کد خبر: 632506
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۹:۱۵:۰۰
| |

جمشید عدالتیان، فعال اقتصادی:

دولت با گران‌فروشی دلار و افزایش مالیات کسری بودجه را جبران کرده است

جمشید عدالتیان گفت:دولت دلار را به شدت گران‌تر می‌فروشد و سیستم نیمایی را نیز تعویض کرده است. از سوی دیگر مالیات‌ها را نیز به شدت افزایش داده‌اند و حقوق‌ها را هم به اندازه کافی بالا نبرده‌اند. اینگونه می‌شود کسری بودجه را تامین کرد.

دولت با گران‌فروشی دلار و افزایش مالیات کسری بودجه را جبران کرده است
کد خبر: 632506
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۹:۱۵:۰۰

جمشید عدالتیان، فعال اقتصادی درباره ادعا دولت مبنی بر جبران کسری بودجه بدون چاپ پول گفت: این مسئله امکان پذیر است به دلیل اتفاقاتی که اخیر رخ داده است. دولت دلار را به شدت گران‌تر می‌فروشد و سیستم نیمایی را نیز تعویض کرده است. از سوی دیگر مالیات‌ها را نیز به شدت افزایش داده‌اند و حقوق‌ها را هم به اندازه کافی بالا نبرده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که اینگونه می‌شود کسری بودجه را تامین کرد اما تا کی این روند امکان ادامه دارد مشخص نیست.

به گزارش مبینان، او در ادامه در رابطه با ارائه اوراق قرضه برای جبران کسری بودجه و بدهکار کردن دولت‌های بعد اظهار کرد: اوراق قرضه مععمولا بدهکار کردن بانک و روشی معمول است. این اوراق با بهره نسبتا پایین هم ارائه می شود و استقبال از آن زیاد نیست. پرداخت آن به دولت های بعدی موکول می‌شود و الان دولت خود را درگیر این مسئله نمی‌کند.

عدالتیان درباره افزایش تورم به نفع دولت گفت: تورم ۵۰ درصدی باعث می‌شود خدمات دولت گران شود. مردم فقط گوشت و نان را می‌بینند اما همه خدمات دولتی نیز طی چند ماه اخیر بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و تورم باعث می‌شود که دولت بتواند ارزاق را گران‌تر و راحت تر بفروشد و مالیات بیشتری نسبت به تورم بگیرد. برنده اصلی تورم دولت است و اینکه دولت علاقه ای به کنترل تورم ندارد به چه بابت است. به هر حال دولت رئیسی از آغاز به دنبال این بود که با افزایش نرخ ارز، مالیات و تورم بتواند جراحی اقتصادی انجام دهد و کسری بودجه را تامین کند. این ایده هزینه‌های بسیار زیادی را به جامعه تحمیل کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها