کد خبر: 191104
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۱۰:۱۸:۰۰
| |

استاد مطالعات فرانسه:

فرانسه معتقد است اروپا باید با روسیه تعامل داشته باشد/ روسیه و فرانسه بر سر برجام اختلاف‌نظرهایی دارند

در حال حاضر موضع مشترکی بین روسیه و شرکای اروپایی وجود دارد که برجام را امضا کردند. آن‌ها کاملاً مطمئن هستند که این توافق باد زنده بماند و با ایالات‌متحده مخالف هستند؛ اما بین روسیه و شرکای اروپایی اختلاف‌نظرهایی هم وجود دارد.

فرانسه معتقد است اروپا باید با روسیه تعامل داشته باشد/ روسیه و فرانسه بر سر برجام اختلاف‌نظرهایی دارند
کد خبر: 191104
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۱۰:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً اظهار داشت که فرانسه نقش روسیه را به‌عنوان یک رهبر قوی در عرصه بین‌المللی به رسمیت می‌شناسد. به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، اسپوتنیک این موضوع را با جینو ریموند، استاد مطالعات فرانسه در دانشگاه بریستول، به بحث گذاشته است.

*ماکرون اعلام کرده است که فرانسه نقش جدید روسیه در روابط بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسد. این بیانیه چقدر قابل‌توجه است؟

من فکر می‌کنم این به رسمیت شناختن واقعیت است؛ تنها چند هفته پیش بود که امانوئل ماکرون به ایالات‌متحده رفت و روابط بسیار گرم و صمیمی با دونالد ترامپ داشت. بسیاری از رهبران اروپایی به دنبال کاخ سفید هستند و توسط زرق‌وبرق سیاست آمریکا اغوا می‌شوند؛ اما واقعیت این است که ماکرون کشف کرد آمریکا به دنبال منافع خودش است و هیچ‌گاه به متحدان اروپایی خودش نمی‌گوید که چه چیزی در دستور کارش دارد. فرانسه متوجه شد روسیه همسایه‌اش است. همسایه‌ای که اروپا و فرانسه برای حل مشکلات باید به آن رجوع کنند.

*رابطه بین پوتین و ماکرون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم روابطشان جالب است. هردوی آن‌ها برای تصویری که از یکدیگر دارند احترام قائل هستند. آن‌ها می‌توانند باهم کنار بیایند. زمانی که ماکرون به ریاست‌جمهوری رسید و بر سر قدرت آمد، اعلام کرد فرانسه به‌طور صریح با همه گفت‌وگو می‌کند و کاملاً افتخار می‌کند که از شرکت نکردن در مسائل دشوار ترسی ندارد. او همچنین تأکید کرد فرانسه به دنبال راه‌کار عملی است. ماکرون قابلیت یافتن راه‌حل برای مشکلات را به کمک پوتین و دیگر شرکای بین‌المللی دارد.

*آینده توافق هسته‌ای ایران چگونه خواهد بود؟ فکر می‌کنید پوتین و ماکرون برای حفظ معاهده ایران به نقطه مشترکی می‌رسند؟

در حال حاضر موضع مشترکی بین روسیه و شرکای اروپایی وجود دارد که این توافق را امضا کردند. آن‌ها کاملاً مطمئن هستند که این توافق باد زنده بماند و با ایالات‌متحده مخالف هستند؛ اما بین روسیه و شرکای اروپایی اختلاف‌نظرهایی هم وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، فرانسه معتقد است برجام باید گسترش پیدا کند، درحالی‌که روسیه مخالف است. فرانسه فکر می‌کند این توافق باید فعالیت ایران در سوریه را هم پوشش دهد. صادقانه بگویم با توجه به موضع دونالد ترامپ، حل کردن این موضوع پیچیده کار آسانی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها