کد خبر: 602152
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۷:۴۹:۱۹
| |

سازمان بورس با ایران‌خودرو سرشاخ شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برخورد با ایران‌خودرو به‌دلیل عدم عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.

سازمان بورس با ایران‌خودرو سرشاخ شد
کد خبر: 602152
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۷:۴۹:۱۹

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد و برخورد با ایران خودرو به دلیل تعهد نکردن به عرضه محصولات خود در بورس کالا خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید عشقی گفت: افزایش دامنه نوسان باعث شد نقدشوندگی سهم‌ها افزایش پیدا کند. این‌موضوع در سال آینده با ساختار جدید و طبقه‌بندی بازار‌ها ادامه پیدا می‌کند تا به جایی برسیم که دامنه نوسان منطقی داشته باشیم. البته دستکاری ممتد و پشت سر هم زیرساختار‌های بازار خوب نیست. تاریخ مشخصی هم برای تغییر دامنه وجود ندارد. اما به طور کامل تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به واریز سود‌های رسوب شده گفت: امسال به بیش از ۳۰ میلیون نفر واریز سود سنواتی از طریق سامانه سجام صورت گرفت. برخی ۱۰۰ میلیارد تومان سود سنواتی طلب داشتند، برخی ۹۰ میلیارد تومان و برخی ۱۰ میلیارد تومان.

رئیس سازمان بورس در ادامه درمورد انتقال سهام عدالت متوفیان گفت: برای این فرایند وقفه‌ای درکار دفاتر قضایی ایجاد شد. طبق بررسی‌ها می‌توان با کمک شعب کارگزاری‌ها این کار را انجام داد. برای این منظور لازم بود در سامانه سپرده‌گذاری تغییراتی صورت بگیرد تا فرایند به صورت فیزیکی انجام نشود. در ماه‌های ابتدایی سال آینده این سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد. البته قوه قضایی هم درحال بررسی است و میتوان کار را همزمان پیش برد.

وی در ادامه درمورد عرضه خودرو در بورس گفت: مساله اصلی خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودروساز‌ها اصلاح نشده بود. جای خودرو در بورس نیست، اما نتیجه شرایطی که پیش آمده بود و نحوه قرعه کشی چیزی جز از بین رفتن صنعت خودروسازی و متضررشدن مصرف کننده‌ها نبود. به همین دلیل پیشنهاد دادیم خودرو‌ها در بورس پذیرفته شود تا از وضعیت زیان‌دهی خارج شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: وزارت صمت و شورای رقابت پیشنهاد دادند قیمت اصلاح شود و خودرو‌ها سود منطقی از محل فروش داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد و خودروساز‌ها بدون زیان خودرپی خود را بفروشند ما هم مخالفتی نداریم.

وی درمورد اینکه ایران خودرو طبق تعهدات خود محصولات را در بورس عرضه نکرد، گفت: با ایران خودرو برخورد می‌کنیم. این شرکت هم به سازمان دعوت شدند هم از ان‌ها توضیح مکتوب خواستیم، اما هنوز نه رای صادر شده نه تصمیمی گرفته شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها