در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی چه گذشت؟

کد خبر: 638701
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی روز دوشنبه ۸ آبان ماه با حضور علی باقرزاده رئیس پلتفرم شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) و مشاور وزیر آموزش و پرورش، محمود نجفی‌عرب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و علی مروی مدیر اندیشکده کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف در محل اتاق تهران برگزار شد.

در این مراسم، ابتدا علی مروی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه فیمابین وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت آموزش و پرورش، ضرورت برگزاری جشنواره را بیان کرد و گفت: این جشنواره در راستای ترویج و توسعه مفاهیم و کاربردهای سواد مالی و اقتصادی در زندگی آحاد مردم  طراحی شده است.

در ادامه محمود نجفی‌عرب با تاکید بر ضرورت ارتقای سواد مالی آحاد مختلف جامعه اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که اقتصاد ایران با آن روبرو شده به دلیل نداشتن سواد اقتصادی مدیران است، بنده در تمام دوره‌ها به مسئولان ارشد کشور پیشنهاد کرده ام که حتی وزیر بهداشت هم باید از میان اقتصاددانان انتخاب شود البته همین حالا هم بر روی اعتقاد خود هستم و معتقدم حل مشکلات بخش بهداشت و درمان از مسیر رفع موانع اقتصادی میگذرد. 

وی افزود: متاسفانه بسیاری از مسئولان و کسانی که تحصیلات عالیه دارند فاقد سواد اقتصادی و مدیریت دخل و خرج خود هستند و برای نمونه مشاهده میکنیم که دچار مشکلات فراوانی می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: اقتصاد ایران با ابرچالش‌های فراوانی مواجه است، در یک دهه گذشته نرخ استهلاک سرمایه از سرمایه گذاری پیشی گرفته و حل این معضلات به جز توجه کردن به آموزه های علم اقتصاد ناممکن است. معضلات اقتصاد ایران نظیر پرداخت سالانه یکصد میلیاردلار یارانه انرژی تبدیل به ابرچالش شده و باید حل شود.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی تهران با همه توان از این حرکت ارزشمند استقبال می کند و معتقدیم و ارتقای سواد اقتصادی جامعه در نهایت به حل مشکلات می رسد.

علی مروی با بیان اینکه دیگر حق خطا کردن نداریم، گفت: اقتصاد ایران یک اقتصاد رانتی بوده که درآمدهای نفتی توسط دولت‌ها خرج میشده اما اکنون دیگر به انتهای خط رسیده‌ایم و باید به سرعت این معضلات را با ارتقای سرمایه‌گذاری و ثروت آفرینی حل کنیم.

مروی همچنین تاکید کرد: تلاش داریم با استفاده از تحقیقات و پژوهش‌هایی که در سال های اخیر انجام شده در جهت بالا بردن سواد اقتصادی جامعه حرکت کنیم بنابراین امروز آموزش و پرورش وظیفه مهمی دارد چرا که مدیران و تصمیم گیران بیست سال آینده کشور همین دانش آموزان فعلی هستند.

علی باقرزاده نیز در این مراسم با اعلام اینکه وزارتخانه از برگزاری جشنواره و اهداف آن حمایت می‌کند، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد توانمند بدلیل خطای اقتصادی و نداشتن بینش، امروز گرفتار زندان شده اند و از جامعه دور شده‌اند بنابراین بالا رفتن سواد مالی افراد از بروز هزینه برای کشور جلوگیری میکند.

علی مروی در ادامه مراسم گفت که هدف اصلی این جشنواره توانمندسازی دانش‌آموزان و خانوارهای ایرانی برای مدیریت مالی و اقتصادی خانوار در شرایط سخت اقتصادی فعلی است. این هدف نیز از مسیر ارتقای مهارت سواد مالی و اقتصادی در دانش آموزان و والدین محقق می‌شود. ایشان خاطرنشان کردند که باید به جای کمکهای یارانه‌ای و حمایتی که ویرانگر عزت نفس و کرامت خانوارهاست، به آنها مهارت ثروت آفرینی افزود.

در ادامه فریبا موسوی‌زاده دبیر جشنواره، اهداف و برنامه‌های این رویداد را تبیین کرد و بخش های مختلف سایت و 4 محور مسابقات را محورهای هنری، طراح آموزشی، تحقیق و پژوهش و برنامه نویسی و بازی سازی اعلام کرد. همچنین از کلیه فعالان و دست اندرکاران این حوزه برای تشکیل شبکه همکاری در جهت هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد دعوت کردند. امید است برگزاری این رویداد گامی در جهت توسعه و ترویج سواد مالی برای همه هموطنان و در نهایت  اعتلا و پیشرفت ایران عزیزمان باشد.

 

تصویر و تدوین: بهنام افشاری

 

دیدگاه تان را بنویسید