کد خبر: 607271
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۶ ۱۰:۱۸:۳۴
| |

توصیه یک کارشناس اقتصادی به رئیس بانک مرکزی:

قیمت ارز در بازار آزاد را بپذیرید

یک کارشناس اقتصادی خطاب به محمدرضا فرزین گفت: قیمت ارز در بازار آزاد را بپذیرید.

 قیمت ارز در بازار آزاد را بپذیرید
کد خبر: 607271
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۶ ۱۰:۱۸:۳۴

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی با روزنامه اعتماد درباره فضای بازار ارز و برنامه‌های بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

انتظار می‌رود در سال1402به میزان اختلاف تورم داخل با شرکا یعنی در محدوده 40 درصد به قیمت ارز افزوده شود به این معنی که اگر قیمت دلار در پایان سال 1401 در محدوده 40 هزار تومان بود در پایان سال 1402 باید 40 درصد دیگر به آن اضافه شود که رقمی معادل 56 هزار تومان می‌شود البته این قیمت به شرط تداوم شرایط کنونی در اقتصاد ایران و بدون بحث‌های برجامی و کاهش انتظارات تورمی است.

 اخیرا هم اعلام شده که قیمت ارز در بازار آزاد مورد قبول بانک مرکزی نیست چرا که قیمت‌ها در تلگرام مشخص می‌شوند که این سخنان سطحی و ساده‌انگارانه است و نباید از سوی رییس کل بانک مرکزی مطرح شود و همه اینها نشان‌دهنده بی‌ثباتی در رویه و بی‌ثباتی در نگرش بانک مرکزی است و همه این سخنان باعث به وجود آمدن مشکلات برای فعالان در بازارهای مختلف شده است.

 اینکه گفته شده قیمت بازار آزاد را نمی‌پذیرند اصلا حرف منطقی نیست چرا که قیمت همه کالاها در بازار آزاد تعیین می‌شود و اینکه اعلام شود قیمت خودرو، قیمت دلار و قیمت لوازم خانگی و... در بازار آزاد کاذب است که دردی را از مردم دوا نمی‌کند، چرا که مردم آنچه را که می‌خرند به قیمت بازار آزاد است.

اگر فردی یک میلیون دلار ارز داشته باشد زمانی حاضر است این میزان ارز را وارد سرمایه‌گذاری اقتصادی کند که سرمایه‌گذاری در کشور سودآور باشد و سود آن هم بیشتر از سوداگری در بازار باشد که این امر نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی است.

باید نرخ ارز در بازار آزاد را پذیرفت. توصیه اکید بنده به بانک مرکزی این است که اشتباهات گذشته را تکرار نکند، بازار آزاد نه کذایی است نه دستوری و نه به میل شما است که بخواهید آن را بپذیرید یا نپذیرید. این بازار وجود دارد و بر قیمت کالاها و خدمات و زندگی مردم هم اثرگذار است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها