باید یا طلال ارسلان باشد یا کسی که او معرفی می‌کند.

او درباره تیراندازی و مرگ ابو دیاب نیز فاش کرد، یک دیپلمات از سفارت یک کشور عرب حوزه خلیج فارس به او گفته که از طرح ورود به الجاهلیه اطلاع داشته و متوجه شده که اشتباهی میان وهاب و ابو دیاب رخ داده و منجر شده که ابو دیاب هدف قرار بگیرد درحالی که خود وهاب هدف ترور بوده است.

او در ادامه فاش کرد، سفیر آمریکا در لبنان تلاش کرد نیروهای امنیتی را به دخالت بیشتر در این درگیری تشویق کند.

سفارت عربستان در لبنان نیز در بیانیه‌ای به اظهارات وئام وهاب رئیس حزب توحید العربی مبنی بر اینکه یک دیپلمات سعودی به بخش اطلاعات درباره رفتنش به الجاهلیه اطلاع داده بود، واکنش نشان داد و آن را رد کرد و گفت: عربستان بر حفظ وحدت لبنان تاکید دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها