کد خبر: 656239
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ۲۱:۱۰:۰۰
| |

طالبان چگونه ارزش پول ملی افغانستان را حفظ کرده است؟

روزنامه شرق به این سوال پاسخ داده که افغانستان چگونه توانسته ارزش پول ملی‌اش را حفظ کند؟

طالبان چگونه ارزش پول ملی افغانستان را حفظ کرده است؟
کد خبر: 656239
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ۲۱:۱۰:۰۰

روزنامه شرق به این سوال پاسخ داده که افغانستان چگونه توانسته ارزش پول ملی‌اش را حفظ کند؟

به گزارش شرق، در بخشی از این گزارش آمده است: 

برخی عوامل خارجی و داخلی سبب ثبات ارزش پول افغانستان در برابر ارزهای خارجی بوده است که به‌طور خلاصه عبارت‌اند از:

1- حمایت‌های جامعه جهانی به رهبری ایالات‌ متحده آمریکا: مشکلات اقتصادی افغانستان در دو دهه گذشته از مجرای کمک‌های بین‌المللی حل می‌شد؛ اما با روی کار آمدن حکومت طالبان، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، اقتصاد افغانستان در تنگنا قرار گرفت. با وجود این، جامعه جهانی به رهبری ایالات‌ متحده از طریق نهادهای سازمان ملل، مواد غذایی و کمک‌های نقدی شایان توجهی (به میزان ماهانه 30 تا 40 میلیون دلار) در اختیار افغانستان قرار می‌دهد. کمک‌های نقدی جامعه‌ بین‌المللی به ‌صورت‌های مختلف به بازار افغانستان تزریق می‌شود تا از کمبود دلار در بازار و بروز رکود اقتصادی جلوگیری شود. غلام محمد سهرابی، رئیس اتحادیه صرافان منطقه‌ غرب افغانستان، با بیان اینکه پول افغانستان هم‌اکنون یکی از قوی‌ترین ارزها در میان کشورهای منطقه است، خاطرنشان کرد: فروش ماهانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی افغانستان در بازارهای داخلی تأثیر بسزایی در حفظ ارزش «افغانی» داشته است.

2- حواله از خارج به افغانستان: بسیاری از افغانستانی‌ها در خارج از افغانستان مشغول کار هستند و بخشی از درآمد خود را برای خانواده‌هایشان در افغانستان حواله می‌کنند. بر اساس اظهارات مقام‌های رسمی امارت اسلامی افغانستان، اعضای خانواده‌های افغانستانی در خارج از کشور سالانه یک میلیارد دلار به داخل کشور ارسال می‌کنند که نقش مهمی در حفظ و ثبات ارزش «افغانی» داشته است.

3- کوچک‌شدن اقتصاد افغانستان: با روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان در افغانستان، اقتصاد این کشور در سه سال گذشته رشد منفی داشته و گردش پول در میان مردم کاهش یافته است. واردات کالاهای سرمایه‌ای و لوکس کاهش‌ یافته و در برخی اقلام به صفر رسیده است. دولت طالبان تنها برای واردات کالاهای ضروری ارز تخصیص می‌دهد. به همین علت تقاضا برای دلار نسبت به گذشته کاهش‌ یافته است.

4- درآمد مالیات و استخراج معادن: طالبان با اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه و نظارتی برای افزایش مالیات فعالیت‌های اقتصادی اقدام کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، درآمد مالیاتی افغانستان در سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۳، نسبت به مدت مشابه سال قبل، هشت درصد رشد داشته است. امارات اسلامی طالبان بر افزایش استخراج معادن تأکید کرده و بسیاری از معادن این کشور را در اختیار چین قرار داده است. در مقابل چین متعهد شده است در جهت بازسازی زیربناهای توسعه‌ای افغانستان به این کشور کمک ‌کند.

5- سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی: بانک مرکزی افغانستان، در سه سال گذشته، با وجود محدودیت‌های جدی که سیستم بانکی با آن مواجه بوده، در حفظ ثبات ارزش پول ملی و کنترل سطح عموم قیمت‌ها دستاوردهای چشمگیری داشته است که بارها از سوی نهادهای ملی و بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفته است. شاه محمد محرابی، رئیس کمیته نظارت بانک مرکزی افغانستان، در گزارش خود تأکید می‌کند که ارزش «افغانی» در برابر ارزهای خارجی به علت استفاده از ابزارهای سیاست پولی افزایش یافته است. بانک جهانی نیز در تازه‌ترین گزارش خود از کاهش تورم و ثبات ارزش پول ملی این کشور خبر داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها