کد خبر: 166381
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ۱۵:۲۴:۰۰
| |

همزمان با زمزمه‌های مذاکرات کره شمالی با ایالات متحده؛

ظریف درباره خروج آمریکا از برجام هشدار داد

محمدجواد ظریف در مورد اینکه که آیا ایران با دیگر طرفین توافق هسته‌ای ایران در این معاهده باقی می‌ماند یا نه گفت:‌«به نظرم این امر بعید است، زیرا برای ایران مهم است که منافعی از توافق به دست آورد و ایران نمی‌تواند به‌تنهایی این توافق را اجرا کند. ایران همواره گفته است که برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و هدف ما دستیابی به بمب نیست.»

ظریف درباره خروج آمریکا از برجام هشدار داد
کد خبر: 166381
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ۱۵:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- فشار ایالات‌متحده مبنی بر اصلاح و تغییر توافق هسته‌ای ایران، «پیام خطرناکی» را به کشورهای دیگر ارسال می‌کند که ما نباید با واشنگتن مذاکره کنیم. وزیر امور خارجه ایران در آستانه مذاکرات رهبر کره شمالی با ایالات متحده، هشدار داد که اظهارات ترامپ علیه برجام نشان می‌دهد، نمی‌توان به مذاکره با آمریکا خوش‌بین بود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از رویترز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته به خبرنگاران در نیویورک گفت که تلاش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای جلب رضایت دونالد ترامپ، بی‌فایده است.

ترامپ 12 ماه مه تصمیم خواهد گرفت که آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که ضربه شدیدی به توافق بین ایران و 6 قدرت جهان را خواهد زد دوباره اعمال کند یا نه. او متحدان اروپایی خودش را برای تغییر این معاهده تحت‌فشار گذاشته است.

هم ماکرون و هم مرکل این هفته در واشنگتن با ترامپ دیدار خواهند کرد.

محمدجواد ظریف در نیویورک اظهار داشت: «ایالات‌متحده نه‌تنها موفق به پیاده کردن نظرات خود در این توافق نشده، بلکه بیشتر از آن نیز درخواست کرده است. این موضوع پیام خطرناکی را نه‌تنها به مردم ایران، بلکه به مردم جهان می‌دهد تا دیگر با ایالات‌متحده وارد مذاکره نشوند؛ چراکه در انتها قاعده آمریکا این است: آنچه مال من است، مال من است، اما آنچه مال شماست قابل‌مذاکره است.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در ماه جاری گفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با توجه به توافق ایران، می‌بیند که چگونه می‌تواند از طریق نقاط ضعف وارد شود؛ اما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق دوباره بیفتد.

بر اساس این معاهده، ایران موافقت کرد که در مقابل کاهش تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا این توافق را امضا کرد تا دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را محدود کند؛ اما ترامپ معتقد است که این معاهده معایب فاجعه‌باری دارد.

ظریف در ادامه افزود که اگر واشنگتن از این توافق خارج شود، تهران گزینه‌های زیادی برای بررسی دارد که شامل شکایت از طریق یک سازوکار حل اختلاف که در توافق هم لحاظ شده و یا ترک معامله با شروع مجدد برنامه هسته‌ای‌.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد که تصمیم ما بر اساس منافع ملی خودمان خواهد بود و در زمان مناسب تصمیم خواهیم گرفت، اگرچه این تصمیم برای امریکا خوشایند نخواهد بود.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا ایران با دیگر طرفین توافق در این معاهده باقی می‌ماند یا نه گفت:‌«به نظرم این امر بعید است، زیرا برای ایران مهم است که منافعی از توافق به دست آورد و ایران نمی‌تواند به‌تنهایی این توافق را اجرا کند. ایران همواره گفته است که برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و هدف ما دستیابی به بمب نیست.»

ظریف در آخر اعلام کرد که آمریکا نباید از ساخت بمب هسته‌ای ایران بترسد؛ اما ما غنی‌سازی هسته‌ای‌مان را ادامه خواهیم داد. ترس آن‌ها به خودشان مربوط است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها