کد خبر: 623333
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۵۰:۰۱
| |

جهش ۲۴۰ درصدی قیمت برنج

برنج طارم و هاشمی از شالیکار کیلویی ۵۸ هزار و ۶۲۵ تومان خریداری می‌شود. در گیلان و مازندران قیمت آن به‌شکل عمده تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، اما وقتی به تهران می‌رسند قیمتشان تا ۲۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود

جهش ۲۴۰ درصدی قیمت برنج
کد خبر: 623333
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۵۰:۰۱

برنج طارم محلی و هاشمی به‌عنوان گران‌ترین نمونه بازار در مازندران توسط سازمان جهاد کشاورزی این استان از دست شالیکار کیلویی ۵۸ هزار و ۶۲۵ تومان خریداری می‌شود، اما همین برنج پس از حذف شلتوک و فرآیند برنج‌کوبی در خود گیلان و مازندران به‌اسم برنج الک‌شده و دانه‌بلند تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان ارزش پیدا می‌کند و همین‌که پایش به تهران رسید، ممکن است تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم به‌فروش برسد.

به گزارش فرارو، قیمت برنج هاشمی در مازندران و گیلان که یکی از گران‌ترین نمونه‌های برنج ایرانی محسوب می‌شود، به‌شکل عمده معمولا کیلویی ۷۰ تا ۸۵ هزار تومان است. مثلا یک عمده‌فروش در نوشهر مازندران قیمت برنج هاشمی کشت اول را کیلویی ۷۰ هزار تومان درنظرگرفته که تقریبا کف قیمت اعلام شده از سوی عمده‌فروش‌های شمال کشور است.

یک نفر دیگر که ادعا می‌کند محصولش را مستقیم از دست شالیکار گرفته، قیمت برنج هاشمی را به‌شکل عمده کیلویی ۸۰ هزار تومان اعلام کرده و یک نفر دیگر برنج هاشمی محمودآباد را کیلویی ۸۵ هزار تومان می‌فروشد.

قیمت برنج هاشمی البته توسط برخی عمده‌فروش‌ها بیش از کیلویی ۸۵ هزار تومان اعلام می‌شود. مثلا یک نفر برنج هاشمی را به‌اسم نمونه دانه‌بلند و به‌شرط پخت کیلویی ۹۰ هزار تومان می‌فروشد و یک نفر دیگر برنج هاشمی را به‌اسم نمونه الک‌شده آستانه اشرفیه با قیمت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته است. 

برنج ندا که برخلاف برنج هاشمی جزو ارزان‌ترین نمونه‌های ایرانی است، در مازندران و گیلان به‌شکل عمده دست‌کم کیلویی ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. لاشه برنج ندا را با این قیمت می‌فروشند و اگر برنج ندا در عمده‌فروشی‌های شمال کشور از نوع عطری باشد، قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها در عمده‌فروشی‌ها از کیلویی ۴۵ هزار تومان شروع می‌شود.

برنج شیرودی یک مدل برنج ایرانی است که از نظر قیمت تقریبا با برنج ندا مقایسه می‌شود. اتفاقا کف قیمت برنج شیرودی در عمده‌فروشی‌های گیلان و مازندران مثل برنج ندا از حدود کیلویی ۳۵ هزار تومان شروع می‌شود، اما خب فروشنده‌هایی هم هستند که برنج شیرودی را با برچسب برنج دانه‌بلند گران‌تر می‌فروشند و به‌کمتر از کیلویی ۴۵ هزار تومان راضی نمی‌شوند.

برنج فجر از نظر قیمت تقریبا چیزی بین ارزان‌ترین و گران‌ترین برنج‌های ایرانی دسته‌بندی می‌شود و قرار است از این بعد آن را با قیمت کیلویی ۴۵ هزار و ۲۵۰ تومان از دست شالی‌کار‌های شمالی بخرند. لازم است یادآوری کنیم که این عدد برای برنج هاشمی کیلویی ۵۸ هزار و ۶۲۵ است و برای برنج ندا و شیرودی به‌ترتیب کیلویی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان و کیلویی ۳۴ هزار و ۱۲۵ تومان خواهد بود. در گیلان و مازنداران معمولا کف قیمت برنج فجر در عمده‌فروشی‌ها از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود، اما خب محدوده قیمت برنج فجر در اغلب عمده‌فروشی‌های شمال کشور در محدوده ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان قرار دارد.

قیمت برنج طارم فریدونکنار در کیسه‌های سبزرنگ و ۱۰ کیلویی به دو میلیون تومان رسیده است. اینطروی خرید برنج طارم فریدونکنار که احتمالا گران‌ترین کیسه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌حساب می‌آید، کیلویی ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. کیسه ۱۰ کیلویی برنج طارم معطر برند موحد را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یعنی کیلویی ۱۸۰ هزار تومان می‌فروشند.

قیمت برنج هاشمی برند بوستان عرش به کیلویی ۱۴۶ هزار تومان رسیده است. چون کیسه ۱۰ کیلویی آن را یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان می‌فروشند. برند عماد همین نوع برنج را با اسم برنج هاشمی درجه یک در کیسه ۱۰ کیلویی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشد. برنج هاشمی معطر برند کاویش با قیمت کیلویی ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت برنج هاشمی برند گلستان که درمقایسه با برند‌هایی که تا اینجا اسم آوردیم، سرشناس‌تر است، تقریبا به کیلویی ۱۵۰ هزار تومان رسیده و قیمت برنج هاشمی برند طبیعت را باید کیلویی ۱۱۱ هزار و ۸۸۰ تومان بدانیم.

برنج شیرودی که جزو ارزان‌ترین نمونه‌های ایرانی است، در کیسه‌های ۱۰ کیلویی و سبزرنگ فریدونکنار کیلویی ۸۲ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت برنج شیرودی برند آقامیر به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است و برنج شیرودی برند برنج تو که جزو ارزان‌ترین گزینه‌ها در تهران است، کیلویی ۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت برنج ندا فرق زیادی با برنج شیرودی ندارد و می‌توانیم کیسه ۱۰ کیلویی برنج گرگان را ۵۵۰ هزار تومان –کیلویی ۵۵ هزار تومان- بخریم.

برنج فجر همانطور که اشاره کردیم یک چیزی بین ارزان‌ترین و گران‌ترین برنج‌های قرار می‌گیرد و کیسه پنج کیلویی برند برنج تو را ۳۸۵ هزار تومان یعنی کیلویی ۷۷ هزار تومان می‌فروشند. در خرده‌فروشی‌ها تهران کف قیمت برنج شیرودی به‌اسم برنج سرلاشه تقریبا کیلویی ۶۰ هزار تومان است و نهایتا کیلویی ۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها