کد خبر: 606012
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۲۱:۱۰:۴۲
| |

تاکید یک روزنامه بر حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو؛ ارواح رانت‌خوار اجازه نمی‌دهند این رانت حذف شود

روزنامه هم میهن نوشت: این وسط ارواح رانت‌خوار هستند که بیشترین سود را به قیمت زیان این دو طرف اصلی معامله می‌برند. این معادله راه‌حل بسیار ساده‌ای دارد. لغو قیمت‌گذاری، آزادسازی واردات، گرفتن مالیات از صاحبان درآمد و سود، حذف واسطه‌های رانت‌‌خوار.

تاکید یک روزنامه بر حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو؛ ارواح رانت‌خوار اجازه نمی‌دهند این رانت حذف شود
کد خبر: 606012
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۲۱:۱۰:۴۲

روزنامه همدلی از رانتی که از صنعت خودرو وجود دارد انتقاد کرده و نوشته ارواح رانت‌خوار اجازه نمی‌دهند این رانت حذف شود.

به گزارش همدلی، شاید بتوان گفت که بیش از 70 تا 80 درصد اخبار صنعتی اقتصادی دولت درباره خودرو است، درحالی‌ که این صنعت فقط 16 درصد از بخش صنعت و 2 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص می‌دهد. آیا کسی نیست بپرسد که چرا دیگر صنایع خبر ندارند؟ پاسخ، وجود رانت کلان است. شاید در جهان بی‌سابقه باشد که طی 20 ماه این اندازه دستورالعمل، سیاست، مقررات جدید درباره یک صنعت صادر شود. ریشه این مسئله فساد و رانت ناشی از قیمت‌گذاری است. خیلی ساده است، کافی است کسی یا کسانی بتوانند یک یا چند دستگاه خودرو به قیمت رسمی را بخرند تا از هر کدام ده‌ها میلیون بلکه صدها میلیون تومان سود یا رانت ببرند. خب! روشن است که عناصر ذی‌نفع اجازه نخواهند داد که این رانت حذف شود.

روزنامه هم میهن سپس نوشته است: صنعتی که می‌تواند سودآور باشد، اکنون زیان‌ده است، درحالی‌که قیمت خودرو برای مصرف‌کنندگان ایرانی چندین برابر قیمت آن در کشورهای دیگر است. کافی است تصور کنیم که از یک سو تولیدکننده زیان می‌کند، از سوی دیگر هم مصرف‌کننده خودرو را بسیار گران و کم‌کیفیت می‌خرد و در نتیجه بزرگترین زیان را می‌کند، پس این همه سود کجا می‌رود؟ این وسط ارواح رانت‌خوار هستند که بیشترین سود را به قیمت زیان این دو طرف اصلی معامله می‌برند. این معادله حل‌شده و روشن است. راه‌حل بسیار ساده‌ای دارد. لغو قیمت‌گذاری، آزادسازی واردات (فقط با کاهش و افزایش تعرفه) گرفتن مالیات از صاحبان درآمد و سود، حذف واسطه‌های رانت‌‌خوار.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها