کد خبر: 221760
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

آیا یمنی‌ها عرب نیستند؟ چرا دیگر اعراب آن‌ها را بمباران می‌کنند؟

خشونت در یمن و معنای بحران در «جهان عرب»

این روزها، معنای «جهان عرب» با هر بمبی که عربستان به یمن پرتاب می‌کند و با هر گلوله‌ای که اسرائیلی‌ها به فلسطینی‌ها شلیک می‌کنند، می‌میرد.

خشونت در یمن و معنای بحران در «جهان عرب»
کد خبر: 221760
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- در گزارش‌ها می‌خوانیم که در حال حاضر، جنگ در یمن یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان است و بیش از 22 میلیون نفر، یعنی تقریباً سه‌چهارم جمعیت این کشور نیازمند کمک و حفاظت هستند. در حالی که درگیری در این کشور به چهارمین سال خود می‌رسد، میلیون‌ها نفر به آب آشامیدنی پاک دسترسی ندارند و در معرض خطر ابتلا به بیماری وبا هستند.

اما چطور به این موضوع رسیدیم؟ در حال حاضر ممکن است به خاطر حرکات و اقدامات مضحک دونالد ترامپ که فضای مجازی و اینترنت را پر کرده، علل جنگ در یمن را کاملاً فراموش کرده باشید. پاسخ کاملاً ساده است. بسیج ضدانقلابی در برابر قیام دموکراتیک در سال 2011. این دلیل اصلی این حمله‌ها است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از الجزیره، تلاش‌های ضدانقلابی یمن به تئاتری برای جنگ‌های نیابتی تبدیل شده است. دخالت‌های خارجی عربستانی‌ها، باعث شد بسیج مردمی به یک درگیری فرقه‌ای تبدیل کرد که در آن حوثی‌ها از صدای قیام تبدیل به عروسک نیروهای خارجی شدند. اغتشاش ضدانقلابی موفق شد، ولی حرکت انقلابی شکست خورد.

دخالت‌های خارجی برای انقلاب یمن مضر و برای سعودی‌ها و نیروهای خارجی مفید بود. لازم به ذکر است که حمایت‌های بریتانیا و ایالات‌متحده و فروش تسلیحات نظامی به عربستان، یکی دیگر از عوامل کلیدی در تشدید این فاجعه است.

از جنگ نیابتی تا درگیری منطقه‌ای

در حالی که روزنامه‌نگاران در اروپا و آمریکا این داستان را یک «قتل‌عام» می‌نامند، ما در این 3 سال کجا بودیم؟

در همین حین، عربستان سعودی به نیروهای اسرائیلی ملحق شده است تا ایالات‌متحده را به‌سوی جنگی تمام‌عیار علیه ایران سوق دهند. دولت ترامپ با خوشحالی فشارهای اقتصادی بر ایران را افزایش داده است و فشار بیشتری هم بر متحدان اروپایی آمریکا هم وارد می‌کند. اسرائیل در سوریه هم به دنبال حمایت روسیه است تا جنبش دیگری علیه ایران به راه بیندازد.

به‌طور خلاصه، جنگ در یمن تبدیل به مناقشات منطقه‌ای شده است که تولیدکننده آن تنها ایالات‌متحده و انگلیس هستند و تنها دولت‌ اسرائیل با رویکرد تهاجمی و نظامی از آن بهره‌مند می‌شود.

تلفات انسانی قتل‌عام

نتیجه سیاسی این همه خشونت و خونریزی که ما در یمن شاهد آن هستیم، چیست؟ هیچ. هیچ راه‌حل دیپلماتیک، سیاسی و حتی نظامی برای این قتل‌عام وجود ندارد.

اهداف جنگ در یمن مشخص است. قصد دارند آرمان‌های دموکراتیک یک ملت را بکشند و آن را تبدیل به یک خصومت فرقه‌ای کنند. یمن و آینده یمن به دام افتاده‌اند.

بر اساس برآوردی محافظه‌کارانه از سازمان ملل در ژانویه 2017، حداقل ده هزار نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند؛ اما منابع دیگر گزارش‌های متفاوتی می‌دهند. طبق گزارش سازمان «نجات کودکان» در ماه نوامبر 2017، 130 کودک یمنی روزانه جان خود را از دست می‌دهند و 50 هزار کودک در سال 2017 فوت کرده‌اند. گزارش‌های موثقی ارائه نشده‌اند. سرتاسر یمن با بحران انسانی روبه‌رو است.

این تسلیحات نظامی برای چه کسانی هستند؟

در برخی از گزارش‌ها می‌خوانیم که محمد بن سلمان، پادشاه سعودی قایق 593 میلیون دلاری خریده، در گزارش‌های دیگر می‌خوانیم که او یک قلعه 300 میلیون دلاری فرانسوی را خریده است.

تمام این ارقام در مقایسه با بودجه‌ نظامی کشورهای عربی ناچیز است. عربستان بعد از آمریکا و چین، بزرگ‌ترین خریدار سلاح‌های نظامی در جهان است؛ اما عربستان تنها نیست. امارات متحده عربی در سال 2017، تقریباً 20 میلیارد دلار صرف هزینه‌های دفاعی کرده است.

آیا فلسطینی‌ها عرب نیستند؟ «جهان عرب» دقیقاً به چه معناست؟

میلیون‌ها مردم عرب چه چیز مشترکی با رهبران فاسد خود دارند؟ مردم عرب چه چیز مشترک با همتایان خود در ایران، ترکیه، پاکستان، هند، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین دارند؟ آیا زبان عربی از مراکش تا سوریه، جهان عرب را تعریف می‌کند؟

تنها در یک مورد شاهد معنای واقعی «جهان عرب» بویدم. آن‌هم زمانی بود که شاهد قیام گسترده از طرف مردم عربی بودیم. مردم عادی به خیابان‌ها آمدند و چشم‌انداز دموکراتیک خود را متصور شدند. این تنها زمانی بود که «جهان عرب» معنای واقعی پیدا کرد و شگفت‌انگیز بود.

این روزها، معنای «جهان عرب» با هر بمبی که عربستان به یمن پرتاب می‌کند و با هر گلوله‌ای که اسرائیلی‌ها به فلسطینی‌ها شلیک می‌کنند، می‌میرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها