کد خبر: 617402
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۲۱:۰۰:۰۰
| |

سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی:

نصف نقدینگی امروز ایران در دولت رئیسی ایجاد شد/ در ۵ سال گذشته یک غارت کامل و تمام عیار از ملت ایران اتفاق افتاده

سعید لیلاز گفت: اگر ما نقدینگی امروز ایران را از وسط نصف کنیم، نصف آن از دوره ناصرالدین‌شاه تا پایان دولت روحانی ایجاد شده و نصف دیگر آن در 23 ماهه دولت آقای رئیسی. یعنی یک غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران در پنج سال گذشته به‌ویژه در 23 ماه اخیر اتفاق افتاده است.

نصف نقدینگی امروز ایران در دولت رئیسی ایجاد شد/ در ۵ سال گذشته یک غارت کامل و تمام عیار از ملت ایران اتفاق افتاده
کد خبر: 617402
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۲۱:۰۰:۰۰

روزنامه هم‌میهن با سعید لیلاز درباره آمارهای اقتصادی و کارنامه دولت سیدابراهیم رئیسی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش هم‌میهن، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • در سال 1401 بدون تردید رکورد تورم 80ساله شکسته شده است. نرخ تورم 1401 از مرز 50 درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال 1322 تاکنون بوده است.
  • برای اینکه مشخص نشود دولت سیزدهم رکورد تورم دولت هاشمی‌رفسنجانی را شکسته است، دولت آقای رئیسی با عجله در نیمه سال مالی، سال پایه را عوض کرد. اما با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که رکورد 80 ساله تورم در اسفندماه شکسته شده است.
  • اگر ما نقدینگی امروز ایران را از وسط نصف کنیم، نصف آن از دوره ناصرالدین‌شاه تا پایان دولت روحانی ایجاد شده و نصف دیگر آن در 23 ماهه دولت آقای رئیسی. یعنی یک غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران در پنج سال گذشته به‌ویژه در 23 ماه اخیر اتفاق افتاده است.
  • در عین غارت بی‌سابقه‌ای که در 23 ماه گذشته صورت گرفت، همزمان آقای رئیسی در سال 1401 مقدار قابل‌توجهی از فشار وارده بر طبقات اجتماعی را از طریق بهبود حداقل دستمزد کارگران و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و همین‌طور افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان، جبران کرد. یکی از عوامل مهمی که باعث شد ناآرامی‌های 1401 به یک انقلاب فراگیر و سرنگون‌خواهی نینجامد و جز یک گروه خاص، شرکت مؤثری از سایر افراد دیده نشد، همین اصلاحات بود.
  • تمام گروه‌هایی که تا حد زیادی در سال 1401 در مقابل تورم فزاینده حمایت شدند، امسال رها ماندند. حتی قیمت خرید تضمینی گندم نیز آنقدر که نرخ تورم ایجاب می‌کند، افزایش نیافته است. بنابراین رها شدن طبقه فرودست جامعه مقابل تورم، امسال را خطرناک می‌کند و من برای سال جاری در صورت تداوم تورم احساس نگرانی می‌کنم.
  • دولت آقای رئیسی در رشد درآمدهای مالیاتی و افزایش سهم آن در درآمدهای دولت، عملکرد بهتری را نسبت به دولت آقای روحانی به نمایش گذاشت. امسال درآمدهای مالیاتی حدود 850 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که سهم آن در بودجه نسبت به گذشته بیشتر است. در عین حال درآمدهای ارزی به شدت افزایش یافته و کسری بودجه به‌معنای واقعی کاهش پیدا کرده است.
  • یقین ندارم در برابر غارت سازمان‌یافته شبکه بانکی؛ دولت بتواند مقاومت کند، کما اینکه تاکنون قادر نبوده مقاومت کند. همواره دولت با بخشنامه، تهدید و التماس مقابله کرده، ولی نتیجه نداده است. درحالی‌که ما تصور می‌کردیم و امیدوار بودیم اولین کارکرد یک‌دست شدن حاکمیت در ایران در حوزه اقتصاد، لگام زدن به رشد نقدینگی از طریق غارت نظام بانکی باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها