کد خبر: 651359
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۲۱:۴۰:۳۳
| |

مرتضی افقه، اقتصاددان:

آثار فقیرتر شدن مردم تنها بر روی قدرت خرید آنها نیست؛ به کل اقتصاد ضربه می‌زند

فقیرتر شدن مردم، تنها اثر کاهش قدرت خرید آنان نیست. قدرت خرید و میل به سرمایه‌گذاری با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. یعنی با افزایش قدرت خرید افراد، همزمان میزان تمایل آنان به سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد.

آثار فقیرتر شدن مردم تنها بر روی قدرت خرید آنها نیست؛ به کل اقتصاد ضربه می‌زند
کد خبر: 651359
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۲۱:۴۰:۳۳

مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است، آثار کاهش قدرت خرید مردم در نهایت دوباره به اقتصاد ضربه می‌زند.

او توضیح می‌دهد: کاهش قدرت خرید مردم در دو بُعد قابل بررسی است؛ یکی تاثیر کاهش قدرت خرید مردم بر خود خانوارها و دوم تاثیرات این کاهش بر تقاضای کل و عطش تولید ملی.

به گزارش هم میهن بخش هایی از گفت وگوی افقه را در ادامه می خوانید:

 

  • وقتی قدرت خرید مردم کم شود، عملاً تقاضای بازار هم کاهش پیدا می‌کند. همین امر، زمینه‌ساز رکود می‌شود. قدرت خرید مردم کاهش یافته، یعنی کالا و خدمات در دسترس مردم هست اما آنان نمی‌توانند کالا و خدمات مورد نیاز خود را تهیه کنند. از آن‌جایی که مردم درآمد کافی برای خرید کردن ندارند؛ این کالاها در بازار می‌ماند.
  • با ادامه این روند، انبارهای تولیدکننده لبریز از کالاهای مانده می‌شود. بنابراین تولیدکننده هم در نوبت بعدی، از حجم تولید خود می‌کاهد. با تداوم این وضعیت، تولیدکننده دچار زیان می‌شود و بعد مجبور است نیروی کار خود را اخراج کند.
  • در نهایت هم تولید متوقف می‌شود. یکی دیگر از اثرات کاهش قدرت خرید مردم کاهش نرخ تشکیل سرمایه است. اصلاً رکود به همین معناست؛ تولیدکننده‌ای که در حال فعالیت است، سرمایه‌گذاری خود را افزایش نمی‌دهد و افراد جدید هم تمایلی به سرمایه‌گذاری و فعالیت تولیدی ندارند. البته ممکن است افراد جدیدی که می‌خواهند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، مسیر تولید خود را به سمت کالاهای غیرضروری کج کنند.
  • زمانی که قدرت خرید افراد کاهش یافته، کسی توان خرید کالاهای بادوام ندارد. هر چه قدرت خرید کمتر شود، تولید کالاهای بادوام هم دچار مشکل بیشتری می‌شود. بنابراین روند تولید کالاهای غیرضروری افزایش یافته و توان تولید کالاهای بادوام، کاهش می‌یابد.
  • تبعات خردتر و ثانویه این پدیده، در نهایت دوباره به اقتصاد ضربه می‌زند. افزایش نرخ فقر، منجر به پدید آمدن بزه و افزایش نرخ بزهکاری می‌شود. وقتی نه سرمایه‌‌گذار علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت و آموزش داشته باشد و نه مردم بتوانند برای آن هزینه کنند، جامعه گرفتار تبعات بدی می‌شود که اثرات اقتصادی جدی دارند.
  • گروه‌هایی که درگیر فقر و بزه شده‌اند، دیگر نمی‌توانند نیروی کار فعال اقتصادی باشند؛ بنابراین مشارکتی در روند توسعه ندارند. پس، کاهش قدرت خرید مردم از اقتصاد شروع می‌شود و به صورت دومینووار دوباره به اقتصاد بازمی‌گردد و اثرات عمیق و بلندمدت بر آن می‌گذارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها