کد خبر: 637094
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ۰۹:۱۵:۵۹
| |

سرنوشت طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی به کجا رسید؟

محمد وحیدی، نماینده مجلس درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.

سرنوشت طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی به کجا رسید؟
کد خبر: 637094
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ۰۹:۱۵:۵۹

محمد وحیدی، نماینده مجلس درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع پرداخت یارانه‌ها در کشور عدالت میدانی ندارد، یعنی اگر کسانی که صاحبان خودرو هستند عملاً بهره برداری بیشتری از یارانه بنزین دارند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این شیوه تخصیص عملاً بین افراد برخوردار که دارای خودرو هستند و افراد کم‌تر برخوردار که وسیله نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است.

وحیدی  بیان کرد: ولی اگر سهمیه بنزین هر کدام یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، یک عدالت نسبی برقرار می‌شود ولی در حال حاضر کسانی یک خودرو و یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهره مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این شرایط وقتی افزایش قیمتی در هزینه حمل و نقل به وجود می‌آید باعث می‌شود آنها هزینه بیشتری بپردازند.

وحیدی گفت: در حال حاضر هنوز رویکرد دولت برای تغییر قیمت سوخت مشخص نیست ولی اثر مصرفی ناشی از یارانه که هم اکنون وجود دارد این است که اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبلغی را برای این پرداخت می‌کند نسبت به خانوار این هزینه تبدیل شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: یعنی اگر ما خودمان را مالک یک چیز بدانیم مدیریت مان بر مصرف خیلی بهتر از این است که دیگران آن را مدیریت کنند. ولی در حال حاضر در جامعه یک مصرف تعادلی وجود ندارد یعنی فرد در استفاده از وسیله نقلیه هیچ استفاده بهینه ای نمی‌کند و اثر آلایندگی آن هم در شهرهای بزرگ و حتی کوچک دیده می‌شود و این مصرف بی رویه باعث شده در شهرهای کوچک هم این اثر آلایندگی را مشاهده کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: به عنوان مثال وقتی سازمان محیط زیست می‌خواهد نظر بدهد و یا هزینه‌هایی را برای کاهش آلودگی انجام دهد به جای آن مدیریت کاهش آلودگی را به مردم بدهیم شرایط خیلی بهتر می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: نگاه دولت قبل به پالایشگاه سازی های بزرگ بود و اعتقادی به پالایشگاه سازی کوچک نداشتند و معتقد بودند فقط باید پالایشگاه کوچک ساخته شود.

وحیدی افزود: اگر رویکرد توزیع حوزه سرزمینی بشود فرصت دادن برای ساخت پالایشگاه‌های کوچک هم می‌تواند فرصت‌های اشتغال را در کشور توزیع کند و هم می‌تواند بر رفع نیازمندی‌های کشور و کشورهای همسایه مؤثر باشد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر پالایشگاه‌های کوچک را در استان‌های مرزی داشته باشیم می‌توانیم برای صادرات انرژی هم از آن استفاده کنیم و قابلیت فروش را هم دارا است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها