کد خبر: 661403
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ۱۶:۴۲:۵۲
| |

چگونه لپ تاپ را خنک کنیم؟

تمامی کسانی که از لپ تاپ استفاده می‌کنند، با مشکلی مثل داغ شدن لپ تاپ مواجه می‌شوند. طبعا داغ شدن لپ تاپ امری کاملا طبیعی است؛ اما در صورت رعایت نکردن یک سری اصول، می‌تواند عمر مفید دستگاه را کم کرده و منجر به خراب شدن لپ تاپ شود.

چگونه لپ تاپ را خنک کنیم؟
کد خبر: 661403
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ۱۶:۴۲:۵۲

 از آن‌جا که قیمت خرید لپ تاپ کم نیست، پس خوب است تا با راه‌های خنک کردن لپ تاپ و جلوگیری از داغ کردن آن آشنا شوید.

با داغ شدن لپ تاپ چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کامپیوتر شما داغ شده، ممکن است با مشکلاتی مانند کند شدن گرافیک یا آهستگی لود شدن آن رو به رو شوید. حتی ممکن است صدای فن را مدام بشنوید. این‌ها ساده‌ترین علائمی هستند که به شما هشدار می‌دهند به فکر خنک کردن سیستم خود باشید!

داغ شدن لپ تاپ و کامپیوتر، زمانی رخ می‌دهد که سیستم خنک کننده داخلی دستگاه درست کار نمی‌کند. دریچه‌ها و هیت‌سینک‌ها برای این طراحی شده‌اند که حرارت تولید شده را از بین ببرند و کامپیوتر آسیب نبیند. اما واقعا چرا لپ تاپ داغ می‌کند؟

چرا لپ تاپ داغ می‌ کند؟

دلایل زیادی می‌توانند به داغ شدن لپ تاپ منجر شوند؛‌ اما مهمترین دلایل، مواردی هستند که در ادامه می‌بینید:

  • محیط گرم: ساده‌ترین دلیل می‌تواند این باشد که محیطی که لپ تاپ در آن قرار دارد گرم باشد. مثلا ممکن است لپ تاپ را در ساعت‌های ظهر، نزدیک پنجره قرار داده باشید و آفتاب به آن بتابد. این مسئله می‌تواند به‌سادگی شدت حرارت را بالا ببرد.
  • مسدود بودن دریچه‌های هوا: اگر دریچه‌ها مسدود شده باشند، طبیعی‌ است لپ تاپ به درجه حرارتی بالایی برسد.
  • خرابی فن: فن‌های لپ تاپ اصلی‌ترین تنظیم‌کننده‌های دما هستند. در صورت خراب شدن آن‌ها، آماده داغ شدن لپ تاپ باشید.
  • اپلیکیشن‌ های سنگین: فرقی ندارد که از چه لپ تاپی استفاده می‌کنید. چه لپ تاپ acer داشته باشید، چه لنوو و چه ایسوس؛ چنانچه قدیمی باشد و  برنامه‌های سنگینی روی آن نصب کنید، داغ شدن آن طبیعی است. برنامه‌هایی مانند ادوبی پریمیر پرو، می‌تواند روی پردازنده مرکزی یا پردازنده گرافیکی فشار زیادی وارد کند.
  • نرم افزارهای منقضی‌ شده: نرم افزارهایی که باید آپدیت می‌شدند و نشدند، یا بدافزارهایی که اشتباهی نصب کرده‌اید، می‌توانند انرژی زیادی از سیستم گرفته و موجب بالا رفتن حرارت آن شوند.
  • باز بودن همزمان چندین پنجره:‌ اگر پنجره‌ها یا تب‌های زیادی همزمان باز باشند به پردازنده سیستم شما فشار می‌آورد و قطعات و بخش‌های لپ تاپ در حالی‌که باید سخت‌تر کار کنند، بیشتر حرارت تولید کنند.

برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ چه اقداماتی پیش بگیریم؟

از آن‌جا که این کارها می‌توانند سلامت لپ تاپ را کم کنند، لازم است کارهایی برای خنک کردن لپ تاپ انجام دهید. در ادامه نگاهی به این اقدامات می‌اندازیم.

۱.کامپیوتر را در جای مناسب قرار دهید

تنها با عوض کردن محل لپ تاپ خود، می‌توانید به خنک شدن آن کمک کنید. مطمئن شوید که لپ تاپ در کنار دیوار یا جایی که مسیر درچه‌ها را مسدود کرده باشد، قرار ندارد. باید هرچیزی که جلوی جریان هوا را می‌گیرد از جلوی لپ تاپ بردارید و حداقل سه الی چهار سانتی متر بین دریچه‌ها و هر چیز دیگری فاصله باشد. 

قرار دادن لپ تاپ روی پتو نیز یکی از اشتباهات رایج است. توجه داشته باشید که لپ تاپ باید حتما روی یک سطح سخت مثل میز  و ترجیحا روی پد خنک کننده باشد و هوا بتواند در زیر و اطراف آن به‌راحتی گردش کند.

۲. در لپ تاپ را ببندید

موقعی که با لپ تاپ خود کار نمی‌کنید، در آن را ببندید. بدین ترتیب، فرآیند خنک شدن راحت‌تر انجام می‌شود. بسته بودن لپ تاپ همچنین از تجمع گرد و غبار در فن‌های لپ تاپ نیز جلوگیری می‌کند.

۳. تنظیمات لپ تاپ و کامپیوتر خود را بهینه کنید

بهینه سازی را جدی بگیرید. اگر سیستم شما مدام گرم می‌شود و حتی ساده‌ترین کارها با لپ تاپ نیز باعث داغ شدن آن می‌شود، خوب است سری به تنظیمات بزنید. برای مثال، روشنایی لپ تاپ را کم کنید یا رزولوشن را کمی پایین بیاورید.

۴. به فن‌ها رسیدگی کنید

فن‌های کامپیوتر، از آن‌جا که وظیفه خنک کردن را بر عهده دارند، قطعاتی حساس و در عین حال مهم هستند و باید به آن‌ها رسیدگی کنید. 

  • فن ها را تمیز کنید

گرد و غبار و کثیفی اول از همه به فن‌ها حمله می‌کنند. تمیز کردن فن ها و دریچه‌ها را در اولویت قرار دهید و چند وقت یکبار آن‌ها را تمیز کنید. 

  • فن پردازنده را ارتقا دهید

سی پی یو یکی از مهمترین و حساس‌ترین بخش کامپیوتر شماست. خیلی از پردازنده‌ها از زمان خرید کامپیوتر، روی سیستم شما نصب هستند  و فن‌هایی برای خنک کردن آن‌ها روی سیستم نصب شده است. اما بعد از مدتی، مثلا گذشت چند سال،‌ خوب است که فن سیستم را ارتقا دهید تا به خنک شدن هرچه بهتر پردازنده کمک کند. 

۵. استفاده از کیت خنک کننده آبی

بعضی وقت‌ها حتی سریعترین فن‌ها هم نمی‌توانند پردازنده قوی سیستم را خنک کند. کیت‌های آبی، با به چرخش درآوردن آب خنک در سیستم، پردازنده‌ها خیلی بهتر خنک می‌شوند و این مدل کیت‌ها برای گیمرها و کسانی که سیستم‌های سنگین دارند، بسیار مناسب است.

۶. نرم افزار خود را به موقع آپدیت کنید

آپدیت کردن به موقع برنامه‌ها، از داغ شدن سیستم تا حد خوبی جلوگیری کرده و مشکلی برای کامپیوتر شما رقم نمی‌زند. 

۷. کامپیوتر را خاموش کنید

لپ تاپ و پی سی شما باید هر چند ساعت یکبار خاموش شده و استراحت کند. خیلی از افراد، به‌خصوص کسانی که از لپ تاپ استفاده می‌کنند، زیاد پیش می‌آید که سیستم خود را خاموش نکرده و فقط آن را ببندند. توجه داشته باشید، که خاموش کردن لپ تاپ، می‌تواند آن را خنک کند تا با روشن شدن دوباره، همه چیز به خوبی کار کند.

خرید انواع لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی تکنولایف

توجه داشته باشید که لپ تاپ‌های قدیمی، برای اجرای برنامه‌های سنگین و فعالیت‌های گیمینگ و رندرینگ اصلا مناسب نیستند و می‌توانند به داغ شدن لپ تاپ کمک زیادی بکنند. چنانچه تصمیم داشتید تا یک لپ تاپ به‌روز و قدرتمند برای نیازهای حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای خود تهیه کنید، می‌توانید سری به فروشگاه تکنولایف زده و مدل مورد نظر خود را در میان تنوع گسترده موجود، پیدا کنید. فروشگاه اینترنتی تکنولایف کاملا معتبر بوده و خریدی ایمن، راحت و خوشایند را برای شما رقم خواهد زد. همچنین می‌توانید با سر زدن به بلاگ تکنولایف، مطالب آموزشی زیادی را در خصوص لپ تاپ خود بیابید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها