کد خبر: 229119
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۱۵:۴۰:۰۰
| |

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مواد مختلفی از عهدنامه مودت نقض شده است/ آمریکا در لاهه از پیمان مودت دوری می‌کند/ ایران با برنامه پیش رفته است

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل درباره ادعاهای آمریکا در دادگاه لاهه می‌گوید که نمی‌توان گفت که طرف مقابل دفاع نکند. آن‌ها دفاع خودشان را کرده‌اند و حالا قضاوت با دیوان است. منشأ مربوط به برجام است؛ اما اصل قضیه این است که مواد مختلفی از عهدنامه مودت هم نقض شده است. ایران فعلاً بر مواد این عهدنامه تکیه می‌کند. آمریکا برای دفاع خودش را از این عهدنامه دور می‌کند و به برجام متوسل می‌شود.

مواد مختلفی از عهدنامه مودت نقض شده است/ آمریکا در لاهه از پیمان مودت دوری می‌کند/ ایران با برنامه پیش رفته است
کد خبر: 229119
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۱۵:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- دومین روز از جلسه بررسی شکایت ایران از آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه برگزار شد. جلسات استماع این دادگاه که به درخواست ایران مبنی بر صدور دستور موقت در پرونده نقض تعهدات آمریکا به‌موجب عهدنامه مودت تشکیل شده، چهار روز (5 تا 8 شهریور) به طول خواهد انجامید و رأی دادگاه تا یک ماه پس از آن ارائه خواهد شد.

آمریکا پیش‌تر مدعی شده بود که در چارچوب برجام، در صورت بروز هرگونه تخلف و اختلاف، امکان مراجعه به مراجع حقوقی وجود ندارد و وکیل وزارت خارجه آمریکا در جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت اعمال یک‌جانبه تحریم‌های قانونی مدعی شد که دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان رکن قضایی سازمان ملل صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

یوسف مولایی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره دفاعیات آمریکا گفت: «تیم ایرانی می‌دانستند دفاعیات آمریکا این است. نمی‌توان گفت که طرف مقابل دفاع نکند. آن‌ها دفاع خودشان را کرده‌اند و حالا قضاوت با دیوان است. منشأ مربوط به برجام است؛ اما اصل قضیه این است که مواد مختلفی از عهدنامه مودت هم نقض شده است. ایران فعلاً بر مواد این عهدنامه تکیه می‌کند. آمریکا برای دفاع، خودش را از این عهدنامه دور می‌کند و به برجام متوسل می‌شود.»

او در ادامه افزود: «در حال حاضر اختلاف ما این نیست که بگوییم یکی از مفاد برجام به‌نوعی نقض شده است. به‌طور کلی، آمریکا چه قبل و چه بعد از برجام با اعمال فشارها قصد نقض معاهده مودت را دارد؛ بنابراین موضع ایران درست است، ولی ما نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که داوری صد درصد استدلال ما را می‌پذیرد. مبانی حقوقی دعوی درست تعریف شده است.»

این استاد دانشگاه درباره دفاعیات روز گذشته ایران در دادگاه گفت: «به هر حال در دادگاه شما می‌توانید تا قبل از آن‌که رأی صادر شود، امیدوار باشید و اعلام کنید که دفاعیات ما قوی بوده است. دادگاه‌های داخلی هم به این شکل است. تا زمان صدور رأی هیچ‌چیز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و نمی‌دانیم که قاضی به نفع چه کسی می‌خواهد رأی دهد. ایران با برنامه پیش رفته است و کار خودش را تا به اینجا درست انجام داده است.»

مولایی در پاسخ به این سؤال که آیا در سند برجام ذکر شده که در صورت بروز اختلاف باید به چه مرجعی مراجعه کرد، اظهار کرد که نقض صریح و جدی برجام بر اساس ماده 36 مورد استناد قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها