کد خبر: 625378
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ۱۸:۱۰:۵۳
| |

دلیل فروش‌نرفتن برنج ایرانی مشخص شد

رشد 109 درصدی واردات برنج باعث شده برنج ایرانی بازار خود را از دست بدهد.

دلیل فروش‌نرفتن برنج ایرانی مشخص شد
کد خبر: 625378
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ۱۸:۱۰:۵۳

درحالی که آمار ۴ماهه خبر از کاهش ۳۱درصدی واردات برنج می‌دهد بررسی آمار ۱۲ ماه سال گذشته نشان می‌دهد که واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۹درصد رشد داشته و این مسئله در عدم‌فروش محصول کشاورزان داخلی تأثیر داشته است.

به گزارش تسنیم، در حالی که خبر جدیدی از گمرک با این محتوا منتشر شده است که واردات برنج در چهار ماه ابتدایی سال جاری 31 درصد کاهش یافته است اما اخباری که از  برنج‌کاران شمال کشور منتشر می‌شود حاکی از آن است که حجم زیادی از برنج به‌روی دست کشاورزان باقی مانده‌اند و خریداری ندارند و دلیل این موضوع را واردات بی‌رویه برنج می‌دانند.

عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: تقریباً 3.2 میلیون تن، نیاز برنج کشور است لذا ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در 3 استان شمالی کشور می‌تواند به‌راحتی پاسخگوی نیاز کشور در حوزه برنج باشد آن هم بدون اینکه نیاز به واردات داشته باشیم.

وی افزود: در بحث واردات برنج با فساد، ناهماهنگی و رانت مواجه هستیم و این مسئله باعث شده است برنج تولیدی در دست کشاورزان باقی بماند.

بنابر این گزارش با وجود کاهش 31درصدی واردات برنج در سال جاری واردات این محصول در سال گذشته 109 درصد افزایش یافته است که میان آمار و اخبار به این موضوع توجهی نمی‌شود که دلیل باقی ماندن برنج روی دست کشاورزان است.

در 12ماهه سال گذشته در مجموع یک میلیون و 779 هزار تن برنج به‌ارزش 2 میلیارد و 137 میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن 109 درصد و از لحاظ ارزش 192 درصد افزایش داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها