کد خبر: 221564
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۹:۲۵:۰۰
| |

وزیر خارجه آمریکا امروز به سوالات قانونگذاران آمریکایی پاسخ می‌دهد

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) برای ارائه توضیحاتی در خصوص مذاکرات اخیر با کره شمالی و روسیه به قانون گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور حاضر می‌شود اما مشخص نیست که او تا چه حد می‌تواند پاسخگوی پرسش‌های آنان باشد.

وزیر خارجه آمریکا امروز به سوالات قانونگذاران آمریکایی پاسخ می‌دهد
کد خبر: 221564
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ساعت 3 بعد از ظهر امروز به وقت محلی در برابر کمیته روابط خارجی سنا که تشنه پی بردن به اطلاعات بیشتری درباره دیدار خصوصی دو ساعته دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با همتای روسش است، حاضر می‌شود.

پامپئو دراین جلسه همچنین با سوالاتی درباره وضعیت کنونی مذاکرات دیپلماتیک با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و گام بعدی دولت آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای ایران مواجه خواهد شد.

سنا از پامپئو می‌خواهد که درباره انتقادات ترامپ از متحدان اروپایی که اعتماد را در چارچوب ناتو تهدید می‌کند نیز توضیح دهد.

او همچنین باید پاسخگوی سوالاتی درباره مسائل تجاری نیز باشد.

دیدار هلسینکی


نخستین پرسشی که از سوی قانونگذاران درباره دیدار رودرروی ترامپ و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مطرح خواهد شد، این است که آیا طی این نشست توافقی میان این دو رییس جمهورصورت گرفته است یا خیر.

اعضای کمیته روابط خارجی از پامپئو درباره احتمال توافق بر سر اعمال تغییراتی در توافقات امنیتی بین‌المللی و دادن تعهداتی درباره آینده حضور آمریکا در سوریه خواهند پرسید.

علاوه براین مسائل، احتمال مطرح شدن بحث نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از سوی روسیه یا نرم‌تر شدن موضع هسته‌ای روسیه علیه متحدان اروپایی در نشست هلسینکی از سوی ترامپ، از جمله نگرانی‌های سناتورهای آمریکایی خواهد بود.

آنان همچنین از پامپئو خواهند پرسید که آیا در این دیدار درباره کاهش تحریم‌های سال‌ گذشته کنگره علیه روسیه صحبتی به میان آمده است یا نه.

قانونگذاران آمریکایی علاقه دارند که بدانند، دیدار پاییزی میان ترامپ و پوتین در واشنگتن که پس از نشست هلسینکی مطرح شد، تا چه حد محتمل است.

مذاکرات با کره شمالی


با گذشت بیش از یک ما از دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور، سناتورهای آمریکایی به دنبال شنیدن جزئیات بیشتر درباره تعهدات صورت گرفته در این نشست و همچنین مذاکرات پس از آن در سفر پامپئو به کره شمالی هستند.

برخی سناتورها از عدم شفافیت توافقنامه کره شمالی و آمریکا بر سر خلع سلاح هسته‌ای از شبه جزیره کره انتقاد کرده و گفته‌اند، تمام چیزی که در دست دارند، سندی دو صفحه‌ای است که بیانگر تعهدات بیشتر آمریکا در قبال خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ است اما در این توافقنامه اشاره‌ای به جزئیات این تعهدات و زمان‌بندی برنامه‌های دو طرف نشده است.

ناتو واستراتژی تجاری دولت ترامپ


پس از نشست پرتنش ناتو در بروکسل با متحدان اروپایی و انتقاد ترامپ از عملکرد طرف‌ها در طرح افزایش بودجه نظامی اعضای ناتو، قانونگذاران آمریکا می‌خواهند بدانند برنامه رییس جمهور کشورشان در خصوص متحدان ناتو چیست.

از سوی دیگر، آمریکا با مکزیک، کانادا، چین و اتحادیه اروپا در جنگی تجاری به سر می‌برد. مذاکره کنندگان دولت بر این باورند که دستیابی به توافق تجاری با مکزیک قریب‌الوقوع است اما اختلافات با کانادا به این زودی حل نخواهد شد و این مساله ناامیدی فزاینده آنان را از عدم انسجام استراتژی تجاری ترامپ به دنبال داشته است.

گروهی از قانونگذاران بر این باورند که پامپئو نخواهد توانست به بیشتر سوالات آنان پاسخ دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها