کد خبر: 223454
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ۱۴:۰۹:۰۰
| |

نشست شورای مرکزی فلسطین 24 مرداد برای تصویب گذار از تشکیلات خودگردان به تشکیل کشور

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به خوبی می‌داند، مرحله‌ای که مساله فلسطین در حال عبور از آن است یکی از سخت‌ترین،‌ تاریک‌ترین و پرخطرترین مراحل برای نابودی این مساله است.

نشست شورای مرکزی فلسطین 24 مرداد برای تصویب گذار از تشکیلات خودگردان به تشکیل کشور
کد خبر: 223454
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ۱۴:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود عباس با تجربه‌ای که در طول چندین سال مبارزه چند بعدی به دست آورده، اطمینان دارد، به دلیل موضع‌گیری‌های سرسختانه او و قطع روابط با کاخ سفید، طرح "معامله قرن" پیش از معرفی آن از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ناکام و شکست خورده بود، اما این بدان معنا نیست که تلاش‌های دیگری تحت اسامی و عناوین مختلف دیگر برای تایید و جلب حمایت از آن انجام نخواهد شد، تصمیم کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای تصویب قانون نژادپرستانه "کشور یهود" حلقه اصلی زنجیره تلاش‌ها برای نهادینه سازی "یهودیت" اسرائیل و شهر قدس به عنوان "پایتخت آن" و نیز لغو پرونده آوارگان فلسطینی است.

به گزارش سایت اللواء، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به خوبی می‌داند، تا زمانی که طرف فلسطینی با هیچ طرح عادلانه‌ای درباره مساله مردم فلسطین موافقت نکند، هیچ‌گونه صلحی در منطقه محقق نشده و تمامی طرح‌ها از جمله طرحی که اخیرا تحت عنوان احیای اقتصاد نوار غزه مطرح شده، شکست خواهند خورد.

محمود عباس بر اولویت قرار دادن ساماندهی وضعیت داخلی فلسطین از دو جهت تاکید دارد، یکی برای آغاز دوباره فعالیت نهادها و ادارات سازمان آزادی بخش فلسطین و دیگری جهت اجرای راهکارهای توافق شده در قاهره درباره پرونده آشتی فلسطین برای پایان دادن به اختلافاتی که اشغالگران آنها را بهانه‌ای برای فرار از اجرای تعهدات،‌ توافق‌ها و حتی قطعنامه‌های بین‌المللی قرار می‌دهند.

در این چارچوب شورای ملی فلسطین بیست و سومین نشست عادی خود را با عنوان "قدس و حمایت از مشروعیت فلسطین" در روزهای 30 آوریل تا سوم مه 2018 در شهر رام الله برگزار کرد.

در این نشست دو کمیته اجرایی برای این سازمان و شورای مرکزی تشکیل داده و تصمیمات مهمی اتخاذ شدند که لازم است همه آنها به ویژه مساله به رسمیت شناختن "کشور اسرائیل"، راهکارها برای انتقال از مرحله تشکیلات خودگردان به مرحله بعدی مطابق با به رسمیت شناختن عضویت کشور فلسطین به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل و نیز فعالیت دوباره نهادها و ادارات سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان مرجع عالی فلسطینی‌ها وارد مرحله اجرایی شوند.

محمود عباس در این نشست توزیع پست‌ها و ادارات میان اعضای کمیته اجرایی و نیز تشکیل کمیته‌هایی برای آغاز فعالیت ادارات و نهادهای سازمان و نیز پیگیری فعالیت‌های آنروا و تصویب گزارش‌ها و توصیه‌های ارائه شده از سوی کمیته مسؤول پیگیری اجرای تصمیمات شورای ملی را تصویب کرد.

سلیم الزعنون، رئیس شورای ملی فلسطین از برگزاری بیست و نهمین نشست دو روزه این شورا در تاریخ 15 اوت جاری (24 مرداد) در شهر رام الله با عنوان "شهیده رزان النجار و گذار از تشکیلات خودگردان به کشور فلسطین" خبر داد.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد: محمود عباس سمت‌ها و ادارات را میان اعضای کمیته اجرایی سازمان تقسیم کرد.

از جمله این انتصاب‌ها می‌توان به تعیین محمود عباس به عنوان رئیس کمیته اجرایی و رئیس صندوق ملی، صائب عریقات به عنوان دبیرکل کمیته اجرایی و رئیس اداره امور مذاکرات، احمد مجدلانی، رئیس اداره کار و برنامه ریزی فلسطین، عزام الاحمد، رئیس اداره امور کشورهای عربی و امور پارلمانی،‌ عدنان الحسینی به عنوان رئیس اداره امور قدس و در نهایت نبیل شعث به عنوان مدیر اداره موقت خارجه اشاره کرد.

خبرگزاری وفای فلسطین نیز گزارش داد، نبیل ابوردینه پست معاون نخست وزیر و وزیر اطلاع‌رسانی در دولت رامی الحمد الله را برعهده خواهد داشت.

همچنین کمیته اجرایی تصویب کرد یک کمیته برای فعالیت ادارات و نهادهای سازمان ساف تشکیل شده و تمامی احکام و دستوراتی که با قوانین و ساختارهای آن تناقض دارند، لغو شوند.

این کمیته در ادامه برای پیگیری و نظارت بر عملکرد آنروا و همچنین تامین حمایت مالی از این آژانس یک کمیته عالی متشکل از احمد مجدلانی،‌ عزام الاحمد و سایرین به ریاست تیسیر خالد تشکیل داد.

این کمیته اجرایی گزارش‌ها و توصیه‌های ارائه شده از سوی کمیته مسؤول پیگیری اجرای قطعنامه‌های شورای ملی-که در آوریل 2018 تشکیل شد- از جمله تعیین روابط امنیتی، اقتصادی و سیاسی با دولت اشغالگر اسرائیل و مساله آشتی فلسطین، لغو معامله قرن که شامل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، تلاش‌ها برای لغو پرونده آوارگان فلسطینی،‌ تصویب قانون دولت یهود به عنوان پایه اصلی معامله قرن و در ادامه تصمیمات شورای ملی درباره قدس، نقش زنان، شهدا، اسرا و مجروحان فلسطینی را تصویب کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها